English

استاندار کردستان:

تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان محور پیشرفت است

استاندار کردستان گفت: تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان فرصتی بی بدیل و بی نظیر برای رشد و ارتقای همه شاخص‌های پیشرفت را فراهم می‌کند.

 تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان محور پیشرفت است

به گزارش خبرگزاری موج کردستان؛ اسماعیل زارعی‌کوشا روز چهارشنبه در پیام ویدئویی به نخستین همایش بین‌المللی هورامان که با هدف بازشناسی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هورامان و واکاوی راه‌های تحکیم و پایدارسازی توسعه این منطقه در دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: این نشست، همایش فاخری است که امیدواریم مطالب مطرح شده در آن به بهره‌مندی و بهره برداری عظیم از توانمندی های منطقه هورامان کمک کند.

وی با اشاره به قرارگیری هورامان در مناطق کردنشین کرمانشاه، کردستان و اقلیم کردستان عراق گفت: هورامان ظرفیتی بزرگ و از نیازهای ملموس طبیعی است که در کنار آن باید به میراث ناملموس غنی این منطقه شامل فرهنگ، تمدن، منش، اخلاق، بزرگی و مهربانی مردم این منطقه توجه ویژه داشت.

استاندار کردستان تاکید کرد: باور داریم از این موهبت مشترک الهی باید برای برادری و همدلی بیشتر و رشد و رفاه استان کردستان و اقلیم کردستان عراق، نهایت بهره را برد.

 

اولین همایش بین‌المللی هورامان با همت دانشگاه کردستان و با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق در حال برگزاری است این همایش شامل بخش‌ها و پنل‌های تخصصی است و فردا به کار خود پایان خواهد داد.

منطقه هورامان/اورامانات، منطقه‌ای فرهنگی در غرب کشور، بین ۲ استان کردستان و کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق واقع شده و دارای کوه‌های سر به فلک کشیده و رودهای خروشان است.

وجود این عوامل طبیعی دره‌هایی را شکل داده که ساکنان هورامان/ اورامانات، هزاران سال در تعامل با طبیعت زندگی کرده و این تعامل را می‌توان در باغ های پلکانی، معماری پلکانی زندگی هوار نشینی (کوچ گاه های موقت)، جشن‌ها و آیین‌های اصیل و صنایع‌ دستی منحصر بفرد منطقه مشاهده کرد.

پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان پنجم مردادماه ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه