English

استاندار مرکزی:

استان مرکزی رتبه اول تنوع صنعتی کشور را دارد

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه اول تنوع صنعتی کشور را دارد.

 استان مرکزی رتبه اول تنوع صنعتی کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی روز دوشنبه در آیین جشنواره تجلیل از کارگران و گروه‌های کار و واحدهای نمونه استان مرکزی، در سالن غدیر استانداری این استان در اراک، افزود: استان مرکزی رتبه اول تنوع صنعتی کشور را دارد و با وجود پایتخت صنعت ایران و مشکلات اقتصادی، سال گذشته آرامش در صنایع این استان حاکم بود و تمام شاخص‌های مرتبط با اشتغال آن، با رشد همراه بود.

وی ادامه داد: این استان سال گذشته رتبه اول راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، رتبه دوم پایش فضای کسب و کار و رتبه دوم در تسهیل و رفع موانع تولید را داشت و در اتفاقات تلخی که در جریان ناآرامی‌های کشور صورت گرفت و تاثیراتش را هم بر اقتصاد نشان داد، هیچ تعطیلی و تنشی در واحدهای تولیدی و کارگری استان مرکزی رخ نداد.

استاندار مرکزی بیان کرد: سال گذشته در این استان، چهار نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با ۲۲ مصوبه، چهار نشست کارگروه توسعه صادرات با ۲۴ مصوبه، ۶ نشست کارگروه تسهیلات اشتغال روستایی با ۵۱ مصوبه، ۹ نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری با ۹۴ مصوبه، ۱۸ نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با ۶۲ مصوبه، ۳۲ نشست کارگروه تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ با یک‌هزار و ۳۲۸ مصوبه، ۹ نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوص با ۹۶ مصوبه، ۱۱۱ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ۲۲۷ مصوبه و ۲۱ نشست رونق تولید با ۳۷۲ مصوبه برگزار کرد.

مخلص الائمه افزود: استان مرکزی در حوزه‌های امنیتی و اجتماعی نیز نشست‌های متعدی داشت و ۴۰ نشست شورای تامین برگزار شد که ۱۲۱ مصوبه به همراه داشت و ۲۰ درصد از مصوبات این شورا مربوط به حوزه صنعت و اشتغال بود.

وی بیان داشت: بدون تردید پایه‌های رشد تولید به عنوان ضامن امنیت و معیشت کارگران و همه احاد جامعه است و پایه‌های آن سال گذشته در استان مرکزی ایجاد شد.

مخلص‌الائمه اظهار داشت: برای رشد تولید و حرکت کلی اقتصاد استان مرکزی دو موضوع در اولویت است که در گام اول، حمایت و سرعت و شتاب دادن به صنایع پیشران مورد توجه است و در گام دوم حرکت صنایع در زنجیره ارزش افزوده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: همه باید تلاش کنند تا زمینه تولید و اشتغال بیش از پیش فراهم شود و مدیران نیز در راستای رفع موانع در این زمینه، از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی بیان کرد: جمعیت کارگری استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها بالا است و ۶۰ درصد شاغلین استان مرکزی را قشر کارگر تشکیل می‌دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این آیین با تبریک هفته کار و کارگر و روز جهانی کارگر، گفت: فراخوان جشنواره ملی امتنان برای معرفی کارگران نمونه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه این استان در آبان‌ماه سال گذشته اعلام شد.

جمشید امیدی افزود: فرصت شرکت در این جشنواره تا آذرماه سال گذشته بود که در این مدت،۷۵۴ نفر در استان مرکزی ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۵۴۰ نفر در بخش کارگر نمونه، ۹۰ گروه کار و ۱۲۶ واحدهای نمونه، بود.

وی بیان کرد: ارزیابی‌های لازم بر اساس شاخص‌های اعلامی این جشنواره صورت گرفت و نفرات و گروه‌های برتر مشخص شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: این استان در سال ۱۳۹۶ بالاترین وضعیت اشتغال را با ۴۲۵ هزار نفر در گروه‌ سنی ۱۵ سال و بیشتر دارا بود اما تا سال ۱۳۹۹ به ۳۷۴ هزار نفر کاهش یافت.

امیدی اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته آمار اشتغال استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ مجدد افزایشی شد و سال گذشته نسبت به مشابه قبل از آن، حدود ۱۵ هزار نفر بیشتر اشتغال ایجاد شد.

وی عنوان کرد: بیمه شدگان اجباری این استان از ۲۲۴ هزار و ۴۰۳ نفر در پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به ۲۳۲ هزار و ۵۳۰ نفر در پایان بهمن ۱۴۰۱ رسید و این آمار نشانگر افزایش سه و ۶۲ صدم درصدی بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: سهم اشتغال این استان هم‌اکنون به صورت، ۴۷ و ۲ دهم درصد در بخش اقتصادی، ۳۹ و یک دهم درصد در بخش صنعت و ۱۳ و هفت دهم درصد در بخش کشاورزی است.

امیدی بیان کرد: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی از ۲۳ هزار و ۱۲۲ کارگاه به ۲۳ هزار و ۷۲۱ کارگاه در سال ۱۴۰۱ رسید و مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نیز در این مدت ۱۶ و ۶ دهم درصد کاهش یافت.

وی عنوان کرد: دادخواست‌های واصله هم از ۶ هزار و ۷۱۹ پرونده به پنج هزار و ۵۶۰ دادخواست رسید که نشان از کاهش ۱۷ و ۲ دهم درصدی بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: تعداد تشکل‌های کارگری استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۱۸ درصد افزایش یافت و از ۲۷۷ تشکل به ۳۲۶ تشکل رسید و امید است تعداد تشکل‌های این حوزه افزایش بیشتری یابد.

در پایان این آیین از کارگران نمونه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه