English

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

انتقال خون نهادی مردمی است و باید خون سالم را تحویل بیماران دهیم

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: انتقال خون نهادی مردمی است و باید خون سالم را تحویل بیماران دهیم و بانک خون بیمارستان همواره رصد و پایش می شود تا سلامت خون اهداکنندگان نیز حفظ شود.

انتقال خون نهادی مردمی است و باید خون سالم را تحویل بیماران دهیم

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، عباس طالبیان مدیرکل انتقال خون استان قزوین  در جمع خبرنگاران فعالیت های پایگاه انتقال خون استان قزوین را تشریح کرد.

وی اظهارداشت: اهدا کننده برای ما بسیار حیاتی است و بدون کمک خیرین امکان ادامه فعالیت و خدمت رسانی  نداریم لذا قدردان همه خیرینی هستیم که با درک درست از نیازهای جامعه به یاری بیماران شتافته اند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: ایران اسلامی در ردیف ۶۴ کشوری است که اهدای خون آن داوطلبانه است اما در کشورهای دیگر از محل خون جایگزین یا فروش خون نیزاها را تامین می کنند که این رویکرد نیز برای ما افتخار آمیز است.

وی ادامه داد: در دهه های گذشته حتما باید یکی از بستگان خون می داد تا بتواند برای بیمار خود نیز خونی بگیرد اما به برکت نظام اسلامی و مشارکت خیرین توانسته ایم دغدغه بیمارستانها به فرآورده های خونی را بدون دغدغه برطرف کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: از هر واحد خونی سه فرآورده شامل گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت تامین می شود و در حال حاضر روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد فرآورده خونی بین ۱۵ بیمارستان توزیع می شود و تداوم این چرخه همچنان به حضور مستمر مردم نیازمند است.

وی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش ۱۰ درصدی مراجعان اهدا کننده خون در استان هستیم.

ایشان گفت: در سال قبل ۳۷ هزار و ۸۳۱ نفر مراجعه کننده داشتیم که خوشبختانه امسال با افزایش ده درصدی بیش از ۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر برای اهدای خون به پایگاههای استان مراجعه کردند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: معمولا به طور میانگین حدود ۲۵ درصد مراجعه کنندگان بدلیل بیماری زمینه ای، نداشتن سلامت پزشکی و شرایط لازم، امکان اهدای خون ندارند زیرا باید اهدا کننده خونش سالم باشد و بیمار نیز امکان دریافت داشته باشد تا این چرخه برقرار باشد.

وی ادامه داد: مشارکت بانوان در اهدای خون برای ما بسیار مهم است زیرا می توانند سایر افراد خانواده را نیز به این کار خیرخواهانه تشویق کنند که در حال حاضر در کشور ۵ درصد و در استان ۷ درصد اهداءکنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند که مراجعه بانوان استان حدود ۲ درصد بیشتر از میانگین کشور است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه برخی خیرین استان به صورت خانوادگی برای اهدای خون مراجعه می کنند و برای ما بانوان بعنوان محور کار خیر می توانند در فرهنگ سازی نیز موثر باشند.

طالبیان یادآورشد: حدود 57 درصد مراجعان اهدای خون در استان قزوین به صورت مستمر در این کار خیرخواهانه شرکت می کنند که انتظار داریم شاهد حضور بیشتر بانوان و جوانان در این عرصه نیز باشیم.

 وی گفت: معمولا با سرد شدن هوا و بارش شدید برف مراجعه اهداکنندگان به پایگاهها کاهش می یابد و این در شرایطی است که نیازها به قوت خود باقیست و ما باید نیاز بیماران را در هر شرایطی تامین کنیم لذا از شهروندان انتظار داریم در فصول سرد سال نیز دستگیر ما و نیازمندان باشند تا در تامین فرآورده های خونی مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: در چند روز اول دی ماه حدود  ۱۲۴۲ واحد خون میان بیمارستان های استان توزیع شد و تعداد مراجعان ما ۸۵۹ نفر بودند در حالی که در آذر ماه اهدای خون ۱۱۷۴ نفر بود.

ایشان افزود: در استان قزوین تعداد 101 بیمار تالاسمی داریم و تعدادی هم بیمار دیالیزی و سرطانی هستند و در کنار مجروحان حوادث جاده ای معمولا نیازهای استان به خون همچنان بالاست و وظیفه داریم به همه درخواست ها پاسخ دهیم و این ماموریت با حضور مستمر خیرین ممکن شده است.

وی بیان کرد: در فصل پاییز در گروههای خونی A منفی و AB منفی و O منفی کمبود داشتیم و چون هیچگاه نیازها و میزان اهدای خون ثابت نیست ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا کار سختی است که تنها استمرار اهداکنندگان برای ما امیدبخش است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: از رسانه های گروهی انتظار داریم برای تبلیغ و ترویج فرهنگ اهدای خون و اطلاع رسانی برای حضور مردم بویژه در فصول سرد سال همکاری بیشتری کنند تا این کمبود را جبران کنیم.

وی گفت: برای ما گیرنده خون مهم نیست و نگاه انسانی داریم و پولدار و فقیر فرقی ندارد و به همه درخواستهای بیمارستانهای دولتی و خصوصی پاسخ می دهیم و به رسالت انسانی خود عمل می کنیم.

ایشان اضافه کرد: انتقال خون نهادی مردمی است و باید خون سالم را تحویل بیماران دهیم و بانک خون بیمارستان  همواره رصد و پایش می شود تا سلامت خون اهداکنندگان نیز حفظ شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین یادآورشد: با راه اندازی پویش «چتر سرخ زندگی» با کمک رسانه ها انتظار داریم شاهد اهدای خون بیشتری در پایگاه های انتقال خون استان باشیم و دغدغه تامین فرآورده های خونی در همه فصول سال برطرف شود.

طالبیان گفت: اجرای «طرح سپاس» برای اهدای سلول بنیادی از دیگر کارهای مهمی است که اجرایی شده و اعتقاد داریم اگر بانک سلول های بنیادی تقویت شود به اقتدار کشور اضافه می شود لذا از داوطلبان پذیره نویسی می کنیم تا اهدای سلولهای بنیادی در زمان مقتضی صورت گیرد.

وی اظهارداشت: کسانی که خون اهدا کردند و تمایل داشتند برای اهدای سلول های بنیادی متقاضی  شوند ثبت نام افراد انجام می شود چون خون را برای مدت طولانی و برای پلاسما بیش از سه روز نمی توان ذخیره کرد وباید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را جدی بگیریم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: تزریق پلاسما برای درمان ریزش مو و سائیدگی مفصل و پارگی رباط و ۱۵ مورد درمان ضروری است و با کمک مردم باید خون و پلاسمای مورد نیاز استان در زمان لازم تامین شود.

وی بیان کرد: ذخیره خونی برای ما مهم است و همیشه باید نیازها را تامین کنیم و نگران  میزان اهدا و نوع گروههای خونی نباشیم و به طور میانگین هر ۳  ثانیه یک نفر به فرآورده خونی نیاز دارد که در حال حاضر در استان دو  پایگاه ثابت در قزوین و تاکستان داریم و یک واحد سیار نیز هر ماه به شهرستان های بویین زهرا، آبیک و آوج اعزام می شوند و قرار است در الوند هم تیم سیار را فعال کنیم.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: تصمیم داریم یک پایگاه ثابت در شهرستان البرز راه اندازی کنیم تا در شرایط بحران بتواند پشتیبان مرکز استان باشد و به مردم این شهرستان نیز خدمات لازم را ارائه کند.

این مقام مسئول در ادامه یادآورشد: در شرایطی که دو بیمارستان ۱۰۰۰ تخت و ۷۰۰ تختخوابی در دست ساخت است متاسفانه زیرساخت های پایگاه انتقال خون مهیا نشده که باید از امروز کمک کنیم تا ریل گذاری مناسبی صورت گیرد تا نیازهای آینده را جوابگو باشیم.

ایشان گفت: هر کسی به پزشک ما مراجعه کند دستورالعملهایی داریم که باید اهدا کننده به آن عمل کند و تتوکنندگان فقط یک سال بعد از این کار می توانند در صورت تایید سلامت خونشان نسبت به اهدا اقدام کنند.

وی یادآورشد:  در پایگاههای ثابت استان روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر ظرفیت پذیرش داریم که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مراجعه می کنند و با هماهنگی انجام شده قرار شده در شهرستانهای استان محل دریافت خون در بیمارستانها باشد تا از امکانات و نیروهای دانشگاه علوم پزشکی هم استفاده کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: کمتر از یک درصد خونهای دریافتی به صورت ضایعات و غیر قابل استفاده است و از چرخه بهره برداری خارج می شود.

وی در ادامه گفت: با همکاری انجام شده از سوی راه و شهرسازی استان یک قطعه زمین به مساحت 2250 مترمربع در شهرک مینودر قزوین به انتقال خون واگذار شده تا پایگاه دوم را احداث کنیم و دسترسی ساکنان این منطقه شهر نیز تسهیل شود که هنوز ابتدای کار قرار داریم و باید اعتبارات آن تامین شود.

ایشان اظهارداشت: دسترسی برای اهدای خون باید برای مردم تسهیل شود و وظیفه خود می دانیم خدمت مردم برویم و در این راستا خرید یک دستگاه اتوبوس خونگیری در دستور کار قرار دارد تا با کمک خیرین آن را تامین کنیم.

وی افزود: در برنامه کوتاه مدت در نظر داریم با تعامل دانشگاه علوم پزشکی از فضای بیمارستانها برای مراجعه مردم و اهدای خون استفاده کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: میانگین سنی اهدا کنندگان معمولا از ۱۸ تا ۶۵ سال و در استان قزوین این میانگین ۳۰ تا ۴۰ سال است و هر چقدر اهداکننده مستمر بیشتر شود به افزایش سلامت شهروندان کمک خواهد شد. 

وی در خصوص پیامدهای حجامت نیز گفت: معمولا حجامت در مکانهای غیر بهداشتی صورت می گیرد و ما هرگز آن را توصیه نمی کنیم و عنوان« خون کثیف» در حجامت اصطلاح علمی و درستی نیست و با توجه به تجاربی که برخی از حجامت های چند نوبته داشته و آسیب هم دیده اند توصیه می کنیم به جای آن با اهدای خون خود هم به تولید خون جدید در بدن خود کمک کنند و هم در نجات جان بیماران مشارکت داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین به ساخت سردخانه پلاسما در قزوین نیز اشاره کرد و اظهارداشت: راه اندازی سردخانه پلاسما در قزوین از طرح های ملی است که با کمک موقوفه ملاوردیخانی یک قطعه زمین مرغوب به مساحت 1500 مترمربع در مجتمع ادارات نواب به پایگاه انتقال خون واگذار شده است.

ایشان اضافه کرد: پیگیر دریافت کد پروژه، ماده 23 و تامین اعتبار برای ساخت این سردخانه هستیم که می تواند نیازهای کشور را نیز در زمینه نگهداری پلاسما تامین کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ساخت این سردخانه با تجهیزات مدرنی که دارد 30 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و در صورت احداث آن قادریم نیازهای منطقه شمال و شمالغرب کشور به پلاسما را تامین کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: بر اساس مجوز ملی صادر شده قرار است سه باب سردخانه پلاسما در استان های سمنان، مرکزی و قزوین ساخته شود و انتظار داریم با کمک خیرین و تامین اعتبارات ملی این طرح مهم بسرعت در استان آماده بهره برداری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی