English

رییس کل دادگستری استان قزوین:

یک هزار و ۹۳۷ رای جایگزین حبس در سال گذشته صادر شد

رییس کل دادگستری استان قزوین از صدور یک هزار و 937 فقره رای جایگزین حبس طی سال گذشته در محاکم قضایی استان قزوین خبر داد.

یک هزار و 937 رای جایگزین حبس در سال گذشته صادر شد

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، علی شعبانی رییس کل دادگستری استان قزوین در نشست هم اندیشی پیرامون استفاده حداکثری از نهادهای ارفاقی به منظور کاهش جمعیت کیفری که در سالن جلسات شهید بهشتی دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: ما بر این باوریم که همواره حبس در برخی جرائم راهکار مناسبی برای مجازات مرتکب نیست، زیرا اثرات سوء اجتماعی حبس و زندان در افرادی که از روی غفلت و ناخواسته مرتکب جرم شده اند بسیار گسترده است و گاهاً تا سال ها زندگی اینگونه محکومان را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود: طی سال های اخیر کاهش جمعیت کیفری زندان ها یکی از سیاست های کلان قوه قضاییه بوده و هست و ریاست قوه قضاییه نسبت به تحقق این امر تاکید بسیار دارند و در سند تحول قضایی نیز به این موضوع اشاره شده و به همین خاطر صدور آراء جایگزین حبس یکی از راهکارهای مهم در جهت کاهش جمعیت کیفری است.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه بیان داشت: بهره گیری از مجازات های جایگزین حبس در قوانین پیش بینی شده و استفاده از این نهاد ارفاقی آثار و پیامدهای مثبتی را به همراه دارد و منجر به این خواهد شد که مجرم در کنار خانواده و جامعه اصلاح و بازاجتماعی شود و علاوه بر کاهش آسیب های ناشی از زندان و حفظ کرامت انسانی، از هزینه های اجرای عدالت کیفری کاسته خواهد شد.

شعبانی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته یک هزار و 937 فقره احکام جایگزین حبس در مراجع مختلف قضایی صادر شد و بدون شک این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و همکاران قضایی می توانند در جرائمی که امکان اصلاح مجرم وجود دارد، از احکام جایگزین حبس استفاده کنند.

رییس کل دادگستری استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و در راستای بخشنامه‌های رییس قوه قضاییه و دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ازهمکاران قضایی استان خواسته شده تا در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده در این دستورالعمل، زمینه کاهش جمعیت کیفری و بازگشت مجرمین به جامعه را با استفاده ار نهادهای مختلف ارفاقی فراهم کنند.

گفتنی است این نشست با حضور معاونین قضایی رییس کل، سرپرست دادگاه های کیفری دو و انقلاب قزوین، مدیرکل زندان های استان و معاونین و برخی همکاران قضایی برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه