English

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

دولت سیزدهم در زمینه اشتغال موفقیتهای خوبی داشته است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: دولت سیزدهم در زمینه اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی موفقیتهای خوبی داشته و اسناد دهه ۹۰ مرکز آمار ایران و بانک، نشان می دهد که کشورمان تقریبا یک دهه با رشد منفی اقتصادی مواجه بوده است.

دولت سیزدهم در زمینه اشتغال موفقیتهای خوبی داشته است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، سیدصولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی عنوان کرد: تاکنون براساس آمایش ها و سنجش هایی که صورت می گرفت، افراد بیکار به صورت کامل شناسایی نمی شدند که با طراحی این سامانه نقیصه یاد شده برطرف شده است.

مرتضوی این سخنان را در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی در مشهد ابراز داشت و ادامه داد: دولت سیزدهم در زمینه اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی موفقیتهای خوبی داشته و اسناد دهه ۹۰ که از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ارائه شده، نشان می دهد که کشورمان تقریبا یک دهه با رشد منفی اقتصادی مواجه بوده و همه نماگرها شامل اشتغال، بیکاری، تراز تجاری، صادرات نفتی و غیرنفتی، شکاف طبقاتی و ضریب جینی موید این رشد منفی است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین افزود: در همین راستا اساسا به لحاظ سیاست‌های خصمانه غرب، تقریبا می توان گفت بخشی از صادرات منفی کشور در دهه ۹۰ با چالش جدی مواجه بود، فشار، خیلی سنگین بود و به دلایل مختلف نقطه آسیب کشور ما را نیز شناسایی کرده بودند، رویکرد، تعامل با دو یا سه کشور غربی بود لذا هر وقت سخنی در خصوص رفع مشکلات به میان می آمد می گفتند که باید چند مساله حل شود.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ بودجه کشور ناترازی بسیار گسترده ای داشت و برای تامین مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی مردم هشت میلیارد دلار در پایه بودجه پیش بینی شده بود که در پنج ماهه اول هزینه شد و در این سال بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی منهای صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری، ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بود و از سوی دیگر ناترازی صندوق های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

مرتضوی اضافه کرد: برای نخستین بار در طول تاریخ ایران بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۱۶ درصد در حوزه جاری افزایش یافت و منابعش را هم پیش بینی نکرده بودند و در چنین شرایط و وضعیتی فردی (رئیس جمهور) پاک باخته و عاشق خدمت و ملت و تابع ولایت آمد و عالمانه خود را در معرض قرار داد و پذیرفتیم که می توانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به لطف خدا دولت از بحران عبور کرده و تمام مشکلات را پشت سر گذاشته است، ناترازی های بودجه سال ۱۴۰۰ به جایی رسید که تا پایان سال جبران شد و زمانی در انتهای کار دولت دوازدهم، در رسانه ها بحث ابربدهکاران بانکی مطرح شد اما یکی از این ابربدهکاران سازمان تامین اجتماعی بود که ۸۵ هزار میلیارد تومان مازاد برداشت از بانک داشت، یعنی پول پرقدرت که اثرات تورمی چند برابری نسبت به پول سالم و صحیح دارد.

وی اظهار داشت: دولت توانست تا پایان سال ۱۴۰۱، ۲۱۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را پرداخت کند، صادرات نفت را از ۳۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رساند، هشت هزار مگاوات ناترازی تولید برق را در کشور جبران کرد و یک برنامه پنج ساله برای جبران ۲۴ هزار مگاوات ناترازی باقیمانده تولید برق را تدوین کرد.

مرتضوی متذکر شد: عضویت ایران در پیمان شانگهای قطعی شده است، اختلافات بین ایران و کشورهای همسایه که توطئه های شیاطین بود، به دوستی تبدیل شد و دست مودت از سوی آنان به سوی ایران بلند شده به طوری که وزیر امور خارجه عربستان دعوتنامه رسمی برای رییس جمهوری ایران ارسال کرده است و پارسال افزون بر یک میلیون فرصت شغلی قابل تعریف در کشور ایجاد شد که البته برخی نهادها مانند آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعان اشتغال ایجادی خود را در سامانه رصد اشتغال ثبت نکرده اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: پارسال در واقع یک میلیون و ۳۶۰ هزار فرصت شغلی در سامانه رصد ثبت و به سه روش پیامکی، تلفنی و میدانی راستی آزمایی شده است که ۷۸ درصد صحت سنجی در نظارت میدانی انجام گرفته است و سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر در بخش تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق ها در کشور بازنشسته شدند و به ۱۸۵ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت شده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه اجباری شدند یعنی برای اولین بار قراردادی بین آنها به عنوان کارگر و کارفرما منعقد شده و کارفرما مقید به پرداخت بیمه شده است و در سه ماهه گذشته از سال نسبت به آن چه باید در سامانه رصد اشتغال ثبت می شده، ۲۷ یا ۲۸ درصد عقب هستیم و البته آمار خراسان رضوی در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه