English

محمدحسن مردانی:

داستان "تب برف" بهترین قالب هنری برای تجربه‌آموزی و تربیت نسل‌ها است

نویسنده مجموعه داستانی «تب برف»، داستان را بهترین قالب هنری برای تربیت نسل‌های مختلف و انتقال دانش و تجربه‌های زیسته به انسان‌ها برشمرد.

داستان "تب برف" بهترین قالب هنری برای تجربه‌آموزی و تربیت نسل‌ها است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، محمدحسن مردانی به بهانه انتشار آخرین مجموعه داستانی خود، در گفت‌وگو با برنامه چهارباغ در رادیو اصفهان گفت: بهره‌گیری از داستان برای انتقال غیرمستقیم و موثر مفاهیم مختلف به مخاطبان، سنتی قدیمی است که قرآن کریم پیش روی انسان‌ها قرار داده است؛ از این رو می‌توان از داستان به‌عنوان انسان‌سازترین قالب هنری یاد کرد.

وی افزود: شخصیت‌پردازی و خلق حوادث مختلف از مهمترین عناصر ادبی است که داستان را به زندگی واقعی انسان‌ها شبیه می‌سازد از این رو، مخاطبان داستان‌ها با آنچه می‌خوانند و می‌شنود همذات‌پنداری کرده و بی‌آنکه احساس موعظه‌ شدن و مورد پند قرار گرفتن داشته باشند، باورهای عمیق بشری و ارزش‌های والای انسانی را از رهگذر داستان‌ فرامی‌گیرند.

این نویسنده ادامه داد: بسیار پیش آمده که نگارش یک اثر داستانی یا تولید یک محصول سینمایی که بر بستر داستان خلق شده است، فضای اجتماعی جوامع مختلف را دچار دگرگونی ساخته و افق‌های تازه‌ای را پیش روی آنها قرار داده است از این رو، اهتمام به رشد هنر داستان و آمیختگی بیشتر اعضای جامعه با کتاب می‌تواند رشد دهنده و تحول‌آفرین باشد.

مردانی مجموعه داستانی « تب برف » را که مقارن با نخستین روزهای تابستان ۱۴۰۲ روانه بازار کتاب شده، مشتمل بر ۱۷ داستان کوتاه برشمرد که موضوع محوری آنها عشق، دلدادگی و تعلق خاطر است و شخصیت‌های مختلف را در موقعیت‌های متمایزی قرار می‌دهد که به دلیل محبت نسبت به پروردگار یا مخلوقات او، دست به انتخاب‌هایی عجیب و سرنوشت‌ساز می‌زنند.

وی با بیان اینکه داستان‌های این مجموعه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نگارش یافته و در جشنواره‌های مختلف ادبی رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: گستره جغرافیایی داستان‌ها، شهرهای مختلف کشور از رشته کوه‌های شمالی البرز تا زمین‌های داغ جنوب کشور و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر زیبای اصفهان را دربرمی‌گیرد و در نگارش آثار از زبانی ساده، گیرا و آمیخته به توصیف‌های خلاق بهره گرفته شده است.

نویسنده کتاب تب برف، عشق و خیانت در بستر خانواده، دست شستن از وطن برای شناخت حقیقت در سرزمین‌های دور، ایثار و پایمردی برای حفظ باورهای اخلاقی، شیوع بیماری کرونا و دست و پنجه نرم کردن جامعه پزشکی با آن، سالمندی و شور و شیدایی‌های سال‌های پایانی عمر و سفر شورانگیز اربعین و روایت‌های بی‌بدیل آن را برخی از موضوعات متنوع این مجموعه داستانی ذکر نمود و خاطرنشان کرد: تلاش شده است در اغلب داستان‌ها مخاطب با فضایی متفاوت و نو مواجه شود و قابلیت گمانه‌زنی و حدس زدن انتهای داستان‌ها به حداقل برسد تا احساس لذت و رضایت خاطر در مخاطبان تقویت شود.

به گزارش موج؛ مجموعه داستانی تب برف ۱۷ داستان کوتاه را در ۲۳۴ صفحه در خود جای داده و تابستان امسال در یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات حدیث راه عشق منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه