English

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:

۱۰۰ خانه محیط زیست در صنایع استان مرکزی آماده بهره برداری است

دیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: ۱۰۰ خانه محیط زیست در صنایع این استان همزمان با هفته محیط زیست(16 تا 22 خرداد) بهره‌برداری می‌شود.

100 خانه محیط زیست در صنایع استان مرکزی آماده بهره برداری است

 به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، یوسف یوسفی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: بر اساس قانون هوای پاک، صنایعی که بیش از ۵۰ نفر در آنها اشتغال داشته باشند باید به واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSC) مجهز شوند و یک کارشناس محیط زیست در این واحدها باید حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: خانه محیط زیست از جمله ظرفیت‌هایی است که جای آن در صنایع استان مرکزی خالی است و در این واحدها ساماندهی پسماند، پساب و موارد زیست محیطی مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد مجمع خیران محیط زیست از برنامه‌های این اداره کل است و افراد علاقه‌مند به محیط زیست می‌توانند در این مجمع حضور یافته و برنامه‌های زیست محیطی خود را ارائه کنند.

یوسفی گفت: فراخوان جذب افراد برای حضور در مجمع خیران محیط زیست توسط اداره کل محیط زیست استان مرکزی منتشر می‌شود و برای تشکیل این مجمع تعداد این افراد باید حداقل به پنج نفر افزایش یابد.

وی ادامه داد: بهره برداری از تصفیه‌خانه پساب شرکت طبیعت و بیمارستان امام رضا(ع) در شهرستان زرندیه، برگزاری همایش ترویج فرهنگ خشکاله در شهرستان ساوه از دیگر برنامه های اداره کل محیط زیست استان مرکزی در هفته محیط زیست است و این همایش روز بیست و دوم خرداد ماه با حضور مقامات استانی و کشوری برگزار می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ خشک کردن پوست میوه‌ها برای جلوگیری از تولید شیرآبه پسماند و بهره‌گیری از پوست میوه خشک شده به عنوان علوفه دامی از جمله اهداف برگزاری همایش خشکاله در شهرستان ساوه است.

یوسفی گفت: استفاده از پوست میوه خشک شده به عنوان علوفه دامی هم اینک توسط یک شبکه محیط زیستی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه در حال انجام است و ترویج این مهم در سطح استان در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه نقاشی از گونه سیاه گوشت در منطقه خرقان ساوه با هدف حفظ این گونه از دیگر برنامه‌های اداره کل محیط زیست استان مرکزی در این هفته است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: در این نمایشگاه از ۲۰ اثر برتر و همایش خشکاله از ۱۰۲ نفر از فعالان زیست محیطی استان مرکزی تقدیر می شود.

یوسفی هوشمند سازی تالاب میقان اراک و منطقه هفتاد قله را از برنامه‌های اداره کل محیط زیست استان مرکزی در سال جاری عنوان کرد و گفت: هوشمند سازی این مناطق با نصب دوربین‌های مخصوص در نقاطی که کار کارشناسی انجام شده‌است انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ارتقای ۲ منطقه استان مرکزی به پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی مشارکت حفاظتی را از دیگر برنامه‌های این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: در این طرح حفظ پوشش گیاهی و جانوری توسط بخش خصوصی و محیط زیست استان انجام می شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح تامین منافع بخش خصوصی و اداره کل محیط زیست استان مرکزی برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: پیگیری برنامه جامع تالاب میقان اراک از دیگر برنامه های اداره کل محیط زیست استان مرکزی در سال جاری بوده و بر این اساس پیگیری مدیریت بحران و استفاده از ظرفیت مردمی و دهیاران در بخش گردشگری تالاب در دستور کار است و تلاش می‌شود تاپایان سال جاری شهر اراک به عنوان شهر تالابی معرفی می شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با یادآوری آلودگی های شهر اراک و وجود ۶ ماه گرد و غبار و ۶ ماه آلودگی‌های ناشی از فعالیت صنایع در این شهر افزود: طرح مناطق گرد و غبارخیز توسط سازمان محیط زیست تهیه شده و سهم استان مرکزی و شهر اراک نیز به تصویب کارگروه زیر بنایی رسیده‌ است.

یوسفی گفت: اعتبارات خوبی امسال برای کاهش گرد و غبار در استان درنظر گرفته شده که باید توسط اداره کل محیط زیست، منابع طبیعی، هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تامین و هزینه شود.

وی ادامه داد: کمک به پارک حیات وحش اراک و ایجاد این پارک در شهرستان زرندیه از دیگر برنامه های اداره کل محیط زیست استان مرکزی در سال جاری است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: ۵۰ درصد "عوارض سبز" سال گذشته به دستگاه‌های مسئول در این حوزه اختصاص یافت و این منابع مالی باید با تایید این اداره کل هزینه شود.

یوسفی افزود: ۳۹ طرح موثر در کاهش آلودگی هوا در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی سال گذشته تصویب شد که ۱۸ طرح از مجموع این طرح‌ها مربوط به شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: مقرر شد در یک برنامه یکی ۲ ساله پنج ایستگاه سنجش آلودگی هوا توسط شهرداری‌های نقاط مختلف استان ایجاد شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: نشست کارشناسی برای باغات سنجان و کرهرود اراک با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار شده و ۱۳ مصوبه نیز به همراه داشته است.

یوسفی در خصوص مازوت‌سوزی نیروگاه شازند نیز گفت: جایگزین هر نوع سوخت به جای مازوت در نیروگاه شازند در دستور کار ویژه قرار دارد.وی ادامه داد: سال گذشته از سه هزار واحد صنعتی استان مرکزی ۲ هزار و ۸۷۳ واحد صنعتی و خدماتی توسط این اداره کل مورد پایش قرار گرفت که ۲۷۶ واحد در چهار دوره سال مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شدند و توصیه می‌شود با توجه به تصویب نامه آخر سال گذشته، صنایع آلاینده نسبت به ارایه اظهار نامه مالیاتی خود اقدام کنند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: ۱۱۳ مجوز افزایش ظرفیت تولید، ۱۳۹ مجوز بهره برداری و ۳۴۱ مجوز برای استقرار واحدهای صنعتی سال گذشته توسط این اداره کل صادر شد.

یوسفی برگزاری کارگروه پسماند هر یک ماه یکبار را از جمله برنامه‌های اداره کل محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد و افزود: در راستای افزایش بهره‌وری از پسماند و کاهش آلودگی های زیست محیطی مقرر شده بود که پسماندهای ۲ شهر اراک و ساوه جمع آوری شوند که پیگیری اجرای این طرح در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی با یادآوری اجرای پویش جمع آوری پلاستیک در نزدیکی شهرهای استان مرکزی افزود: یک‌هزار و ۸۷۲ پلاستیک پسماند امسال توسط سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در اطراف شهرهای استان جمع‌آوری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: هشت قبضه سلاح غیر مجاز، ۵۷ قبضه سلاح مجاز و ۸۴۷ مورد انواع ادوات شکار سال گذشته توسط این اداره کل در استان کشف شد.

یوسفی گفت: ۲۹۵ لاشه انواع حیات وحش، ۱۲۰ قطعه ماهی ، ۱۲۱ قطعه پرنده و ۱۴ مورد گونه‌های مختلف جانوری زنده در این مدت توسط اداره کل محیط زیست استان مرکزی کشف شد.

وی خاطر نشان کرد: ۳۰۴ هکتار مناطق حفاظت شده در قالب ۱۲ منطقه، یک اثر طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک، جاسب و راستوند در استان مرکزی وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: ۶ منطقه شکار ممنوع در این استان وجود دارد که این مناطق ۱۲ درصد استان را از نظر محیط زیستی تحت پوشش قرار می‌دهند.

یوسفی گفت: ۳۶۳ گونه جانوری در مناطق مختلف استان مرکزی وجود دارد که شامل ۶۵ نوع پستاندار، ۲۲۲ نوع پرنده، ۵۵ گونه خزنده، چهار گونه ۲ زیست و ۱۷ گونه ماهی می‌باشد.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی از جمه ۱۴۴ گونه گیاهان دارویی و ۱۰ گونه منحصر به فرد در استان مرکزی وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: ۳۸ شهرک، ناحیه و قطب صنعتی در استان وجود دارد که سه هزار واحد تولیدی در این مناطق فعالیت می‌کنند و استان با دارا بودن این واحدهای تولیدی رتبه دوم صنایع مادر، چهارم تنوع تولیدات صنعتی و هشتم را در زمینه معدن به خود اختصاص داده است.

یوسفی ادامه داد: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن پسماند خانگی و شهری و یک میلیون تن پسماند صنعتی و یک میلیون تن پسماند صنعتی ویژه در استان مرکزی تولید می‌شود.

وی افزود: ۱۱ تصفیه خانه شهری و ۲ تصفیه خانه روستایی در استان مرکزی وجود داشته و با توجه به اقلیم استان بازچرخانی پساب از جمله مشکلات استان به شمار می رود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۵۰۰ واحد از مجموع سه هزار واحد صنعتی فعال در استان مرکزی بلقوه می توانند آلاینده باشند و ۳۰ تا ۴۰ واحد نیز آلاینده هستند.

یوسفی افزود: شهر اراک یکی از هشت کلان شهر با هوای آلوده در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: سه شهر ساوه، شازند و دلیجان از نظر صنعتی مشمول آلودگی هوا هستند که ۵۰ درصد روزهای این شهرها روزهای آلوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه