English

آیین یلدا در استان مرکزی:

آیین یلدایی سرمایه ارزشمند گذشتگان است

یلدا در استان مرکزی یکی از رسوم دیرین است که در بین مردم استان مرکزی با نام شب چله معروف است و از آیین های قدیمی دراین منطقه است که درخود پیام های فرهنگی را دارد و به عنوان سرمایه با ارزش گذشتگان به ارث رسیده است.

آیین یلدایی سرمایه ارزشمند گذشتگان است

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی ، آیین شب یلدا در استان مرکزی نیز از دیرباز در سه شب متوالی باعناوین شب 'چله‌بزرگه'، 'چله وسطی' و 'چله‌کوچیکه' برگزار می‌شده و خویشان و دوستان در منزل بزرگان حضور پیدا می کردند و دور کرسی جمع می شدند و به قصه ها وخاطرات شیرین بزرگترها گوش می دادند و با اجرای بازی های بومی و محلی و مشاعره، اوقات خود را سپری می کردند

یکی از آیین های ویژه یلدا در استان مرکزی دیدار با بزرگان و سالخوردگان فامیل بوده است که با حضور در منزل بزرگان به آنها احترام می گذاشتند.

در شب های چله هر خانواده با تدارک یک سینی پراز انواع تنقلات راهی خانه بزرگان فامیل شده و در شبی خاص با صمیمیت وگرمی دور هم جمع می شدند.

این روزها با زندگی مدرن شهری دیگر خبری از کرسی های چوبی نیست اما محافل گرم شب های یلدا همچنان پابرجاست و در این شب نشینی ها هنوز بزرگان با صدای د لنشین خود حافظ و سعدی و از قصه های شاهنامه می خوانند.

یکی از آیین های زیبای یلدایی در استان مرکزی بردن سینی پیش کشی و هدیه برای تازه عروسان است که طیف متنوعی از خوردنی ها و هدایا را شامل می شود .

چاشنی مراسم یلدای استان مرکزی انواع میوه و تنقلات به ویژه هندوانه،انگور،تخمه و نخودچی کشمش، انار، گندم شادونه ، ترخینه ، شیره و خرما است که معمولا پس از ضیافت شام تدارک شده و تا پاسی از شب همه در کنار هم از آن ها تناول کرده و از آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها، موفقیت‌ها و خاطراتشان می گویند.

آیین های یلدایی در مناطق روستایی استان مرکزی دست نخورده تر باقی مانده و در هر شهرستانی آمیختگی عمیقی با باورها و فرهنگ بومی دارد و چهره ای زیبا از رسومات خرده فرهنگ را به نمایش می گذارد.

از قصه ها و متل هایی که عمدتا در شب های چله توسط ریش سفیدان روستایی در استان مرکزی گفته می شود می توان از قصه ' کردعلی' ، 'تله گرگ'، 'ریزعلی'، 'پیرزن نخ ریس' و 'کوسه ناقالدی' نام برد که با قصه های شاهنامه و قصص پیامبران همراه شده و با صدای بلند از سوی بزرگان نقل می شود و زنان سالخورده نیز نواهای کار و قالیبافی سر می دهند.

گاه شب نشینی های یلدا در استان مرکزی با فال کوزه و فال حافظ همراه است و دختران دم بخت برخی مناطق روستایی استان مرکزی در این شب ها رسم درآوردن مهره از آب را اجرا می کنند .

اجرای رسم ترکاندن چشم بد و یا تخم مرغ شکنی از دیگر مراسمی است که هنوز در شب های چله در برخی از مناطق روستایی استان مرکزی متداول است و معمولا مجری این رسم زنان بوده و با بردن نام تمامی حاضران و چرخاندن تخم مرغ در دستشان که آداب خاصی دارد بدی و غم را دور می کنند.

در برخی از مناطق استان مرکزی زنان برای شب چله انواع شیرینی ها را در خانه می پزند و همراه سایر تنقلات برای پذیرایی از میهمانان می گذارند و معتقدند که این کار مایه برکت و فراخی و گشادگی در روزی است.

کنار گذاشتن کدورت های دیرین و آشتی کنان از رسم های زیبای یلدایی در استان مرکزی است که معمولا در خانه بزرگان فامیل برگزار می شود و در برخی موارد نیز با حضور در منزل این افراد زمینه صلح و سازش مهیا می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه