English

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:

هزینه بالای آزمایش‌ یکی از دلایل کاهش مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک است

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور هزینه بالای آزمایش‌های ژنتیک را یکی از دلایل کاهش مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک عنوان کرد.

هزینه بالای آزمایش‌ یکی از دلایل کاهش مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، افروز صفاری‌فرد گفت: ژنتیک یکی از برنامه‌های مهمی است که دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها در سازمان بهزیستی به آن می‌پردازد و مشاوره ژنتیک  حکایت از اهمیت ویژه‌ای برای داشتن یک جامعه سالم دارد.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: فعالیت مشاوره ژنتیک از سال ۱۳۷۶ در سازمان بهزیستی شروع شد این مشاوره‌ها قبل از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری و تشخیصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰ مرکز غیردولتی با مجوز سازمان بهزیستی فعال هستند.

صفاری‌فرد با ابراز تاسف از مواجه با کاهش مراکز ژنتیک گفت: متاسفانه طی یک سال گذشته هفت مرکز غیردولتی مشاوره ژنتیک در اصفهان تعطیل شده است که پیامد خوبی نیست و باید برای آن راهکاری اندیشید.

وی یکی از دلایل کاهش مراجعه به مراکز را قانون جوانی جمعیت عنوان کرد و افزود: با توجه به قانون جوانی جمعیت یک سری از مراجعات به مراکز کم شد؛ با ابلاغ این قانون اوایل در حوزه ژنتیک با احتیاط گام برداشته شد. لذا ضمن تمکین به قانون  با ارائه راهکارهایی، فعالیت خود در حوزه ژنتیک را به نحو احسن انجام داده‌ایم.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور دلیل دیگر کاهش مراجعه را هزینه بالای آزمایش‌های ژنتیک برشمرد که در این راستا با افزایش کمک هزینه‌ها و یاری گرفتن از بنیادها و نهادهای حمایتی برای حل مشکلات ژنتیک و فعالیت مطلوب‌تر، اقداماتی برداشته شده است.

صفاری‌فرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمیسیون‌های پزشکی توانبخشی در سازمان بهزیستی مکلف هستند افرادی که برای تشکیل پرونده مراجعه می‌کنند را به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی نمایند.

این مقام مسئول از طراحی سامانه ژنتیک در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تلاش داریم با تعامل بیشتر سازمان بهزیستی و وازرت بهداشت و  تلفیق پتانسل دو مجموعه راهکارهایی برای گشایش مسائل و مشکلات بیندیشیم.

به گزارش موج، دهمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها به میزبانی استان اصفهان برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه