English

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی:

پرداخت یک‌هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان استان مرکزی هدفگذاری شد

مدیرشعب بانک کشاورزی استان مرکزی گفت: پرداخت یک‌هزار میلیارد ریال غرامت محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ توسط بیمه کشاورزی این استان به فعالان این بخش هدفگذاری شد.

پرداخت یک‌هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان استان مرکزی هدفگذاری شد

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، داریوش عظیمی افزود: ۷۵ درصد این اعتبارات تاکنون به کشاورزان اعطا شده و پرداخت بقیه این منابع مالی به فعالان این بخش در حال انجام است.

وی عمده خسارت‌های وارده به محصولات زراعی استان مرکزی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را مربوط به خسارت خشکسالی عنوان کرد و ادامه داد: ۸۴۰ میلیارد ریال برای پرداخت غرامت به کشاورزانی که محصولات آنها بر اثر خشکسالی خسارت دیده‌اند، در نظر گرفته شده‌است.

مدیرشعب بانک کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: بیشتر خسارت‌های وارده به باغات استان در این مدت، مربوط به سرمازدگی بهاره، آفتاب سوختگی و ترکیدگی انار بود که پرداخت ۷۰ میلیارد ریال در این زمینه در دستور کار بیمه محصولات کشاورزی استان مرکزی قرار دارد.

عظیمی گفت: پرداخت ۶۰ میلیارد ریال در زمینه خسارت‌های وارده به زیر بخش دام و طیور و ۳۰ میلیارد ریال نیز برای جبران خسارت به سایر زیر بخش‌ها از جمله منابع طبیعی، ابنیه، شیلات و آبزیان و زنبور عسل در این مدت در نظر گرفته شده‌است.

وی با یادآوری وضعیت بیمه محصولات کشاورزی استان مرکزی از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه امسال) تاکنون، گفت: ۱۰۵ هزار هکتار محصولات زراعی، یک‌هزار هکتار محصول و ۶۰۰ هکتار تنه درخت در بخش باغات استان و ۱۱۶ هزار راس دام در این مدت، تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت.

مدیرشعب بانک کشاورزی استان مرکزی افزود: ۱۰ میلیون قطعه طیور، ۱۶ هزار هکتار منابع طبیعی و ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه آبزیان استان نیز از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه امسال) تاکنون تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت.

عظیمی با یادآوری اجرای برنامه بیمه «طرح جهش تولید» در دیم‌زارها، گفت: این بیمه با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزارت جهادکشاورزی در حال اجرا است و مابه ازای بیمه هر هکتار گندم و جو دیم، ۵۰۰ هزار ریال یارانه از طرف ستاد اجرایی امام(ره) و ۵۰۰ هزار ریال از طرف وزارت جهادکشاورزی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: حق بیمه سهم بیمه‌گزار در استان مرکزی برای بیمه هر هکتار گندم دیم یک میلیون و ۹۱۰ هزار ریال است که با احتساب یک میلیون ریال یارانه طرح جهش تولید، ۹۱۰ هزار ریال باید توسط کشاورزان برای بیمه هر هکتار گندم دیم پرداخت شود.

مدیرشعب بانک کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای بیمه جو دیم نیز با احتساب کسر یک میلیون ریال یارانه از محل طرح جهش تولید، می‌توانند با پرداخت ۶۹۹ هزار ریال برای هر هکتار از جو دیم محصول خود، از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

عظیمی گفت: از مجموع پیش‌بینی‌های انجام شده برای بیمه ۱۳۰ هزار هکتاری محصولات کشاورزی استان مرکزی در طرح جهش تولید تاکنون، حدود ۵۰ درصد از محل این طرح بیمه شده و برآورد می‌شود با توجه به فرصت باقی‌مانده (۱۵ بهمن ماه جاری) کشاورزان با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی و شرکت‌های خدمات بیمه‌ای استان، از مزایای مناسب یارانه این طرح بهره‌مند شوند.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌های شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه