English

مدیر عامل پالایش نفت بندر عباس:

کشور از واردات کک اسفنجی بی‌نیاز می‌شود

مدیر عامل پالایش نفت بندر عباس گفت: براساس برنامه زمان بندی شده، ایران از واردات کک اسفنجی بی نیاز می شود.

کشور از واردات کک اسفنجی بی‌نیاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، هاشم نامور مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس با اشاره به اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین و کاهش تولید نفت کوره با محوریت تولید کک اسفنجی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از اهرم های فشار اقتصادی به ایران، تحریم واردات کک اسفنجی بود و از سوی دیگر عدم وجود دانش فنی و تامین منابع مالی دو محدودیت عمده اجرای طرح ارتقای کیفیت نفت کوره بود.

وی اذعان داشت: در این راستا با انجام مطالعات، شبیه سازی کامپیوتری و آزمایش های اولیه در پالایشگاه و سه مرحله آزمایش در واحد نیمه صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، با طراحی الگوی پالایشی و تلفیق دانش و تجربه با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و حمایت‌های وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سهامداران، دانش تولید کک اسفنجی در کشور بومی سازی شد.

نامور یادآور شد: در حال حاضر فقط هفت کشور در دنیا دانش فنی تولید کک را دارند که ایران یکی از این هفت کشور است.

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس افزود:طرح بهبود کیفیت نفت کوره و تولید کک اسفنجی در پالایشگاه نفت بندرعباس که به عنوان یک نمونه مرجع با دانش فنی ایرانی قابل ارائه و استفاده در جهان است با سرمایه گذاری بالغ بر دومیلیاردو 200 میلیون یورو و برنامه زمانبندی 42 ماهه در دستور کار قرار گرفت.

نامور تولید سالانه 14 هزار تن پروپیلن، افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه نفت بندرعباس و تبدیل آن به یک پتروپالایشگاه، افزایش روزانه 500هزار لیتری تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس و تولید نفت گاز با کیفیت یورو پنج را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از 70 درصد تجهیزات موردنیاز پالایشگاه نفت بندرعباس در داخل کشور تأمین می‌شود.

وی با اشاره به طرح ارتقای کیفیت نفت کوره گفت: برنامه ما این است که نفت خام تبدیل به فراورده سبک و با ارزش افزوده بالاتر مثل کک اسفنجی به میزان 400 هزارتن در سال شود.

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس عنوان کرد:خوراک ما 4/6 درصد میعانات از عسلویه، 6دهم درصد میعانات از سرخون، 6 دهم درصد نفت خام از هنگام و 5/92 درصد نفت خام سنگین است.

نامور ابراز داشت: 10درصد از گاز مایع، 20درصد از بنزین، 34 درصد از نفت سفید، 20درصد نفت گاز و 19درصد نفت کوره کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید می شود.

وی با بیان اینکه 19 درصد از سبد سوخت کشور را در اختیار داریم، اذعان داشت: بعد از پالایشگاه آبادان و اصفهان بیشترین میزان تولید سوخت را داریم.

وی در پایان افزود: پالایشگاه نفت بندرعباس آخرین پالایشگاه نفت کشور است  که احداث آن در سال 69 آغاز و در سال 77 به بهره برداری رسیده و این پالایشگاه ظرفیت تصفیه 350 هزار بشکه نفت سنگین را دارد که درحال حاضر این رقم 233 هزار بشکه است، بنا داریم با بهینه سازی به تصفیه 350 هزار بشکه در روز برسیم. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه