English

تجلیل از خادمان صنعت چاپ خوزستان

همایش تجلیل از خادمان صنعت چاپ در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با حضور پیشکسوتان و فعالان این عرصه برگزار شد.

تجلیل از خادمان صنعت چاپ خوزستان

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان برپایه اعلام اداره کل ارشاد خوزستان، در این همایش از عبدالکریم پرتودزفولی پیشکسوت و مدیر چاپخانه امیرکبیر، سید امین ابراهیمی‌قطار پیشکسوت و مدیر چاپخانه نگارین، محمود شوقی مدیر چاپخانه امین، علی رییسی مدیر چاپخانه ملت، شکوه فریدفر مدیر چاپ دیجیتال چیستا، محمد معتمد مدیر چاپ دیجیتال موج سوم، رضا قاطع‌نژاد ماشین‌چی چاپخانه فرهنگ، حسن قاسمی‌دهقی کارگر نمونه چاپخانه نور اهواز، علی اورامن مدیر چاپ دیجیتال طاها از اندیمشک، صابر بویری چاپ دیجیتال رنگین‌کمان از ایذه، علی سکرانی چاپ دیجیتال مهیا  از بندر امام خمینی، مریم آل‌کثیر چاپ دیجیتال پویا از شوش، نادر قربانی‌چهارده چاپ دیجیتال محمد از امیدیه و علی‌رضا تمیمی‌پور چاپ دیجیتال طاها از آغاجاری به عنوان خادمان صنعت چاپ تجلیل شد.

همچنین در این برنامه سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و خیر مقدم به مدعوین بیان کرد: خداوند به همه فعالان صنعت فرهنگی که هویت‌ساز هستند توفیق عطا کند و امیدوارم با حضور ارزشمندتان شاهد اعتلای این صنعت بیش از پیش در استان خوزستان باشیم.

مجید منادی با توضیح اینکه صنعت چاپ و فعالان این عرصه به عنوان هویت‌سازان فرهنگی یکی از موثرترین صنایع فرهنگی هستند بیان کرد: صنعت چاپ چه قبل و چه بعد از انقلاب جزو صنایع معنادار است و با صنایع دیگر متفاوت است و افرادی که وارد این حوزه می‌شوند همه دغدغه فرهنگی دارند.

وی صنف چاپ را یکی از مولفه‌های هویتی استان خوزستان دانست و اظهار کرد: چاپخانه‌داران کار فرهنگی ماندگار می‌کنند و روح و معنای عمیق فرهنگی در این صنعت وجود دارد که باید این روح و تجربه به نسل جدید که پیشگامان این حرکت هستند انتقال داده شود.

منادی اضافه کرد: باید با حمایت، هم‌فکری و هم‌اندیشی بتوانیم صنعت چاپ را توسعه دهیم زیرا این صنعت از کم‌چالش‌ترین و پُرکاربردترین‌ها است و باید تلاش کنیم کم‌کاری‌ها و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشته را مرتفع کنیم.

در این همایش همچنین مدیر چاپخانه امیرکبیر گفت: هر چند در گذشته تلاش‌هایی از طریق استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در خصوص اینکه کار چاپ از استان خارج نشود انجام شد اما متاسفانه این اتفاق برای چاپخانه‌داران نیفتاد و در حال حاضر همه مناقصه و مزایده‌ها که از طریق سامانه صورت می‌گیرد مشکلات را بیشتر کرده است.

عبدالکریم پرتودزفولی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این سامانه زمان کم برای بارگذاری اسناد است و تنها در زمان کوتاهی باید اسناد بارگذاری شود که در عمل انجام فرایند را برای چاپخانه‌داران بسیار دشوار کرده است.

در ادامه مدیر کانون چاپ و تبلیغات جماره گرافیک گفت: چاپخانه‌ها نیاز به حمایت متولیان دارند. باید برای واحدهای صنفی بسته‌های اقتصادی و تسهیلات بانکی تعریف کرد و وام با درصد کم در اختیار چاپخانه‌داران قرار گیرد.

جعفر جماره مشکل دیگر صنف چاپ را سقف تامین اجتماعی برای کارکنان چاپخانه معرفی و اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی پیش از این برای پنج نفر از کارکنان چاپخانه استفاده از بیمه را تا سقف ۱۰ درصد اعمال کرده بود اما اکنون این سقف به ۳۰ درصد رسیده و باید برای چاپخانه‌داران با تعداد بالا سقفی مشخص شود.

مدیر چاپخانه نشر فرهنگ نیز مسیر صنعت چاپ در شرایط کنونی را مسیر استهلاکی عنوان کرد و دگرگونی لازم برای انطباق شرایط جدید را لازم دانست و گفت : تغییر ریل در صنعت چاپ اگر با برنامه‌ریزی و حمایت درست نباشد  هولناک خواهد بود و منجر به تعطیلی بیشتر این صنف می‌شود.

امید حلالی افزود: صنعت چاپ به عنوان یکی از مبادی مدرنیسم در ایران و جهان با طلوع انقلاب چاپ و عبور از قرون وسطی توانست به سمت انتشار و تکثیر دانش و اندیشه محوری سوق یابد.

وی با بیان اینکه نرخ مطالعه سنتی در حال تغییر به مطالعه دیجیتال است ادامه داد: با توجه به اینکه نسل جوان وارد فضای جدید مطالعه دیجیتال شده باید تلاش کنیم این شکاف‌ها را پر کرده و حلقه‌های مفقوده را پیدا کنیم.

حلالی معتقد است: اگر نگاه سخت‌افزاری به صنعت چاپ داشته باشیم آن را صنعتی دیده و اگر به محتوای این صنعت نگاه کنیم چاپ کار فرهنگی است و باید بکوشیم وجهه‌ فرهنگی صنعت چاپ را جایگزین نگاه ماشینی کنیم.

عصاره، مدیر مجتمع چاپ پان، هم آموزش را مهم‌ترین راه حل برون‌رفت از مشکلات چاپ عنوان کرده و گفت: برای برجا ماندن این صنعت باید فضای دیجیتال توسعه یابد و مهم‌ترین حرکت آموزش در این مسیر است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه