English

نماینده ولی فقیه:

آیت الله دری نجف‌آبادی نسبت به حضور مسئولان در کنگره بزرگداشت آقاضیاالدین اراکی تاکید کرد

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نسبت به حضور مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در کنگره بزرگداشت آیت‌الله آقاضیالدین اراک تاکید کرد و گفت: این آیین یکشنبه ۲۷ آذرماه جاری همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه از ساعت ۱۰ صبح در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری مرکزی در اراک برگزار می‌شود.

آیت الله دری نجف‌آبادی نسبت به حضور مسئولان در کنگره بزرگداشت آقاضیاالدین اراکی تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: این عالم برجسته مذهب مقدس تشیع و جهان اسلام از شاگردان آخوند خراسانی و یکی از علمای برجسته اصول است و مانند نگینی در شهر اراک می‌درخشد.

وی افزود: استان مرکزی همواره مهد پرورش علما و روحانیون نامداری هـمچون شیخ علی ملقب به ضیاالدین فرزند آخوند ملامحمد کبیر عراقی (اراکی ) بـوده که در سال ۱۲۷۸ هجری قمری در سلطان آباد در کوی حصار متولد شد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: پدر وی از فقهای صاحب اجتهاد بود و ضیاالدین در زادگـاهش نزد پدر و چند تن از فضلای آن دیار مقدمات علوم را فرا گرفت. ضیاالدین پس از مرک پدرش راهی اصفهان شد و درخلال سالهای ۱۳۰۱ و ۱۳۰۲ به مدرسه صدر اصفهان وبه مدت شش ماه به تکمیل سطوح پرداخت و خود را در ردیف تلامذه حوزه علمی همچون میرزا هاشم چهار سوقی و آخوند کاشی قرار گرفت.

آیت الله دری نجف‌آبادی بیان کرد: وی اوایل سال ۱۳۰۸به سامرا مرکز ثقل طلاب مهاجر و دارالعلم آن زمان وارد شد که از اساتید وی حاج میرزاخلیل تهرانی، آقاسیدمحمد فشارکی و شیخ شریعت اصفهانی را می توان نام برد.

وی افزود:آقاضیاالدین به سبب تحقیق و تدقیق درمسایل علمی و کثیرالاشتغال بودن وی، اصالت رای، وسعه معلومات، احاطه کامل به آراء و علمای سلف و قدرت استنباط کم نظیر دارای شهرت بی نظیری است. سید محمد تقی خوانساری، سیدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم، شیخ عبدالنبی عراقی، میرزامهدی آشتیانی، آیت الله گلپایگانی و بسیاری از فقها و مجتهدین دیگر از جمله شاگردان وی بوده اند.

امام جمعه اراک بیان کرد: حاشیه ای بر عروه الوثقی، کفایه الاصول آخوند خراسانی، فواید الاصول، کتاب بیع مکاسب شیخ انصاری، راساله ای بر انسداد باب علم از جمله آثار وی است. ضیاالدین عراقی ۲۸ ذی القعده سال ۱۳۶۱ هجری قمری از دنیا رفت و وی را در صحن امیرالمومنین (ع) در باب سلطانی به خاک سپردند. درباره آقاضیاالدین عراقی درکتاب گنجینه دانشمندان محمد شریف رازی، چنین آمده است: آیت الله المتاخرین و زین المتقدمین و السابقین، علامه محقق آقا ضیاالدین عراقی، نابغه علم اصول و فقه در عصر اول نگارنده که صیت و صوتش مستغنی از توصیف و تعریف ماست و بعد از مرحوم استادش آیت الله ملامحمد کاظم خراسانی حوزه درسی مانند وی نیامده است.‌

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه