English

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌ های هرمزگان در گفتگو با خبرگزاری موج؛

تکذیب ورود پسماندهای نفتی سایر استان‌ها به هرمزگان

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های هرمزگان گفت: تا امروز حتی یک گرم از پسماندهای خطرساز پتروشیمی، نفتی، دارویی، اسیدی و غیره از هیچ استانی وارد هرمزگان نشده است.

تکذیب ورود پسماندهای نفتی سایر استان‌ها به هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «سید هاشم توانا» مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با موج اظهار داشت: استان هرمزگان از مناطق مهم و راهبردی کشورمان به شمار می‌آید، در این منطقه استراتژیک صنایع مهمی اعم از آلومینیوم، صنایع فولاد، پالایشگاه نفت و غیره قرار دارد و همین مسئله باعث شده است تا سازمان همیاری با مجوز از اداره محیط‌زیست، سایت ویژه پسماند را در استان راه‌اندازی کند.

 

تکذیب می‌کنم

 

وی افزود: چندی پیش اخباری در رسانه‌ها مبنی بر ورود پسماندهای صنایع از خارج استان به هرمزگان منتشر شد که بنده این مسئله را تکذیب می‌کنم و تا امروز حتی یک گرم از پسماندهای خطرساز پتروشیمی، نفتی، دارویی، اسیدی و غیره از هیچ استانی وارد هرمزگان نشده است.

توانا با اشاره به اینکه دو نوع پسماند دفنی و قابل بازیافت داریم، اضافه کرد: باتوجه زیرساخت‌های موجود، سلول‌های کاملاً استانداری داریم و همچنین مصوبه‌ای در مورخ 27 دی‌ماه 1401 در باب پسماندهای قابل بازیافت درج شده که باتوجه به بند یک صورت‌جلسه کارگروه مدیریت پسماند ورود پسماندهای قابل بازیافت از سایر استان‌ها تا ظرفیت چهار تن و با تائید سازمان محیط‌زیست بلامانع است اما این درخواست مورد موافقت از سوی سازمان محیط‌زیست قرار نگرفت و پسماندی نیز وارد استان نشد.

 

تغییر شرایط دفع پسماند دارویی

 

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های هرمزگان به ذکر مثالی در بهبود شرایط دفع پسماند پرداخت و گفت: پسماندهای دارویی در بندرعباس در سالیان گذشته در سایت شهرداری به روش غیراصولی دفن می‌شد که پس از هر بار بارندگی این پسماندها از دل خاک بیرون می‌آمدند و مشکل‌زا می‌شدند اما ما امروز مدیریت اصولی را برای پسماندها انجام می‌دهیم.

 

معضل پسماند روی

 

توانا با اشاره به اینکه برخی از پسماندهای دارویی قابلیت بازیافت را دارند، گفت: ما با معضل بزرگ پسماند روی در هرمزگان مواجهیم و هم‌اینک بیش از دو میلیون تن پسماند روی در این استان وجود دارد.

وی اذعان داشت: بخشی از پسماندهای روی قابلیت دفن شدن را دارند و بخش دیگری از پسماندها برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای از آن استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که همه پسماندها دفنی و خطرآفرین نیستند، تصریح کرد: سایت‌های پسماند استان‌های بوشهر، تهران، اصفهان، یاسوج و غیره با لابی‌گری، پسماندهای صنایع هرمزگان را به استان خود انتقال می‌دهند و به همین منظور زیرساخت مطلوب برای بازیافت پسماندها در این استان وجود ندارد.

توانا عنوان کرد: سازمان همیاری به دنبال آن است که شهرک بزرگ بازیافت پسماند را با اخذ مجوز در هرمزگان راه‌اندازی کند.

 

رد پای فلان شرکت قدرتمند

 

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های هرمزگان اظهار داشت: برای نخستین بار با اتحادیه بازیافت کل کشور جلسه‌ای را برگزار کردیم و در این جلسه به سرمایه‌گذار پیشنهاد دادیم که زمین، امکانات و ظرفیت از استان و از سویی دیگر شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، شهرک پسماند بازیافت را در هرمزگان احداث کنید و ازآنجایی‌که یک سرمایه‌گذار باید برای انجام سرمایه‌گذاری تضمین دریافت کند، کار به مشکل خورد.

وی تشریح کرد: آن شرکت سرمایه‌گذار در پاسخ به ما گفت؛ در حال حاضر تمام پسماندها را فلان شرکت قدرتمند با لابی‌گری از استان خارج کرده است و برای احداث یک شهرک بازیافت پسماند باید در وهله نخست خوراک اولیه شهرک بازیافتی تأمین شود و این کار در شرایط کنونی از عهده شما برنمی‌آید.

توانا در ادامه یادآور شد: موضوع پسماندهای بازیافتی هرمزگان را در کارگروه استان مطرح کردیم اما به‌صراحت باید بگویم که تا به اکنون نتوانسته‌ایم برای جلوگیری از خروج پسماندهای بازیافتی از استان کار مهمی را انجام دهیم.

وی اذعان داشت: درخواست مجوز برای احداث شهرک بازیافت را از سازمان صمت هرمزگان اخذ کردیم و این سازمان ما را به اداره محیط‌زیست ارجاع داد و ما نیز مراحل جانمایی را برای این چرخه اشتغال آفرین انجام دادیم.

 

صنایعی که فقط زمین اشغال کرده‌اند

 

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های هرمزگان عنوان کرد: صنایع بزرگ هرمزگان در این استان فقط زمین اشغال کردند و زور ما به آن‌ها نمی‌رسد.

وی به پسماندهای نفتی واقع در شرکت نفت ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پسماندهای نفتی مربوط به نفت ستاره کیلویی 5 تا 6 هزار تومان است یعنی شرکت نفت ستاره خلیج فارس باید برای هر کیلو پسماند نفتی پول پرداخت کنند تا پسماند این شرکت مدیریت شود و سایر استان‌ها به‌راحتی با پرداخت پول این پسماندهای هرمزگان را به استان خود منتقل می‌کنند.

توانا در پایان عنوان کرد: محیط‌زیست چندین بار در کارگروه استان مصوب کرده که تمام صنایع بزرگ، متوسط و همچنین صنایع خرد استان باید پسماندها را به سایت همیاری استان بدهند اما متأسفانه به مصوبات کارگروه اعتنا نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی