English

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد؛

بیش از ٨٠ درصد اعتبارات وزارت جهاد کشاورزى در بخش آب و خاک /٤٢ هزار هکتار کانون بحرانى ریز گرد در خوزستان

معاون آب و خاک وزارت جهاد گفت:۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار امسال در بخش آب و خاک اختصاص داده شده است.

بیش از ٨٠ درصد اعتبارات وزارت جهاد کشاورزى در  بخش آب و خاک /٤٢ هزار هکتار کانون بحرانى ریز گرد در خوزستان

به گزارش خبرنگار اقتصادى خبرگزارى موج، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هزار و ٩٠٥ پروژه در هفته دولت به ارزش٧٢٥ میلیارد تومان به بهره بردارى رسیده است، افزود:٤٣هزار شغل با بهره بردارى این پروژها امکان پذیر شده است و ٨٥درصد این منابع از اعتبارات دولتى و ١٥ درصد را مردم تامین کردند.

علیمراد اکبرى با اشاره به اینکه دیپلماسى نفت جاى خود را به دیپلماسی آب مى دهد، خاطرنشان کرد: باید به مسئله خاک کشور بیشتر توجه شود و هرگونه برنامه ریزى در بخش کشاورزى بدون توجه به خاک یعنى آب در هونگ کوبیدن است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه توجه به مسىله خاک  را آورده ایم گفت:در این برنامه سالانه ۵۰۰ هزار هکتار بهبود وضعیت خاک زراعی کشور مورد توجه قرار گرفته است و همچنین بحث توسعه گلخانه ها که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته که این هم به مسئله تقویت خاک مربوط می شود. 

معاون حجتى با اشاره به اینکه امسال ٩ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب و خاک اختصاص داده شده است ادامه داد: سه هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان از این میزان مربوط به روش های نوین آبیاری است که در تاریخ ایران این  رقم بی سابقه بوده است. 

به گفته وى در پنج ماهه امسال ۵۳ هزار هکتار عملیات روش های نوین آبیاری انجام و تحویل داده شده است.

اکبرى تصریح کرد:١٤٠هزار هکتار عملیات نیز در حال انجام است و تاکنون کل آبیاری تحت فشاری که انجام شده، یک میلیون و ۶۳۵ هزار هکتار بوده است.

 

٥ هزار هکتار نهال کارى براى مقابله با ریزگردها

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزى با اشاره به اینکه ١٣٠ میلیارد تومان اعتبار براى حل مشکل ریزگردها اختصاص یافته است گفت:٥هزار هکتار نهال کارى براى مقابله با ریز گردها انجام شده است که اگر تامین اعتبار لازم صورت گیرد ٣٠ هزار هکتار نهال در برنامه براى اجرا داریم.

وى با بیان اینکه ٣٢٠ هزار کانون ریزگرد در خوزستان وجود دارد افزود:٤٢ هزار هکتار از این کانون هاى بحرانى منشا داخلی هستند که باید رفع شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت پروژه سیستان نیز اظهار داشت: در پروژه سیستان، ۲۰۰ هزار هکتار زمین وجود دارد که وزارت نیرو ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به ما تخصیص داده است. ما با این حجم آب می توانیم ۴۶ هزار هکتار را آبیاری کنیم اما زیرساخت هایی که کار می کنیم برای ۲۰۰ هزار هکتار است.

به گفته اکبرى اعتباری که برای این کار به وزارت جهاد اختصاص دادند ۵۰۰ میلیون دلار بوده که ۴۰۰ میلیون دلار آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و باقی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی به صادرات آب مجازى پرداخت و توضیح داد: صادرات محصولات آب بر به معنای صادرات آب است و در انتخاب الگوی کشت محصولات نظیر برنج، خیار، گوجه فرنگی و هندوانه باید کاری کنیم که مازاد بر مصرف نداشته باشیم.

 معاون وزیر جهاد کشاورزى گفت: سالانه 5 میلیارد مترمکعب آب مجازى حاصل از محصولات آب بر صادر و 30 میلیارد متر مکعب واردات آب مجازی به کشور صورت می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی