English

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هرمزگان در گفتگو با خبرگزاری موج:

کودکان کار به جای خیابان در مراکز فنی و حرفه‌ای/ به اعتبارات ملی و استانی نیاز داریم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هرمزگان گفت: کودکان کار به جای آن در خیابان‌ها بمانند به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ارجاع داده می‌شوند تا با فراگیری آموزش‌های لازم به معیشت خانواده هم کمک کنند.

کودکان کار به جای خیابان در مراکز فنی و حرفه‌ای/ به اعتبارات ملی و استانی نیاز داریم

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، حسن ترکمانی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هرمزگان در آستانه‌ی روز جهانی مبارزه با کار کودکان در گفت‌وگو با موج به حمایت‌های صورت گرفته از کودکان کار و خانواده آنان اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی حمایت و توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار را در دستور کار خود قرار داده است و همکاری ما با کمیته امداد به‌عنوان سازمانی دیگر در جهت کمک به کودکان کار می‌تواند بسیار کارساز باشد.

ترکمانی با اشاره به تعریف کودکان کار عنوان کرد: کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از تجربۀ دوران کودکی و رفتن به مدرسه بی ‎بهره می‌سازد و سلامت جسمی و روحی آنها را تهدید می‌کند، این کودکان وابسته به خانواده هستند و در صورت کار نکردن آنها خانواده قادر به تامین نیازهای ضروری خود نمی باشد، لازم هست که بگویم کودکان کار و کودکان خیابانی تعریف متفاوتی از یکدیگر دارند.

 

همکاری بین دستگاهی

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده کودکان کار به جای آن در خیابان‌ها بمانند به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ارجاع داده می‌شوند تا با فراگیری آموزش‌های لازم به معیشت خانواده هم کمک کنند و هم ‌این‌که سطح کیفی یادگیری آن‌ها ارتقا پیدا خواهد کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هرمزگان گفت: یک دستگاه به‌تنهایی نمی‌تواند در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کند و بسیار خرسندیم که در چند سال اخیر تعامل و مشارکت دستگاه‌ها به میزان قابل‌توجهی رشد پیدا کرده است.

 

افزایش تعداد کودکان کار اتباع غیرمجاز

وی در ادامه به موضوع افزایش تعداد کودکان کار اتباع غیرمجاز هم اشاره کرد و گفت: بنا بر بررسی‌های به‌عمل‌آمده اغلب کودکان کار جزو اتباع غیرمجاز و فاقد کارت اقامت هستند و ما نمی‌توانیم به این گروه خدمات دولتی و حمایتی ارائه دهیم.

ترکمانی گفت: برای کودکان کار اتباع غیرمجاز فقط می‌توانیم در مراکز مخصوص خدمات سرپایی انجام دهیم اما سازمان بهزیستی استان هرمزگان در راستای ساماندهی کودکان کار اتباع فاقد کارت نیز با اداره اتباع رایزنی انجام داده است و امید می‌رود که این اقدامات در راستای ساماندهی این گروه مؤثر واقع شود.

 

افزایش شناسایی به معنای افزایش آسیب نیست

وی ضمن اشاره به این‌که در زمینه شناسایی و حمایت از کودکان کار در سال 1401 نسبت به سال‌های قبل اقدامات مؤثرتری انجام شده است، افزود: افزایش آمار شناسایی کودکان کار به معنای افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه نیست و زمانی که خدمات تخصصی در رابطه با کودکان کار را ارتقا دهیم، باعث می‌شود تا کودکان کار زیادی را شناسایی کنیم.

 

آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در هرمزگان نداریم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هرمزگان در پاسخ به این پرسش که برآوردها از تعداد کودکان کار در استان به چه میزان است، بیان داشت: آمار دقیقی از کودکان کار در استان وجود ندارد و فقط برحسب شناسایی کودکان این آمار را داریم، پس نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد.

وی خاطرنشان کرد: هرمزگان در هم‌جواری با کشورهای همسایه قرار دارد به همین دلیل تعداد کودکان کار استان نسبت به بسیاری از نقاط کشور بیشتر است و می‌طلبد اقدامات مؤثری توسط متولیان امر برای ارائه خدمات بهتر صورت پذیرد.

ترکمانی عنوان کرد: سه فعالیت تخصصی در سازمان بهزیستی هرمزگان شامل ساماندهی کودکان خیابانی، مرکز حمایتی کودک و خانواده و حمایت‌های اجتماعی از کودکان کار «طرح دوستدار کودک» در بهزیستی استان هرمزگان دنبال می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه مرکز ساماندهی کودکان خیابانی به‌صورت دولتی اداره می‌شود، گفت: مرکز حمایتی کودک و خانواده و همچنین مرکز حمایت‌های اجتماعی از کودکان کار تحت عنوان طرح «دوستدار کودک» با همکاری بخش‌های غیردولتی و زیر نظر سازمان بهزیستی هرمزگان اداره می‌شود.

 

به اعتبارات ملی و استانی نیاز داریم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هرمزگان ابراز داشت: برای تقویت فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به اعتبارات ملی و استانی نیاز داریم و اغلب فعالیت‌ها نیاز به تأمین اعتبار دارد.

وی با اشاره به این‌که برحسب شناسایی کودکان کار، تأمین اعتبارات برای بهزیستی هرمزگان سالانه متغیر است، افزود: باید اعتبار ملی به هرمزگان تخصیص داده می‌شود چراکه اعتبار فعلی کفاف نمی‌دهد و اگر بخواهیم اعتبارات استانی را برای تقویت فعالیت‌ها در حوزه‌ی کودکان کار لحاظ کنیم با کمبود اعتبار مواجه می‌شویم.

ترکمانی به جذب مشارکت‌های مردمی و خیران هم اشاره کرد و گفت: از طریق جذب مشارکت‌های مردم و خیرین به‌صورت نقدی و غیرنقدی و همچنین پرداخت کمک‌هزینه تحصیل و پیگیری وضعیت درمان به کودکان کار تحت پوشش سازمان بهزیستی کمک می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی هرمزگان در پاسخ به پرسش پایانی خبرنگار موج در خصوص سرنوشت این کودکان و احتمال جذب آنان از سوی باندهای تبهکار نیز گفت: در این رابطه اطلاعاتی در دسترس نیست اما از طرفی با بررسی‌های میدانی انجام شده، متأسفانه اغلب کودکان کار به سمت اقدامات خلاف قانون گرایش پیدا می‌کنند و باید دستگاه‌های متولی در این خصوص پیگیری لازم را انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه