English

مدیر کل بنیاد مسکن:

سالانه حدود ۱۵ هزار خانه روستایی در فارس مقاوم‌سازی می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵هزار واحد مسکونی روستایی در فارس مقاوم سازی می‌شود، گفت: پیش بینی ما این است که تا ۸ سال آینده همه ساختمان‌های روستایی مقاوم سازی شوند.

سالانه حدود ۱۵ هزار خانه روستایی در فارس مقاوم‌سازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج فارس، عطاء‌الله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن فارس شنبه دوم مهر در حاشیه همایش آموزشی آشنایی با روش‌های طراحی و اجرای ساختمان‌های بنایی مسلح  در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: اکنون ضمن انجام همین رویکرد برای تداوم مقاوم سازی روستایی مبنای کاراین است که با روشهای جدید مقاوم سازی‌ها ادامه یابد و مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان  به گونه‌ای بهتر عملیاتی شود و آیین نامه‌های آن اجرایی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس، استقبال روستاییان از دریافت تسهیلات کم بهره و حتی تسهیلات بلاعوض را لازمه شتاب بخشی در مقاوم سازی مسکن روستایی دانست و گفت: روستاییان استقبال بیشتری کنند تا مقاوم سازی روستایی با سرعت بیشتری ادامه یابد.بنیاد مسکن علاوه بر تسهیلات مقاوم سازی کمک‌های فنی و مهندسی هم به روستاییان ارائه می‌دهد تا شتاب بخشی بیشتری در مقاوم سازی مسکن روستایی شاهد باشیم.

زمانی افزود: برنامه ریزی‌ها به صورتی انجام شده که حداکثر تا سال ۱۴۱۰ و حتی زودتر از آن  ساختمان های خشتی و گلی را کنار بگذاریم و همه این ساختمان‌ها و بناها با واحد های مقاوم در روستاها جایگزین شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس در خصوص اعطای تسهیلات برای بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل دراستان فارس گفت: در سیل دیماه سال گذشته ۸۳۰ واحد مسکونی نیاز به ساخت و احداث مجدد داشت که عمدتا در شهرستان‌های لامرد و لارستان این خسارت‌ها رخ داد ، ۵۰ درصد از تسهیلات بلاعوض به این واحدها اختصاص یافت و به متقاضیان اعطا شد.تسهیلات کم بهره هم بطور کامل به این واحد های خسارت دیده پرداخت شده است.برای سیل امسال هم تلاش شده که مصوبات پرداخت تسهیلات و وام‌های بلاعوض گرفته شود و روند ساخت واحدهای خسارت دیده شتاب گیرد.

او همچنین از برگزاری همایش آموزشی آشنایی با روشهای طراحی و اجرای ساختمان‌های بنایی مسلح در فارس خبر داد و گفت: ۳۵۰ نفر از مهندسین سازمان نظام مهندسی فارس و دفاتر فنی روستایی و متولیان خدمات مهندسی ساختمان دراین دوره آموزشی شرکت کردند. مبحث ۸ مقررات ملی ساختمان به تفصیل به اجرای سازه‌های بنایی پرداخته است، اما روش و رویکردی که اکنون برای نخستین بار در کشور در روستای کناره شهرستان مرودشت توسط بنیاد مسکن اجرا شده ، کاربرد میلگرد در سازه‌های آجری و بلوک سیمانی است  که در ابن همایش تبیین شد.

به گفته زمانی، دراین روش به جای کلاف بندی و اجرای شناژهای افقی و عمودی بتونی، از مصالح مسلح همراه با بلوک سیمانی و آجر استفاده می‌شود و صرفه جویی ۳۰ درصدی به دنبال دارد.

او با بیان اینکه هنوز فرهنگ اجرای این نوع ساخت در شهرها و روستاها نهادینه نشده است، گفت: از این رو با برگزاری این همایش آموزشی سعی شده است برای نخستین بار اجرای این روش در فارس آغاز شود.بعد از تکمیل آموزش‌ها برای مدیران و مهندسان، دوره‌های آموزشی برای پیمانکاران و استادکاران نیز ترتیب خواهد یافت تا در سطح گسترده تر اجرای سازه‌های بنایی مسلح در روستاها آغاز شود.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: اجرای روشهای ساخت سازه بنایی مسلح تضمین مقاومت سازه در برابر زلزله‌های نسبتا بزرگ را هم به دنیال دارد و از آنجا  که بنیاد متولی مقاوم سازی روستایی در این مناطق است باید هر روز به سمت استفاده بهتر در روشهای ساخت حرکت کند.

زمانی افزود: ۱۸ درصد زلزله‌های کشور در استان فارس رخ می‌دهد ، از این رو می‌طلبد با استقبال از روشهای جدید ساختمان سازی به سمتی برویم که اثرات مخرب زمین لرزه‌ها کمتر شود و کاهش یابد ، بهره گیری از ضوابط فنی نوید بخش آن است که تلفات جانی و خسارت‌های مالی در زمین لرزه‌های نسبتا بزرگ بسیار کاهش یابد و به صفر نزدیک شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه