English

به مناسبت هفته مسمومیت ها عنوان شد؛

شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است.

شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است

مسعود نساج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، با اشاره به آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت ها از اول آبان ماه گفت: مهمترین اقدام در هنگام مواجهه با فرد دچار مسمومیت را از دست ندادن زمان و پرهیز از اقدامات غیر علمی مانند وادار کردن فرد مسموم شده به تهوع است.

وی با بیان اینکه شعار این هفته  "با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم" می باشد، افزود: تماس با سامانه 190 مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم و یا 115 فوریت های پزشکی و دادن اطلاعات کافی به تیم درمان و انجام اقدامات اولیه با راهنمایی کارشناس مربوطه تا رسیدن تیم اعزامی از اقدامات بدیهی برشمرد.

این مقام مسئول بر لزوم  اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت ناشی از منوکسید کربن با شروع فصل سرما تاکید و اظهار داشت: مهمترین علامت در انواع مسمومیت ها کاهش سطح هوشیاری و تغییر در علایم حیاتی بیمار است.

نساج، مسمومیت از طریق تماس با گیاهان تزئینی از جمله گیاه آپارتمانی وارداتی دیفن باخیا، مسمومیت با شربت متادون و مسمومیت کودکان با فلزات سنگین و سرب را از دیگر مسمومیت های رایج کنونی برشمرد.

وی در خصوص پیشگیری از مسمومیت کودکان با شوینده های خانگی، بر نگهداری این مواد در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل و دور از چشم و دسترسی کودکان تاکید کرد و از شهروندان خواست: از مخلوط کردن مواد شیمیایی که منجر به ایجاد  بخارات و گازهای  بسیار سمی و خفه کننده می شوند، به شدت خودداری کنند.

مسعود نساج با بیان اینکه بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت ها به سادگی قابل پیشگیری می باشند، اظهار داشت: متاسفانه سهل انگاری در نگهداری صحیح داروها و مواد شیمیایی در منزل، منجر به عوارض دائمی وآزار دهنده ناشی از مسمومیت ها خصوصاً در کودکان خواهد شد.

وی یادآور شد: وقوع مسمومیت های حرفه ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانجات صنایع شیمیایی، استفاده از وسایل گاز سوز و مواد شیمیایی و شوینده در منازل و فقدان آگاهی های کافی در اغلب خانواده ها، همگی منجر به بروز خطر و مسمومیت خواهد شد. همچنین سوء مصرف مواد مخدر و محرک، خود می تواند عامل بروز مسمومیت با این مواد باشد.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه  در پایان تاکید کرد: اجرای فعالیت های مرتبط با پیشگیری از مسمومیت ها می تواند در امر آموزش و اطلاع رسانی کلیه اقشار جامعه و کاهش موارد مسمومیت های اتفاقی و تعمدی مفید واقع شود  و هزینه های بالای دارو و درمان، پیشگیری از مسمومیت می تواند کمک شایانی به تامین سلامت جامعه بنماید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه