English

سایه سنگین آلودگی هوا همچنان بر سرنصف جهان

مدیر روابط عمومی اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: مصرف شیر سالم سبب کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا و ارتقای پیشرفت های علمی و اخذ جایزه نوبل است.

سایه سنگین آلودگی هوا همچنان بر سرنصف جهان
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، حمیدمهدوی بیان داشت: معضل آلودگی هوای نصف جهان همچنان سوار بر اریکه قدرت خویش می تازد و تا چه زمان باید منتظر خروجی این همه نشست های تخصصی،تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا و قرارگاه مقابله با آلودگی باید نشست غافل از اینکه  آلودگی هوا در بلند مدت اثرات مخربی هم بر سلامت افراد جامعه و هم بر بافت تاریخی،فرهنگی و اقتصادی جامعه وارد کرده و می کند.

وی افزود: سکته مغزی، سرطان، زوال عقل، افسردگی، بیماری های تنفسی و مرگ زودرس بخشی از اثرات پایداربودن این شرایط ناسالمی هوا می باشد و از همه مهمتر کودکان ودانش آموزان  در این بحران بیشترین آسیب را می‌پذیرند.

مهدوی گفت: در این شرایط همه نسبت به سلامت یکدیگر بویژه سلامت کودکان و دانش آموزان این نسل آینده ساز مسئول هستیم لذا در این وانفسای آلودگی هوا دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت استان در راستای عمل به مسؤلیت مدنی و معنوی خود و به نقل از نامه دبیر علمی این دبیرخانه به وزیر آموزش و پرورش کشور ضمن اشاره به توصیه های علمی و نکات ارزشمند آموزشی در خصوص توزیع شیر در مدارس از اهمیت نقش مصرف شیر و تاثیر آن بر کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا و سلامت آحاد مردم بویژه کودکان و دانش آموزان صحبت به میان آمده است.

مدیر روابط عمومی اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: پیشرفت‌های علمی و اخذ جوایز بیشتر در حوزه های علمی همچون جایزه نوبل برای جوامعی که سرانه مصرف شیربالایی دارند از دیگر نکات مطرح شده در این نامه می باشد.

متن نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر رضا مراد صحرایی

وزیر محترم آموزش و پرورش کشور

با سلام و تقدیم احترام، ضمن تشکر از تلاش آن وزارت خانه جهت توزیع شیر مدارس، نظر به اهمیت نقش شیر در ارتقاء سلامتی آحاد جامعه بخصوص کودکان، و همچنین تاثیرات ارزشمند آن در کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت عمومی، موجب تشکر خواهد بود اگر دستور فرمایید در خصوص موارد زیر دقت کافی صورت گیرد:

1- توزیع شیر همراه با آموزش نسبت به این محصول حیاتی و ارزشمند باشد، و اثرات شیر در افزایش متوسط قد کودکان، کاهش پوسیدگی دندان ها و نقش آن در عملکرد بهتر سلول های مغزی و عضلانی توضیح داده شود. مستندات علمی نشان می دهد کشورهایی که سرانه مصرف شیر بیشتری دارند،جایزه نوبل بیشتری دریافت کرده اند.

۲-همانگونه که مستحضر هستید متاسفانه، سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از متوسط جهانی است و از این رهگذر خسارات سنگینی به سلامت جامعه وارد می شود. استفاده از شیرهای بی کیفیت و ارزانتر (به دلیل محدودیت های اعتباری) در مدارس، باعث تغییر ضاعقه و ایجاد نگرش منفی در دانش آموز نسبت به مصرف شیر شده و اثرات منفی آن در ادامه زندگی بیش از چند نوبت مصرف شیر در مدارس می باشد.

۳- استفاده از شیرهای فرا دما و  استریل اگر چه در مواردی که امکان رعایت زنجیره سرد وجود ندارد، اجتناب ناپذیر است، ولی به دلیل اینکه در فرآیند استریل کردن به این شیرها حرارت بالا داده میشود، بسیاری از ترکیبات زیست فعال موجود در شیر غیر فعال شده و عملا این شیرها از ارزش زیستی کمتری برخوردارند. بنابراین در مناطقی که امکان رعایت زنجیره سرد وجود دارد، توصیه می شود از شیر پاستوریزه با کیفیت یا فراویژه استفاده شود.

با آرزوی توفیق الهی

دکتر حسن نیلی

دبیرخانه شیر، ایستگاه سلامت

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه