English

حجت الاسلام والمسلمین عالی:

کبر در برابر دعاکردن، آفت دورماندن از رحمت خاص خداوند می شود

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: کبر در برابر دعاکردن، آفت دورماندن از رحمت خاص خداوند می شود

کبر در برابر دعاکردن، آفت دورماندن از رحمت خاص خداوند می شود
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در هشتمین روز از برنامه یک ظهر بهاری که در جوار آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا علیه السلام در اصفهان برگزار شد با اشاره به راه های رفاقت با خداوند و آثار و برکات انس با خدا در زندگی اظهار داشت: یکی از راه های رفاقت با خدا که سبب آثار و برکات در تمام عمر می شود دعا است. 

وی افزود: حال دعا، اشک داشتن و حالات معنوی مزد است و انسان باید کاری کرده باشد تا به آن بدهند و این امور کیمیا است، لذا باید آمادگی و لیاقتی را انسان از خود نشان داده باشد.

این کارشناس دینی با بیان این که جذب و دعوت باید ابتدا از عالم بالا باشد گفت: در دعای عرفه می خوانیم " الهی اطلبنی برحمتک حتّى اصل الیک، واجذبنی بمنّک حتّى اقبل علیک "یعنی باید ابتدا از عالم بالا این دعوت انجام شود، بنابراین حالات معنوی مزد هستند.

وی اضافه کرد: گاهی انسان خطایی می کند و تا مدت ها از این حالات محروم است، هم چنان که اهل بیت(ع) پدر این امت هستند و از پدر مهربان تر بوده و اگر یک نفر به شیعیان بی احترامی کند ، اهل بیت(ع) آن را بی احترامی به خود می دانند و بسیاری از حالات را دیگر به انسان نمی دهند.

این خطیب عنوان کرد: نکته دوم که نکته دقیق تری است، این است که خداوند متعال دوگونه رزق و رحمت دارد، یک رزق عام که به همه می دهد، یعنی رحمت رحمانیه خدا که شامل حال همه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عالی ملاک رزق عام خدا را فقر موجودات عنوان کرد و ادامه داد:  در دعای ماه رجب می فرماید " یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً "این رحمت عام خدا است، اما مهم رزق خاص است، یعنی خداوند یک رحمت رحیمیه و یک رحمت و رزق خاص دارد که تنها به برخی می دهند و برای همه نیست و آن رزق و عنایت ویژه خدا برای افرادی است که اظهار فقر می کنند. 

وی خاطر نشان کرد: همه موجودات عالم فقر دارند، اما برخی این فقر را اظهار نمی کنند و مغرور هستند همانند شیطان که هیچ چیز از عنایت خاص خدا به دست نمی آورد، اما افرادی که به درگاه خدا اظهار فقر می کنند به مقداری که اظهار فقر کرده اند خدا به آنها می دهد.

این کارشناس دینی کبر نسبت به دعا به درگاه الهی را سبب محروم ماندن از رحمت خاص خدا دانست و گفت: خداوند متعال ابتدا می فرماید " ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ " و دنباله آن می فرماید " إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ "، یعنی افرادی که از عبادت یعنی دعا کردن تکبر می ورزند، رحمت خاص خدا را نمی بینند.

وی افزود: خداوند متعال هزار اسم دارد، یعنی هزار کمال بی نهایت دارد و اگر انسان ظرف گدایی خود را نزد خدا ببرد، خداوند این ظرف را پر می کند و آن را رد نمی کند برای همین نیز دعای مضطر به طور حتم مستجاب است. 

حجت الاسلام و المسلمین عالی وجود حالت اضطرار را سبب استجابت دعا بیان کرد و گفت: این که گفته اند در دعا کردن به زبان جاری کنید و دست ها را بالا ببرید و گریه یا تباکی کنید این همان حالت اضطرار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه