English

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی:

پوشش مناسب بانوان نشان‌دهنده شخصیت است

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که حجاب ارزشی متعالی برای صیانت از گوهر وجودی زن در مقابل نگاه‌های ناپاک است، گفت: پوشش مناسب بانوان ارزش و رعایت ارزش‌ها نیز نشان‌دهنده شخصیت فرد است؛ حجاب تکریم حضرت زهرا (س) و توجه به دین و اهمیت به ارزش‌های الهی است.

پوشش مناسب بانوان نشان‌دهنده شخصیت است

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، شامگاه نهم آذرماه در حرم حضرت معصومه (س) ضمن تبریک میلاد باسعادت عقیله بنی‌هاشم زینب کبری (س)، با بیان این که در رابطه ‌با این شخصیت بزرگوار کتاب‌های زیادی نگاشته شده است، عنوان کرد: کتاب «خصائص الزینبیة» اثر آیت‌الله سید نورالدین جزایری و کتاب «زینب قهرمان کربلا» اثر دکتر عایشه بنت شاطی اندیشمند مصری از برجسته‌ترین آن‌ها است، این کتاب حدود ۴۰ ویژگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیه را موردبحث قرار داده است.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های شخصیتی زینب کبری (س) بیان کرد: بیشترین شخصیت حضرت زینب (س) در کربلا تجلی‌یافته است، چهار جمله «اللهم تقبل منا هذا القربان»، «ما رایت الا جمیلا»، «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا»، «إِنِّی لاَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ»؛ تابلویی از کلیدی‌ترین جملات حضرت زینب (س) و نشان‌دهنده، اوج شجاعت، عظمت، صبر و مقام والای ایشان است.

وی اظهار کرد: این که حضرت زینب (س) با این که در یک روز داغ ۶ برادر، ۲ فرزند، ۵ برادرزاده و ۵ نفر از بستگان نزدیک را می‌بیند و در گودی قتلگاه می‌فرماید؛ «اللهم تقبل منا هذا القربان» این مهم اهتمام حضرت در اوج بلا و مصیبت به قبولی اعمال و خشنودی ذات اقدس الهی را نشان می‌دهد.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) با تأکید بر این که کثرت عمل ارزشی ندارد و آنچه مهم است قبولی عمل است، اظهار کرد: انسان تا می‌تواند باید در مسیر قبولی اعمال گام بردارد؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید، اگر انسان بداند چه اندازه از اعمالش نزد خداوند متعال مردود می‌شود، ناامید خواهد شد.

وی با اشاره به این که زینب کبری (س) با جمله «ما رایت الا جمیلا»، کربلا را در سه کلمه تحلیل نموده است، یادآور شد: حوادث، اتفاقات، مرگ‌ومیر و بیماری‌ها جزء فراز و نشیب‌های زندگی است؛ «ما رایت الا جمیلا» یعنی ما عبد خدایی هستیم که حادثه را مقدر می‌کند.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی اخلاص، فداکاری، التماس برای شهادت، جان‌فشانی، خطبه‌های الهی و رجزهای نورانی را اوج تجلی زیبایی صحنه کربلا توصیف کرد و گفت: حوادث را نباید زشت تحلیل کرد، این دنیا، دار بلاست و رویدادهایی که خارج از اختیار انسان است، حتماً مصلحتی در آن است.

وی «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا» را شجاعانه‌ترین سخن زینب کبری (س)در دربار یزید توصیف کرد و افزود: تابلو جمله کلیدی زینب کبری (س) تابلو شجاعت و عدم کوتاهی در مقابل دشمن است؛ جمله «إِنِّی لاَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ» و اشاره به کوچکی یزید در کاخ دمشق، نشان‌دهنده بزرگی و عظمت خداوند در نگاه عقیله بنی‌هاشم است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که مدیریت بحران را می‌توان شاخص‌ترین ویژگی حضرت دانست، اظهار کرد: حضرت زینب (س) شریکةالشهدا، صدیقه الصغری، خردمندی مدیر و مدبر، شجاعت، فصاحت و بلاغت، عقلانیت، خدامحوری، رضا به رضای الهی، صبر، استقامت و بردباری بر مصائب، صبار شکور از شاخص‌ترین ویژگی‌های زینب کبری (س) است.

وی ضمن اشاره به مسئله حجاب و اوضاع اجتماعی کشور، با تأکید بر این که اولین سخن زینب کبری (س) در حضور یزید، تأکید بر مسئله حجاب است، عنوان کرد: حضرت زینب (س) در اولین سخن به یزید نهیب می‌زنند؛ آیا این عدالت است که زنان و کنیزان تو پشت پرده‌ها باشند و زنان و دختران خاندان رسول‌الله با این وضع نامطلوب در حضور مردان نامحرم در جایگاه اسیران؟!

رفیعی با تأکید بر این که حجاب ارزشی متعالی برای صیانت از گوهر وجودی زن در مقابل نگاه‌های ناپاک است، اضافه کرد: پوشش مناسب بانوان ارزش و رعایت ارزش‌ها نیز نشان‌دهنده شخصیت فرد است؛ حجاب تکریم حضرت زهرا (س) و توجه به دین و اهمیت به ارزش‌های الهی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی