English

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد:

جایگاه رسانه در پیشگیری از خودکشی/شبکه‌های اجتماعی موجب بروز خودکشی تقلیدی در افراد است

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان میزان بالای انتشار اخبار و تبلیغات مخرب و جهت‌دار در مورد خودکشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را موجب بروز خودکشی تقلیدی در افراد دیگر به خصوص نوجوانان دانست.

 جایگاه رسانه در پیشگیری از خودکشی/شبکه‌های اجتماعی موجب بروز خودکشی تقلیدی در افراد است

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، سجاد نبی پور امروز، در کارگاه مدیریت انعکاس اخبار مرتبط با خودکشی که به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد، به جایگاه رسانه در پیشگیری از خودکشی اشاره و اظهار کرد: امروزه رسانه‌ها با تامین طیف وسیعی از اطلاعات، نقش مهمی را در اجتماع بشری ایفا می‌کنند.

وی با بیان این‌که رسانه‌ها می‌توانند تاثیری جدی بر نگرش، اعتقاد و رفتار مردم بگذارند و نقش حیاتی در عملکرد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه داشته باشند، گفت: رسانه با درج و انتشار صحیح اخبار می‌تواند در پیشگیری از خودکشی نقش‌آفرین باشد، زیرا افراد برای اقدام به خودکشی مردد هستند و مطمئن نیستند که می‌خواهند بمیرند و لذا یکی از عواملی که ممکن است افراد مستعد را به سمت خودکشی سوق دهد، انتشار نامناسب اخبار خودکشی در رسانه‌هاست.

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان میزان بالای انتشار اخبار و تبلیغات مخرب و جهت‌دار در مورد خودکشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را موجب بروز خودکشی تقلیدی در افراد دیگر به خصوص نوجوانان دانست و متذکر شد: انتشار نامناسب خبر خودکشی ممکن است این عقیده را که خودکشی روشی طبیعی برای حل مشکلات است، گسترش دهد و هم‌چنین انتشار مکرر و مداوم اخبار مرتبط با خودکشی، اشتغال فکری در مورد خودکشی را به ویژه در نوجوانان و جوانان افزایش می‌دهد.

 

نوشتن درباره خودکشی یکی از دشوارترین چالش‌ها برای خبرنگاران است

وی نوشتن درباره خودکشی را یکی از دشوارترین چالش‌ها برای خبرنگاران و اهالی رسانه دانست و عنوان کرد: خبرنگار در برخورد با خودکشی افراد بین یک دو راهی قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که گزارش دهی مناسب و افزایش توجه عموم در مورد خودکشی، می‌تواند گفت و گو و کمک طلبی را در مردم افزایش دهد.

نبی پور، با بیان این‌که خودکشی یک آسیب اجتماعی با قدرت سرایت است، ادامه داد: اگر اخبار خودکشی به صورت اصولی منتشر نشود منجر به افزایش میزان خودکشی خواهد شد و لذا رسانه ها و خبرنگاران در مواجهه با اخبار مرتبط با خودکشی باید بسیار دقیق و با حساسیت بالا عمل کنند.

وی افزایش آگاهی عموم مردم و معرفی راه های پیشگیری از خودکشی را راهکار کاهش خطر رفتار منجر به خودکشی دانست و افزود: خبرنگاران نباید روش های خودکشی را گزارش کنند؛ همچنین صفحه نخست رسانه نباید به خبر و گزارش های مربوط به خودکشی باشد.

 

خبرنگاران اخبار خودکشی را برجسته نکنند/پرهیز از معرفی مکان مشخص برای خودکشی در خبرها

کارشناس سلامت اجتماعی علوم پزشکی گیلان، از خبرنگاران خواست اخبار خودکشی را برجسته نکنند و به صورت جنجالی به آن نپردازند و در متن گزارش به سوابق خودکشی فرد اشاره نداشته باشند و خاطرنشان کرد: از به کار بردن کلمات و ادبیاتی که به خودکشی ارزش عاطفی می بخشد یا آن را با شکوه جلوه می‌دهد پرهیز کنید.

نبی پور، با تاکید بر لزوم پرهیز از معرفی مکان مشخص برای خودکشی در خبرها، اضافه کرد: انتشار تصاویر و ویدئوهای دراماتیک و عاطفی و احساسی درباره خودکشی درست نیست، زیرا انتشار بیش از حد تصاویر می‌تواند مرگ را فریبنده نشان دهد یا باعث شود اشخاص آسیب پذیر با فرد متوفی احساس همذات پنداری کنند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید از اشاره به محتوای یادداشت خودکشی یا پیام هایی که فرد از خودش باقی گذاشته پرهیز کنند، گفت: این موضوع می‌تواند خودکشی را رمانتیک جلوه دهد و ممکن است باعث ناراحتی خانواده متوفی شد و یا در افراد آسیب پذیر همذات پنداری ایجاد کند.

کارشناس سلامت اجتماعی علوم پزشکی گیلان، با تاکید بر لزوم پرهیز از حدس و گمان درباره دلیل خودکشی، یادآور شد: خودکشی بسیار پیچیده است و در بسیاری از اوقات چندین عامل یا رویداد ممکن است فرد را به سمت خودکشی بکشاند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران باید در متن گزارش خود منابع و راهنماهای حمایتی برای پیشگیری از خودکشی را معرفی کنند، افزود: این کار افراد مستعد را تشویق می کند تا از این منابع کمک بگیرند.

نبی‌پور بیان کرد: برای انعکاس اخبار خودکشی در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی با احتیاط رفتار کنید؛ هم‌چنین از ذکر نام یا لینک به نظرات یا صفحاتی که موضوع خودکشی را جذاب نشان می‌دهد خودداری شود.

کارشناس سلامت اجتماعی علوم پزشکی گیلان، جوانان را بیشتر از دیگران مستعد اقدام به خودکشی تقلیدی دانست و اظهار کرد: خبرنگاران وقتی خودکشی یک جوان را گزارش می‌کنند موضوع را نباید برجسته نشان دهند و از به کارگیری زبان احساسی و رمانتیک و استفاده مکرر از تصاویر او خودداری کنند.

 

خودکشی راهکار مناسب برای مقابله با مشکلات نیست

وی هم‌چنین به باورهای غلط درباره خودکشی اشاره و تصریح کرد: خودکشی یک امر تکانشی و لحظه‌ای بوده و فقط مربوط به افراد دارای اختلال روانی نیست؛ هم‌چنین بر خلاف باورها، گفت و گو درباره خودکشی می‌تواند مفید باشد.

نبی پور، با تاکید بر لزوم معرفی سامانه‌های تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی و ۴۰۳۰ وزارت بهداشت و ۱۲۳  اورژانس اجتماعی و ۱۵۷۰ آموزش و پرورش به افراد مستعد و آسیب پذیر، خاطرنشان کرد: خودکشی راهکار مناسب برای مقابله با مشکلات نیست و خانواده جایگاه مهمی در پیشگیری از این موضوع دارد.

احمد قیامی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، جهان امروز را گرفتار جنگ رسانه‌ای دانست و بیان کرد: کشورها به جای سرباز از رسانه‌ها برای پیشبرد اهداف مطلوب خود استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم آگاه سازی عمومی در کنار مشارکت جویی جامعه، افزود: پدیده خودکشی یکی از موضوعات مبتلابه حوزه سلامت بوده و لذا انتشار یا عدم انتشار اطلاعات در این باره اثرات متعددی دارد؛ در واقع عدم اطلاع رسانی موجب نشر زیرپوستی و اطلاع رسانی کامل موجب تبلیغ و تشویق می شود.

معاون فنی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه به جای اطلاع رسانی کامل، اطلاع رسانی مناسب برای پرهیز از مولفه های منفی در جامعه مهم و موثر است، عنوان کرد: پرداختن به موضوعات منفی جامعه نیازمند ظرافت کار رسانه است و رسانه‌ها می‌توانند به تضعیف مولفه‌های منفی بپردازند تا جامعه به رشد مناسب روحی و روانی و جسمی دست پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه