English

محمد جانباز خبر داد؛

نظارت دامپزشکی هرمزگان بر ۳۹ هزار مرکز فرآورده خام دامی

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: از مهرماه پارسال تا مهر امسال ۳۹ هزار و ۸۳۲ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز بسته‌بندی، کارخانه‌ها، اسکله‌های صیادی و اماکن دام و طیور انجام شده است.

نظارت دامپزشکی هرمزگان بر ۳۹ هزار مرکز فرآورده خام دامی

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، محمد جانباز مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته دامپزشکی بااشاره به شعار هفته دامپزشکی امسال«خوراک دام سالم، دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی هرمزگان در راستای شعار سال از طرح‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند و نظارت‌های بهداشتی ما درکشتارگاه‌ها و مراکز تولید و عرضه موجب رشد و توسعه فرآیند تولید می‌شود.

وی اذعان داشت: حدود 75 درصد بیماری‌های نوظهور بین دام و انسان مشترک هستند و این مسئله مهم باعث افزایش حساسیت در حرفه دامپزشکی شده است.

جانباز در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مسئولان فنی بهداشتی را برای نظارت بر بهداشت و کار مراکز خصوصی فراورده‌های خام دامی معین کرده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه صادرات محصولات دامی از هرمزگان به بسیاری از کشورها انجام می‌شود، در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه صادرات محصولات دامی از هرمزگان به بسیاری از کشورها انجام می‌شود و سلامت آن در مبدأ و مقصد چک می‌شود.

جانباز بیان کرد: مراکز خصوصی مثل مرغداری‌ها باید مجوزها و پروانه‌های لازم را در بخش‌های مختلف داشته باشند و دامپزشکی در تمام طول تولید فراورده‌های خام دامی کار نظارت را از مزرعه تا عرضه انجام می‌دهد.

وی ابراز داشت: استان هرمزگان دروازه ورود گوشت های وارداتی به کشور است و این حساسیت کار اداره دامپزشکی را دوچندان می کند و همکاران ما در مرغ فروشی‌ها، بازار ماهی‌فروشان، قصابی‌و... نیز حضور و نظارت جدی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان تصریح کرد: استفاده از بخش خصوصی و همکاری با آزمایشگاه‌های همکار نیز از سیاست‌های اداره کل دامپزشکی استان است، با افزایش ظرفیت‌ها بیش از 5 آزمایشگاه همکار داریم که کمک شایانی به دامپزشکی می‌کنند.

جانباز بااشاره به اینکه بیماری‌ تب کریمه کنگو در دام علائم خاصی ندارند اما در انسان می‌تواند موجب مرگ آنان شود، در ادامه یادآور شد: همکاران ما با مخاطرات بسیاری مواجه هستند و علاوه بربیماری‌های مشترک در زمینه آسیب‌های فیزیکی نیز با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

وی به تشریح اقدامات اداره کل دامپزشکی هرمزگان از مهر پارسال تا مهر 1401 پرداخت و گفت: صدور مجوز یک واحد بیمارستان دامپزشکی، صدور یک پروانه شرکت تولیدی کنستانتره، مکمل و افزودنی‌های خوراک دام، طیور و آبزیان، صدور مجوز سه داروخانه دامپزشکی و صدور مجوز دومین شرکت پخش دارو و واکسن استانی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته است.

جانباز در ادامه بیان کرد: افزایش 50 درصدی کلاس‌های آموزشی، افزایش 15 درصدی عملکرد واکسیناسیون مرغ بومی، اجرای طرح پایش سلامت و ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر خام، راه‌اندازی دومین آزمایشگاه تشخیصی دامپزشکی، پایش و ردیابی بیماری AHPND برای اولین بار به سه روش میکروبی، راه‌اندازی و استفاده بهینه و فعال از سامانه لیمز جهت ارائه خدمات آزمایشگاهی، کنترل بیماری آبله بزی در جمعیت دام اهلی و وحوش در بشاگرد از اقدامات شاخص ما بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان یادآور شد: پوشش 80 درصدی واکسیناسیون ppr سبک، نظارت بر اجرای الزامات بهداشتی صادرات فرآورده‌های شیلاتی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه اروپا و کشور چین، نظارت بر واردات فراورده‌ها و نهاده‌های دامی از دیگر اقدامات شاخص صورت پذیرفته اداره کل دامپزشکی استان در حوزه بهداشتی مهر 1400 تا مهر 1401 است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: از مهرماه پارسال تا مهر 1401 بالغ بر 39 هزار و 832مورد بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز بسته‌بندی، کارخانه‌ها، اسکله‌های صیادی و اماکن دام و طیور انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با بکارگیری 60 ناظر شرعی تلاش کردیم نظارت کاملی بر موازین ذبح شرعی داشته باشیم و به همین منظور هدفمان این است که 5 بیماری موجود در سطح دام‌های استان را کنترل کنیم و تلفات دامی را به حداقل برسانیم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تصریح کرد: بیش از دوهزارو 910 پروانه صادر شده، بیش از 63 هزار رأس دام کشتار شده در استان، بیش از 19 میلیون و 458 هزار قطعه طیور کشتار شده و بیش از 254 هزار رأس واکسیناسیون انجام شده است.

جانباز در ادامه ابراز داشت: بیش از دومیلیون واکسیناسیون بیماری‌های واگیر و همچنین بیش از 126 هزار رأس سم‌پاشی دام، بیش از 328 هزار مترمربع سم‌پاشی جایگاه دام و بیش از 11 میلیون قطعه واکسیناسیون طیور، بیش از 21 میلیون قطعه جوجه ریزی و بیش از سه هزار بازدید از مراکز از جمله فعالیت‌های ما از مهر سال گذشته تاکنون بوده است.

جانباز گفت: 390 مزرعه پرورش میگو در هرمزگان موجود است و بیش از 6 هزار آزمایش برای رصد بیماری‌ها در این مزارع و همچنین هزارو 500 بازدید و نمونه‌برداری نیز انجام شده است و 5 مورد نظارت بر واردات بچه ماهی را داشته‌ایم.

وی بیان کرد: تولید بیش از هفت هزار و 700 تن میگو و تولید یک میلیارد و 445 میلیون قطعه لاور را در یک سال گذشته داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در پایان گفت: میزان قرنطینه محموله های وارداتی دارویی در استان از مهر پارسال تا امسال، بیش از 520 هزار و 165تُن، محموله های صادراتی 53 هزار و 51 تُن و محموله های ترانزیتی 57 هزار و 302 تُن بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه