English

۱۸ مهر برگزار می شود؛

همایش بزرگداشت روز جهانی تخم مرغ در اتاق بازرگانی اصفهان

همایش بزرگداشت روز جهانی تخم مرغ با حضور مقامات کشوری و استانی و تولیدکنندگان 18 مهردر اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می شود.

همایش بزرگداشت روز جهانی تخم مرغ در اتاق بازرگانی اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در9اکتبر در سراسر جهان مراسم گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ برگزار می‌شود ،گفت: به دلیل اهمیت و جایگاه تخم‌مرغ در سبد غذایی خانوار این روز در ایران نیز به منظور گردهمایی متولیان و متصدیان این حوزه با هدف اشتراک گذاری مشکلات و تاکید بر اهمیت تولید و ترویج مصرف این منبع پروتئینی قوی برگزار می‌شود.  

حسین ایراندوست افزود: تامین غذا در جهان امروزه به دغدغه تبدیل شده و بحث امنیت غذایی نیازمند بازنگری است.

 وی با اشاره به جایگاه ویژه سهم پروتئین درامنیت غذایی گفت: یک سوم از پروتئین موردنیاز روزانه بدن باید از طریق پروتئین حیوانی اعم از شیر، گوشت و تخم مرغ به عنوان منابع اصلی تامین شود. مصرف روزانه یک تا دو عدد تخم مرغ می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز پروتئینی انسان را تامین کند. 

ایراندوست ضمن اشاره به سهولت شرایط نگهداری تخم مرغ اظهار داشت: طبق آمار موجود 70درصد تخم مرغ تولیدی به صورت مستقیم مصرف شده و 30 درصد آن نیز در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

 وی تغییر نگاه نسبت به مصرف تخم مرغ در سطح جهان را موجب گرایش مثبت به سمت مصرف این ماده غذایی غنی بیان و تصریح کرد: مصرف جهانی تخم مرغ در حالی حداقل 165 عدد در سال است که این رقم در ایران حدود 190 تا 200 عدد می‌باشد و هدف گذاری شده این مقدار به 250 عدد افزایش یابد.

وی ضمن اشاره به رتبه اول کشوری استان اصفهان در تولیدات دام و طیور گفت: بیش از 14 درصد از تولیدات دام و طیورکشور با تولید سالیانه بیش ازدو میلیون تن مربوط به استان اصفهان بوده و در استان با 207 واحد پرورش مرغ تخم گذار و ظرفیت 15 میلیون قطعه مرغ و تولید سالیانه 120 هزار تن تخم مرغ رتبه اول کشور از لحاظ ظرفیت و تولید متعلق به استان اصفهان است.

ایراندوست گفت: شهرستان‌های کاشان، نجف آباد، اصفهان، شاهین شهر و میمه، تیران و کرون و گلپایگان به ترتیب رتبه اول تا ششم تولید تخم مرغ را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به بالا بودن استانداردهای تولید واحدهای تولید تخم مرغ در سطح استان گفت: وجود 30واحد تولیدی دارای ظرفیت بالای 100 هزار قطعه در استان ، وجود دو واحد شرکت سیمرغ به عنوان شرکتی قدیمی و شناخته شده در این زمینه از 7 واحد موجود در کشورو تولید بیش از دو برابر میزان نیاز مصرف از جمله ظرفیت‌های موجود در سطح استان می باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان تولید روزانه 450 تن تخم مرغ را از رکوردهای استان بیان و تصریح کرد: در حال حاضر در حدود 390 تن تخم مرغ به صورت روزانه تولید می‌شود که با ورود نیمچه‌های تخم گذار به چرخه تولید در آینده با افزایش تولید مواجه خواهیم شد و تا اواخر آبان ماه به رکورد 450 تن خواهیم رسید.

ایراندوست پیشی گرفتن عرضه از مصرف و وقوع شکست‌های قیمتی ومتضرر شدن تولیدکنندگان را از دغدغه‌های موجود دانست و افزود: از اینرو صادرات تخم مرغ از برنامه‌های آینده تولید این ماده غذایی ارزشمند بوده و اتحادیه مرغ تخم گذاری باید برنامه‌ریزی لازم را برای ارتقاء جایگاه صادراتی با توجه به این حجم تولید انجام دهد. تبدیل تخم مرغ به پودرتخم مرغ و ترویج افزایش سهم تخم مرغ در سبد خانوار جزوبرنامه‌های نجات بخش تولید و عرضه مازاد در کشور و استان می باشد.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های بالای استان اصفهان در زمینه دانشگاه‌های معتبر در حوزه کشاورزی و دامپروری و پارک علم و فناوری و شهرک‌های دانش بنیان گفت: امروز شرکت‌های دانش بنیان در مباحث ماشین آلات، بازار، تغذیه ، غنی سازی و تولید تخم مرغ‌های فراسودمند به این حوزه ورود پیدا کرده اند. که با توجه به هدف‌گذاری برای کاهش وابستگی به واردات نهاده‌ها از شرکت‌های دانش بنیان خواسته شده بر روی دانه‌های جایگزین از جمله ارزن،کنجاله سویا و... کار کنند.

ایراندوست جایگزینی ارز نیمایی به جای ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌ها را از جمله دلایل افزایش هزینه تمام شده تولید تخم مرغ و سخت شدن رقابت با کشورهای دیگر دانست و تاکید کرد: این مساله را با افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی، افزایش تراکم در سطح و تولید تخم مرغ با کیفیت بالاتر و بسته بندی مطلوب‌تر و اعطای مشوق‌های صادراتی از سوی دولت می توان رفع کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه طی دو ماه اخیر بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن تخم مرغ از استان به خارج از کشور صادر شده، تاکید کرد: با توجه به میزان تولید امسال که مازاد بر تقاضا است، تکمیل سقف صادرات پنج هزار تُن تخم مرغ تا پایان سال دور از انتظار نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه