English

وزارت راه و شهرسازی، کلیدی ترین مصرف کننده مقاطع ساختمانی ذوب آهن اصفهان

محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و معاون وزیر،جمعی از مسئولین این مرکز و افشین پروین پور مشاور وزیر صمت و عضو شورای عالی مسکن،چهارشنبه ۲۰ مهرماه ضمن حضور در ذوب آهن اصفهان با مسئولین این شرکت دیدار و گفتگو نمودند .

وزارت راه و شهرسازی، کلیدی ترین مصرف کننده مقاطع ساختمانی ذوب آهن اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این دیدار گفت: ۷۵ درصد از تولید فولاد جهان به به روش کوره بلنداست. در ایران ذوب آهن اصفهان به عنوان یک برند جهانی،این شیوه تولید را در دهه ۴۰ بنیان نهاد.

ایرج رخصتی افزود: ذوب آهن اصفهان،هم اکنون به همراه شرکت های پیمانکار که سهام آنها صد در صد متعلق به کارخانه است،برای حدود ۱۷ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و حیات مجموعه معادن زغال سنگ کشور نیز به تولید این مجتمع عظیم صنعتی وابسته می باشد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: این کارخانه،به عنوان یک صنعت و بر اساس مسئولیت های اجتماعی بنیان نهاده شد و در پشتیبانی از جبهه های جنگ، تعداد ۲۹۰ شهید را به میهن اسلامی تقدیم نمود که از برکت خون این عزیزان،این کارخانه بعد از گذشت بیش از نیم قرن،استوار و پایدار در عرصه های ملی و بین المللی می درخشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : ذوب آهن اصفهان به لحاظ دانش و تخصص نیروی انسانی و تلاش و کوشش جهادی در داخل مجموعه،بحمدا... با مشکلی مواجه نیست اما متاسفانه بی مهری های بسیاری را از خارج از مجموعه تحمل می کند. از جمله هزینه مصرف گاز کارخانه حدود ۱۰ برابر شده است در حالی که این مجتمع عظیم صنعتی به دلیل شیوه تولید،از یارانه انرژی برخوردار نیست. 

رخصتی،تامین کک و زغال مورد نیاز ذوب آهن با توجه به شیوه تولید این شرکت را از جمله دیگر چالش ها عنوان کرد و گفت: تامین این مواد اولیه،سالانه هزینه بسیار بالایی را جدای از محدودیت های تحریم و چالش های ترانزیتی و ... به کارخانه تحمیل می کند با  این وجود، مشکلات را تحمل می کنیم تا بتوانیم فولاد تمیز را بر اساس سیستم VD در کارخانه تولید کنیم و نورد انواع محصولات را داشته باشیم. 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: همزمان با تاسیس این شرکت،اکتشاف و استخراج از معادن کشور بنیان نهاده شد اما امروز ذوب آهن برای تامین مواد اولیه در بلند مدت با محدودیت مواجه است .

وی راهکار حل این مشکل را برخورداری از پهنه معدنی اختصاصی دانست تا این شرکت بتواند با تولید بیشتر در کنار تامین نیاز داخل، سهم بیشتری در ارزآوری برای کشور داشته باشد.

وی گفت : قیمت گذاری دستوری آسیب های بسیاری را به جریان تولید و صادرات فولاد کشور وارد ساخت. زمانی که میزان تولید فولاد در کشور بیش از نیاز بازار داخل است،صادرات محصولات باید در دستور کار قرار بگیرد،اما قیمت گذاری دستوری و صدور بخشنامه های خلق الساعه،فرصت هایی که از جنگ روسیه و اوکراین برای صادرات فولاد ایران ایجاد شده بود ، از بین برد و به دنبال آن بازارهای صادراتی که به سختی شناسایی و حفظ شده بودند، از دست رفتند .

رخصتی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان در کنار تولید انواع فولادهای ساختمانی،سبد محصولات صنعتی و ارزش افزای کارخانه را متناسب با نیاز بازار،روز به روز گسترش می دهد که از جمله آنها تولید انواع تیرآهن بال پهن است .

وی افزود: با توجه به شعار دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال،هم اکنون کلیدی ترین مصرف کننده سبد مقاطع ساختمانی ذوب آهن اصفهان،وزارت راه و شهرسازی است و ذوب آهن نیز توانمندی تولید هر گونه مقاطع ساختمانی متناسب با نیاز این طرح را دارا می باشد.

محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و معاون وزیر نیز گفت : یکی از مهمترین رسالت های این مرکز، تدوین استانداردها و دستورالعمل های مرتبط با عرصه ساختمان است زیرا این مرکز در ۲۵ بخش تحقیقاتی مختلف و در سه حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی،حمل و نقل ، معماری و شهرسازی ساماندهی شده است لذا می توان گفت این مرکز، اتاق فکر وزارت راه و شهرسازی در حوزه های ساختمان و حمل و نقل محسوب می شود.

وی افزود : زنجیره تامین مصالح پُر مصرف (فولاد و سیمان) را برای طرح نهضت ملی مسکن پیگیر هستیم،تا شعار دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال برای هموطنان عزیزمان محقق شود.

محصولات ذوب آهن اصفهان نقش کلیدی در طرح نهضت ملی مسکن دارد

رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی بیان کرد : تولید فولادهای ساختمانی استاندارد در ذوب آهن اصفهان نقش کلیدی در طرح نهضت ملی مسکن دارد و در کنار این موضوع ذوب آهن می تواند در بخش تدوین دستورالعمل ها،ضوابط و آیین نامه های مرتبط با صنعت فولاد نیز به این مرکز کمک کند.

این مقام مسئول گفت : مقرر شد یک کار گروه تخصصی از مجموعه ذوب آهن اصفهان و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت دو هفته آینده یک برنامه عملیاتی برای زنجیره تامین مصالح در بخش فولاد تدوین کنند تا از این طریق پیگیری های لازم در سطح وزارتخانه برای بهره گیری از محصولات این مجتمع عظیم صنعتی در طرح نهضت ملی مسکن انجام گیرد. 

افشین پروین پور مشاور وزیر صمت نیز گفت : ذوب آهن اصفهان در کنار مشکلاتی که در عرصه بین المللی وجود دارد،رشد تولید خوبی داشته است و این روند شایسته تشکر و قدردانی است.

وی با اشاره به اینکه در بخش وزارت صمت، ما برای رفع موانع تولید و رونق بخشیدن بیشتر به آن آماده همکاری در سطوح مختلف هستیم، بیان کرد : لازمه احداث یک میلیون واحد ساختمانی در کشور، همدلی و هم افزایی بخش های مختلف است تا هموطنان عزیزان بتوانند از مسکن ایمن و با قیمت مناسب برخوردار شوند.

عضو شورای عالی مسکن کشور تصریح کرد : مدلی که وزیر صمت برای تامین مواد و مصالح مورد نیاز ساخت این واحدها مدنظر دارد و طی تفاهم نامه ای با وزارت مسکن به آن پرداخته شده است،استفاده از مدیریت زنجیره های تامین است که صنعت فولاد در این بخش، نقش اساسی دارد.

مهرداد تولاییان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان نیز گفت: تمرکز برای کاهش هزینه مسکن باید به نحو صحیح توسط مسئولین مدیریت شود تا مردم بتوانند با ایمنی و آسودگی گذران زندگی کنند.

وی بیان کرد : نیاز است افکار عمومی در خصوص ساختمان های بتنی و سازه های فلزی توجیه شوند زیرا هر یک از این بناها در جای خودش موثر است و در این مسیر سازمان های نظام مهندسی و استاندارد در بخش تدوین آیین نامه ها،دستورالعمل ها و تفکیک گریدهای فولادی نقش کلیدی دارند که این موضوع در بخش کاهش هزینه ها نیز موثر است.

سیاست گذاران به نحوی برنامه ریزی کنند که جوشکاری های نا ایمن در ساختمان سازی برای همیشه پایان یابد

معاون بهره برداری این شرکت تصریح کرد : ذوب آهن اصفهان توانایی تولید انواع مقاطع ساختمانی را برای طرح نهضت ملی مسکن دارد می باشد اما نیاز است سیاست گذاران به نحوی برنامه ریزی کنند که جوشکاری های نا ایمن در ساختمان سازی برای همیشه پایان یابد . این رویکردهای ساخت و ساز نا ایمن، هم اکنون که انواع مقاطع ساختمانی به شیوه نورد گرم و منطبق با آخرین استانداردهای روز دنیا در ذوب آهن اصفهان تولید می شود ، هیچ جایگاهی ندارد.

علیرضا رضوانیان معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان نیز اضافه کرد: این کارخانه با داشتن انواع گواهی نامه ها مانند کرز،همولوگیشن و ... ، همچنین برخورداری از آزمایشگاههای معتبر در سطح کشور در بخش تدوین آیین نامه ها و استانداردها،آماده همکاری با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی است.

ذوب آهن اصفهان،هیچگاه به دلیل کمیت از ریل کیفیت خارج نمی شود

وی افزود : ذوب آهن اصفهان بر پایه برند دیرینه با اطمینان بسازید،همواره کیفیت محصولات را سرلوحه تولید قرار داده است و هیچگاه به دلیل کمیت از ریل کیفیت خارج نمی شود. 

شایان ذکر است مسئولین مرکز تحقیقات راه و شهرسازی از بخش های کوره بلند ، نورد و تولیدات کک و مواد شیمیایی بازدید کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی