English

از میرزا قهرمان امیر لشکر تا خیابان بوذر؛

ایران در نشان " تجارت "

افزایش تاثیرگذاری فناوری در زندگی روزمره مردم باعث شده تا نگرش و رفتار مشتریان به خدمات بانکداری نسبت به گذشته تغییر کند.

ایران در نشان " تجارت "

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، این روند موجب شده بانک‌ها بیش از هر زمان دیگری نیازمند تغییر و تحول مستمر باشند. بدین منظور و به منظور پاسخ مناسب و به‌هنگام به این فشار بازار و فناوری، ضروری است بانک‌ها مدل کسب‌وکار خود را در مسیر دیجیتالی شدن متحول کنند تا علاوه بر افزایش رضایتمندی و بهبود تجربه مشتریان، هزینه‌ها و فرایندهای خود را نیز بهینه و توجیح پذیر نمایند.

ایجاد تحول دیجیتال در هرسازمان تغییری همه‌جانبه در ارکان مختلف مجموعه و همچنین ارگان‌های بالادستی و ذینفعان بانک را می‌طلبد . و لازم است تغییرات در ارکان مختلف یک سازمان به وجود آید تا بتوان گفت آن سازمان به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکت است. از جمله ارکان و محورهای این تحول می‌توان به تصمیم‌گیری و شناخت مشتریان به شیوه داده محور اشاره کرد که در این نقطه عطف، نگاه بانک‌ها از محصول محوری به مشتری محوری تغییر می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها و تولیدات بر اساس نیازمندی مشتری انجام شود.

بانک تجارت توانسته در این زمینه با فرهنگ‌سازی در بدنه کارکنان بانک به‌عنوان اصلی‌ترین اقدام بتواند همسو با محیط کسب‌وکار و دنیای سرشار از تغییر، این حرکت مثبت را با افزایش دانش پرسنل، تغییر در فرایندها، فرهنگ‌ سازمانی و نگرش همکاران به صورت همه جانبه پیش ببرد.

همچنین فعالیت‌های توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز و ایجاد پلتفرم‌های بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت داده‌های بانکی و تعاملات باز با سایر بازیگران نظام بانکی ، برنامه‌ریزی موجب  شده تا تمامی فعالیت‌های بانک تجارت با هدف غایی این بانک در تحول دیجیتال همراستا گردد.

بانک تجارت از طریق انعقاد تفاهمنامه با بزرگترین شرکت‌های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی‌های اصلی کشور، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ده‌ها شرکت بزرگ و کارآفرین کشور تلاش کرد در ضمن یاری رساندن به دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه پایدار کشور و افزایش اشتغال‌زایی، به سهم خود امید و طراوت را در فضای اقتصاد گسترش دهد.

بانک تجارت2

حمایت حرفه‌ای و مستمر از شرکت‌های دانش بنیان از کانال تعامل با صندوق نوآوری و شکوفایی و کسب رتبه نخست در صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبارات اسنادی در این همکاری، گواهی از رویکرد آینده‌نگر بانک تجارت در سال‌های اخیر دارد. امروز نماد بانک تجارت در بازار بورس اوراق بهادار به عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور، از جمله نمادهای کلیدی و مهم به شمار می‌رود .

*تاریخچه تاسیس بانک تجارت

تا قبل از سال ۱۲۶۶ شمسی (۱۳۰۵ هجری قمری و ۱۸۸۸ میلادی) صرافی‌های بزرگ و کوچک مهم‌ترین نهادهای مالی ایران را تشکیل می‌دادند. در همین سال «بانک جدید شرق» که مرکزآن در لندن بود و در مناطق جنوبی آسیا فعالیت داشت شعبه مرکزی خود را در تهران افتتاح نمود.

بانک جدید شرق، یک بنیاد انگلیسی بود که در دیگر کشورهای آسیایی نیز شعبه داشت و توانست در زمان اندکی نرخ بهره را به ۱۲ درصد کاهش دهد. شعبه‌ی بانک تهران حواله‌های ۵ قرانی صادر می‌کرد که چون حواله به بانک می‌رسید، وجه آن را به‌صورت سکه‌ی نقره می‌پرداختند. این بانک در برابر وامی که پرداخت می‌کرد، ۱۲ درصد بهره می‌گرفت که برای شاه ایران حدود ۶ تا ۸ درصد بود. محل این بانک در ضلع شرقی میدان توپخانه و در ساختمان منزل شخصی میرزا قهرمان امین لشکر بوده است. جایی که بعدها بانک شاهنشاهی در آنجا ساخته شد و سپس به بانک بازرگانی و در نهایت به بانک تجارت کنونی (شعبه میدان توپخانه) تبدیل شد .

 مستوفی در کتاب «زندگانی من» در این خصوص نوشته است :

یکی از بلندپروازی‎های «میرزا قهرمان امیر لشکر» ساختن عمارت وسیع و بسیار مجلل در شرق میدان توپخانه بود. وی مبلغی به ناصرالدین شاه پیشکش داد و اجازه گرفت که سردر و ایوان خانه را به سمت میدان مزبور باز کند. در سال ۱۲۹۲ هجری قمری سردر و ایوان خانه خود را با گچ‎بری‎ها و تجمل زیادی رو به میدان ساخت و به شکوه میدان توپخانه افزود . ساختمان مذکور در سال ۱۳۰۶ تخریب شد و بنای کنونی بانک در محل آن ساخته شد و در سال ۱۳۰۸ افتتاح شد. در سال ۱۳۲۷ پس از ۶۰ سال، امتیاز بانک شاهنشاهی ایران به پایان رسید و این بانک تا سال ۱۳۳۱ با نام «بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه» در همین ساختمان به فعالیت خود ادامه داد.

پس از پایان جنگ دوم جهانی و خروج قوای بیگانه، اقتصاد کشور در راه بازگشت به مسیر عادی تغییر جهت داد. بدین ترتیب در درون جامعه بر اثر ازدیاد وسایل مبادله و افزایش حجم تولید و توسعه تجارت خارجی، شرایط عینی برای ظهور بانک‌های جدید و کشانده شدن بخش خصوصی به فعالیت‌های بانکی از تمام جهات فراهم شده بود. تشکیل بانک بازرگانی در دوم بهمن ماه ۱۳۲۸ محصول این شرایط بوده است.

این بانک در محل سابق شعبه بازار بانک‌شاهی واقع در خیابان بوذرجمهوری روبروی مسجد سلطانی با ۱۸ نفر پرسنل بازگشایی شد و در سال ۱۳۲۹ به علت توسعه‌ی فعالیت‌های بانک در خیابان سعدی اقدام به تأسیس شعبه کرد.

موسس این بانک شخصی به نام «مصطفی تجدد» بود. وی تحصیلات مقدماتی خود را در تهران انجام داد و ابتدا به خدمت وزارت دادگستری درآمد و بعد به بانک‌ ملی منتقل شد. در سال ۱۳۱۲ به اروپا رفت و در رشته اقتصاد و حقوق در آلمان تحصیل کرد. در سال ۱۳۲۰ به ایران بازگشت و در بانک صنعتی و معدنی ایران استخدام شده و به معاونت مالی آن بانک منتخب شد. پس از آن، بانک بازرگانی که در سال ۱۳۲۸ تشکیل شده بود این ساختمان را در ۲۹ شهریور ماه ۱۳۳۱ از بانک شاهی به مبلغ ۳٫۵ میلیون تومان خریداری کرد.

بانک تجارت .

بانک بازرگانی نیز به فعالیت چشمگیری در رقابت با بانک‌های دولتی مانند بانک ملی پرداخت. این بانک به موازات افزایش شعبه‌های داخلی، به افتتاح نمایندگی در خارج از کشور نیز مبادرت ورزید؛ به طوری که در لندن و هامبورگ نیز شعباتی از آن راه‌اندازی شد. در حقیقت می‌توان گفت بانک شاهی ایران که بعدها به بانک تجارت تغییر نام داد، به عنوان نخستین بانک ایران می باشد.

پس از پیروزی انقلاب و تغییرات بنیادی که در تمام ابعاد جامعه ایجاد شد، سیستم بانکی نیز مشمول تحولات اساسی شد. الزامات بسیاری بر اساس شرایط انقلاب باعث شد شورای انقلاب دستور ادغام بانک‌ها را به منظور حفظ منافع ملی و جلوگیری از خروج سرمایه‌ها از کشور صادر نماید. در این زمان کلیه بانک‌های کشور دولتی اعلام شد و ۳۶ بانک موجود به ۹ بانک (به استثنای بانک مرکزی) تقلیل یافت. بانک تجارت از ادغام ۵ بانک خصوصی ایرانی، ۶ بانک مختلط ایرانی و خارجی و یک بانک خارجی تاسیس شد.

*آرم بانک تجارت 

از مجموعه ۶ طرح گرافیکی زیر تشکیل شده که درنهایت تأکید بر هدفی خاص و واحد دارند :

کتیبه سنگی

نقشه کشور

تلالو نور

داس

چرخ دنده

خوشه گندم

از دیدگاه برخی از نشان شناسان آرم بانک تجارت ، طرحی اسلیمی از نقشه کشور است که بر روی کتیبه ای استوار گشته و در قلب آن حمایت از تولید و کشاورزی موج می‌زند و بر مبنای پیروزی نظام جمهوری اسلامی در بهمن ماه سال 1357 خورشیدی 22 نور از آن ساطع می شود.

گفتنی است بانک تجارت تنها بانکی است که نقشه ایران در آرم آن پدیدار است.

*مسئولیت‌های اجتماعی

از جمله مسئولیت‌های اجتماعی بانک تجارت نیز می‌توان به مشارکت در احداث برخی اماکن آموزشی و بهداشتی در نقاط محروم کشور، اعطای کمک‌های مالی و پرداخت تسهیلات به هموطنان آسیب دیده از حوادث طبیعی، حمایت مالی از جشنواره‌های دانشجویی و نیز اعطای تسهیلات به صنایع سازگار با محیط زیست اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه