English

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان تربت‌جام:

ثبت ملی آئینهای عاشورایی شهرستان تربت حیدریه

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان تربت‌جام بیان کرد: علم بندان، علم‌گردانی و مراسم حسن و حسین از جمله آئین‌هایی هستند که ظرفیت ثبت در فهرست میراث ناملموس را دارند.

ثبت ملی آئینهای عاشورایی شهرستان تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، فرامرز صابرمقدم؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام در خبری اعلام کرد: به زودی سه آئین‌ عاشورایی شهرستان تربت‌جام ثبت ملی می‌شود.

صابرمقدم همچنین در ادامه این خبر با اشاره به نامهای ثبت شده اظهارداشت: علم بندان، علم‌گردانی و مراسم حسن و حسین از جمله آئین‌هایی هستند که ظرفیت ثبت در فهرست میراث ناملموس را دارند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام تاکید کرد: با توجه به برگزاری مراسم عاشورایی در شهرها و مناطق روستایی این شهرستان، نشست‌هایی برای آشناسازی با ارزش‌های ثبتی این گونه آیین‌ها با بخشداران و اعضای شوراها و دهیاری‌ها چند روز مانده به تاسوعا و عاشورا، برگزار شد.

وی متذکر شد: رفتارهای آئینی-عبادی مردم را باید در فرهنگ دینی همان جامعه و در نظام اعتقادی آنها در گذشته‌های دور و در تاریخ اسطوره‌ای درآمیخته با فرهنگ آن مردم جست و جو کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام ابراز داشت: برخی از جلوه‌های مذهبی نظیر آئین‌های عاشورایی، با ماندگاری و نفوذشان در تمثیل‌ها، تصویرها و صور و در رفتارهای مذهبی مردم یک جامعه تجلی یافته‌اند.

صابرمقدم یادآور شد: آئین‌های عاشورایی که همه ساله با آغاز ماه محرم و اوقات سوگواری سید و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) با حضور همه مردم و عاشقان اهل‌بیت به صورت خودجوش در شهرستان تربت‌جام انجام می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام ادامه داد: ماحصل برگزاری آنها ایجاد وحدت و یکدلی در بین مردم و همبستگی مذهبی را به دنبال دارد.

صابر مقدم خاطرنشان کرد: ثبت این مراسم ارزشمند در فهرست میراث ناملموس کشور و در قالب آئین‌های عاشورایی عامل مهمی برای حفظ آن از گزند بدعت‌ها و نوآوری‎‌ها خواهد بود و پس از دریافت مستندات تصویری مراسم و تدوین گزارش مقدمات ثبت ملی این آیین‌ها فراهم خواهد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه