English

مدیر تعاون روستایی کردستان:

سازمان تعاون روستایی امسال مجری خرید تضمینی گندم در کردستان است

مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: تعاون روستایی امسال به عنوان مجری خرید کل گندم استان انتخاب شده است.

سازمان تعاون روستایی امسال مجری خرید تضمینی گندم در کردستان است

به گزارش خبرگزاری موج کردستان ، بهرام کوشکی  با اشاره به اینکه سال های گذشته بخشی از گندم استان توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی خریداری می شد، اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی امسال در ۶ استان کشور از جمله کردستان به عنوان پایلوت اقدام به خرید تضمینی گندم از کشاورزان می کند.

وی با اشاره به اینکه قرار است خرید گندم در همه استان‌های کشور به مدت سه سال به سازمان تعاون روستایی واگذار شود، افزود: سازمان تعاون روستایی سابقه و تجربه دیرینه‌ای در خرید محصولات کشاورزی دارد و بی شک از عهده انجام این رسالت خطیر هم به نحو احسن بر می آید.

مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه خرید تضمینی گندم بزرگترین فعالیت اقتصادی استان است، گفت: سازمان تعاون روستایی امسال به‌ عنوان مجری خرید گندم در سطح استان و اتحادیه تعاونی های روستایی به عنوان مباشر خرید گندم انتخاب شده است.

کوشکی با اشاره به اینکه تعاون روستایی آمادگی کامل دارد این فعالیت اقتصادی بزرگ را به نحو مطلوب به انجام برساند، یادآور شد: سامانه مورد استفاده خرید تضمینی گندم امسال؛ سامانه ساتراپ و متعلق به تعاون روستایی است.

وی با بیان اینکه هر سال افزون بر ۵۰ تا ۵۲ درصد خرید تضمینی گندم توسط شبکه تعاونی‌های روستایی استان انجام شده است، گفت: امسال کارخانه‌های آرد و انبارها برای خرید گندم با سازمان تعاون روستایی قرارداد منعقد می کنند.

اواخر خرداد و اوایل تیرماه برداشت گندم از شهرستان کامیاران و بتدریج در دیگر شهرستان های استان آغاز می شود؛ طی سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان به زیرکشت گندم آبی و ۵۸۸ هزار و ۸۵۳ هکتار هم به زیرکشت گندم دیم رفته است.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه