English

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در گفتگو با موج:

تامین نیروی کار ماهر و توانمند نیازمند تغییر نگرش در سیستم آموزشی است

مدیرکل آموزش فنی حرفه ای استان اصفهان فعالیت های سازمان فنی و حرفه ای برمبنای دو رویکرد پرداخت و نقش اصفهان در ارائه طرح های خاص و متمایز را خلاقانه و مبتکرانه در سطح ملی را تشریح کرد.

تامین نیروی کار ماهر و توانمند نیازمند تغییر نگرش در سیستم آموزشی است

آرش اخوان طبسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، بیان کرد: هر ساله از 31تیرماه تا 6مرداد با عنوان هفته ملی مهارت و ششم مرداد بعنوان روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در تقویم کشورمان ثبت شده و برنامه های مختلفی در این ایام برگزار می گردد اما امسال به دلیل تقارن با ایام عاشورای حسینی، هفته ملی مهارت از شنبه 7مردادماه آغاز می شود و تا پایان هفته ادامه دارد.

 

تعمیم طرح های مهارت آموزی مبتکرانه  از اصفهان به کل کشور

اخوان طبسی با گرامیداشت روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در بخش دولتی و خصوصی ازجمله آموزشگاه های خصوصی و شرکای کارگاه های مهارتی، روند اجرای فعالیت های سازمان فنی و حرفه ای در استان را  مبتنی بر دو رویکرد اعلام نمود و گفت: رویکرد اول ما، اجرای دستورالعمل ها و برنامه هایی است که توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور به ما اعلام می شود و رویکرد دوم شامل برنامه هایی مبتکرانه از استان اصفهان است که همیشه با ارائه طرح های خاص و متمایز همراه است و سپس به کل کشور تعمیم داده می شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان با اشاره به اجرای آموزش های روتین و ارتباط با بخش های مختلف دولتی و خصوصی، گفت: افراد از سنین 14سال به بالا می توانند از آموزش های فنی و حرفه ای برخوردار شوند. بخشی از آموزش ها ویژه افراد شاغل برحسب نیاز شغلی آنها ارائه می گردد. در واقع، برای گروه های مختلف برنامه ریزی آموزشی و اجرای طرح های مختلف مهارت آموزی صورت می گیرد.

 

آموزش به گروه های مختلف با هدف توانمندسازی و کاهش آسیب

وی با تاکید بر اهمیت توانمند سازی و ارائه آموزش های هدفمند، از برنامه ریزی و اجرای طرح آموزش سربازان وظیفه در مجموعه های نظامی و انتظامی استان و ارتقای کارایی و ارائه بهتر خدمات  افزود: آموزش به زندانیان در زمره فعالیت های مهارت آموزی برای این گروه است که نتایج ارزشمندی بلحاظ ایجاد اشتغال برای زندانیان داشته است.

اخوان با اشاره به ضرورت کنترل مهاجرت از روستا به شهر، گفت: اجرای برنامه های آموزش محور و توانمندسازی روستائیان با هدف جلوگیری از مهاجرت به شهرها، همچنین توجه به محلات آسیب پذیر و کمتربرخوردار با هدف محرومیت زدایی در زمره فعالیت های سازمان فنی و حرفه ای است.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: طرح های ویژه دانشجویان (طرح کهاد) و طرح نخلستان در زمینه IT، دانش آموزان و تعامل با آموزش و پرورش با هدف ارتقای توانمندی و مهارت آموزی این گروه و طرح ویژه تابستان و اوقات فراغت با عنوان طرح تابستانی مهارت به منظور پرکردن اوقات فراغت نوجوانان در خوشه های فرهنگ و هنر، کشاورزی، صنعت و خدمات در قالب آموزش های دولتی و غیردولتی توسط سازمان فنی و حرفه ای اجرا می شود، همچنین، مشارکت هایی با صاحبان صنایع و صنوف در زمینه ارائه برنامه آموزشی مورد نیاز داریم.

 

همکاری با مدیریت شهری و برگزاری مسابقات مهارتی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان از طرح های دورن استانی با هدف جلوگیری از موازی کاری نام برد و گفت: در این زمینه تعاملاتی با شورای شهر و شهرداری اصفهان داشتیم که شهرداری اصفهان کمک های ارزشمندی کرده است. ازجمله برگزاری مسابقات مهارتی در رشته طراحی فضای سبز و گل آرایی با همکاری سازمان های فضای سبز و میادین شهرداری اصفهان بوده است.

آرش اخوان طبسی با اشاره به  ارتباطات بسیار قوی با مجموعه صنایع استان، برخی از صنایع را به عنوان همکار و شریک مهارت آموزی در آموزش های فنی و حرفه ای و برگزاری دوره های تربیت مربی حرفه ای توصیف کرد و افزود: این همکاری ها، بازخوردهای خوبی در ارتقای مهارت مربیان داشته است.

 

بومی سازی طرح آموزش دوگانه

اخوان با اشاره به از اجرای طرح آموزش دوگانه در 4سال اخیر در اصفهان، اظهار کرد: این طرح با الگوبرداری از آلمان با استفاده از طرفیت های داخلی، بومی سازی شده است که باتوجه به اهمیت تاثیر همدستی صنایع و صنوف در ارتباط با صنعت بعنوان اصلی ترین مولفه آموزش، می توان با شناسایی مشکلات و نیازهای صنعت، برای آموزش، کارآموزی و تربیت نیروی ماهر به رشد و توسعه اقتصادی و موفقیت صنایع کمک کرد.

 

تبدیل سیستم آموزشی از عرضه محور به سفارش محور

به گفته اخوان طبسی، چون 70درصد آموزش در محیط واقعی کار انجام می شود، سیستم آموزشی از عرضه محور به  سفارش محور تبدیل می گردد، ارتباطی منسجم بین کارآموز و فضای آموزشی برقرار می شود و کارآموز براساس نیازسنجی و زیرنظر استادکار از آموزش های تخصصی و هدفمند برخوردار می گردد. بعبارتی خروجی ها متناسب با نیاز بازار کار تامین می گردد.

او یادآور شد: با اتحادیه ها و صنایع مختلفی طبق این سیستم کار کرده ایم و اکنون امکان انتقال  و توسعه این طرح به دیگر شهرهای استان فراهم شده است.

این مقام مسئول در خصوص نظام صلاحیت حرفه ای توضیح داد: افرادی که در صنایع بزرگی فعالیت می کنند، جایگاه شغلی آنها را طی فرایندهایی بررسی و استانداردسازی می کنیم و متناسب با هر شغل، موارد شایستگی را شناسایی و سپس پروفایل شایستگی شغلی برای هر صنف تعیین می گردد.

 

واگذاری فضای بلااستفاده مراکز فنی و حرفه ای

او از واگذاری فضاهای بلااستفاده مراکز آموزش فنی و حرفه ای به بخش خصوصی با هدف توسعه و اجرای برنامه های مهارت آموزی خبر داد و گفت: برنامه ریزی با نهادهای مختلف برای اجرای تور آموزشی ویژه فرزندان کارکنان، استعدادیابی و و هدایت به سمت مهارت آموزی انجام شده است. همچنین، توسعه آموزش های مهارت محور مبتنی بر سه آیتم مدرک تحصیلی، نوع شغل و شایستگی شغلی که علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی، در ارتقای جایگاه و اعتبار فرد برای کار در خارج از کشور تاثیرگذار است، پیگیری و اجرا می شود.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان با اشاره به ظرفیت های فراوان کشور به لحاظ منابع، فرصت های گردشگری و آمادگی برای تبدیل شدن به یک کشور صنعتی، بر نقش رسانه ها و ابعاد فرهنگ سازی در زمینه اهمیت مهارت آموزی و نگرش تقدس آمیز به مشاغل فنی و حرفه ای، تغییر رویکرد آموزش و پرورش در تربیت و تشویق دانش آموزان به فراگیری مهارت ها و استقبال از رشته های فنی و حرفه ای تاکید کرد.

آرش اخوان طبسی بیان داشت: اگر این تغییرات در سیستم آموزشی ما تحقق یابد، می توان در تامین نیروی کار ماهر و کارآمد برای صنایع و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی شاهد موفقیت هایی در کشور باشیم.

بازدید مدیر فنی و حرفه ای

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه