English

با هدف اعتلای واقعی جایگاه مساجد کشور؛

کرمانشاه میزبان اولین همایش بین المللی تحقق محله اسلامی مسجد محور می‌شود

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کرمانشاه از برگزاری «اولین همایش بین المللی تحقق محله اسلامی مسجد محور»در کرمانشاه در 30 مردادماه همزمان با روز جهانی مسجد خبر داد.

کرمانشاه میزبان اولین همایش بین المللی تحقق محله اسلامی مسجد محور می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، جایگاه مقدس مسجد در طول ادوار گذشته و بخصوص نقش محوری این اماکن متبرک در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس و ارتباط تنگاتنگ آن با عموم مردم بسیار پررنگ و کلیدی بوده است.

اما با گذشت زمان، پشت میز نشین شدن دولتیون و همچنین سپرده شدن کارها از مسیر مردمی به دولتی، کم کم نقش این پایگاه های مهم و وحدت آفرین مذهبی و مردمی در بطن انجام امور کمرنگ شده و متاسفانه با فضای کلی تاثیرگذاری خود فاصله گرفت از این رو فرماندهی سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کرمانشاه طی مراسمی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه ضمن رونمایی از پوستر «اولین همایش بین المللی تحقق محله اسلامی مسجد محور» از راهنمایی های امام جمعه کرمانشاه در خصوص برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم و بین المللی مذهبی و فرهنگی به میزبانی کرمانشاه استفاده کردند.

اولین همایش بین المللی تحقق محله اسلامی مسجد محور

بازگشت دوباره نقش محوری مساجد مردمی به جامعه، زمانبر اما شدنی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: حدود ۵۰ سال است مردم را از اداره مساجد و محلات کنار گذاشته‌ایم و اگر به مرور زمان مردم را وارد کنیم کارها خوب انجام خواهد شد و بسیاری از بودجه ها کاهش می‌یابد.

آیت الله مصطفی علما با تاکید بر اینکه باید خیر و شر محلات به دست خود مردم کنترل شود، خاطرنشان ساخت: اگر ماهیت مقتدر محلات را حفظ کنیم قطعا بسیاری از این اغتشاشات را خود مردم کنترل می کنند، هرچند حتما باید نظارت سپاه و بسیج نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته همه امور مربوط به ثبت اسناد و اوقاف و غیره به دست علما بوده و پیش نمازهای مساجد همه کاره بودند اما ما این را جدا کردیم و تفکیک قائل شدیم.

آیت الله علما تصریح کرد: امروزه عمده پرونده های دادگستری مربوط به ملک و معاملات است در حالی که بلندترین آیه قرآن مربوط به معاملات است و این نشان می دهد که مردم به دستورات دینی توجه نمی کنند به عنوان مثال ما دستور داریم تا شاهد معاملات غیر از کاتب و ۲ نفر معامله کننده باشد.

وی با اشاره به وجه تسمیه تغییر نام هارون آباد (اسلام آباد غرب کنونی) به شاه آباد گفت: از آنجایی که املاک درجه یک این شهر را رضا خان تصاحب کرد نام آن را شاه آباد گذاشتند و هنگامی که قباله ها را برای مهر و امضا پیش آیت الله شیخ هادی جلیلی در کرمانشاه بردند او قبول نکرد و مجبور شدند آنها را در اداره ثبت اسناد ثبت کنند.

آیت الله علما ادامه داد: امروز قدرت از دست ما گرفته شده است در حالی که در زمان پیامبر مرکز تمام وزارتخانه ها مساجد بودند و مساجد مرکزیت خاص اجتماعی داشتند و امروز نیز باید به مساجد رونق بدهیم.

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از کارها امروزه به صورت اداری درآمده است افزود: متاسفانه مردم بد عادت شده اند در حالی که بسیاری از کارها باید به خود مردم واگذار می شد، به عنوان مثال در نیمه شعبان مردم در گذشته خودشان محلات را تزیین و پذیرایی می کردند اما امروز منتظر ارگان های دولتی برای تزیین و پذیرایی هستند.

 

سرچشمه اصلی شکاف امروز مردم و مسئولین در کم‌رنگ شدن نقش محلات و مساجد است

گفتنی است که در ابتدای جلسه فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کرمانشاه ضمن ابراز تاسف از گم شدن نقش مهم محلات در مسیر پیشرفت ایران اسلامی، تاکید کرد: اولین همایش بین المللی تحقق محله اسلامی مسجد محور در ۳۰ مرداد ماه همزمان با روز جهانی مسجد در مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه برگزار می شود.

سرهنگ ابوذر انوری با تاکید بر اینکه در این همایش برای اولین بار در کشور مجوز مقالات علمی جهان اسلام (ISC) اخذ شده است که دبیرخانه مقالات در دانشگاه رازی کرمانشاه قرار دارد، خاطرنشان ساخت: در راستای احیا نگاه علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به مساجد، قرارگاه های مختلف با هدف توانمند سازی و ایجاد اشتغال باید به مساجد محلات بروند و همه امور با محوریت امام جماعت و شورای محله اسلامی باشد.

سرهنگ انوری با بیان اینکه در گذشته افراد به مسجد محله نمی آمدند چون برنامه ای نداشت، افزود: باید حتی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در مساجد محلات برنامه ایجاد کنیم.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج کرمانشاه تصریح کرد: با هدف تحقق محله اسلامی مسجد محور تا پایان سال ۲۵ محله و مساجد کرمانشاه در دستور کار قرار دارد و هدف نهایی نیز ۱۳۶ محله شهر کرمانشاه است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات محلات باید در مساجد حل شود، بیان داشت: هر محله باید یک بزرگ با محوریت مسجد داشته باشد.

انوری هدف از این همایش را سپردن کارها به خود مردم دانست و گفت: هرجا نیاز باشد باید سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و سپاه پاسداران پای کار بیایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه