English

مدیرعامل موسسه کوثر یزد بیان کرد؛

لزوم ایجاد گشت شبانه در کاریزبوم برای افزایش امنیت/ موسسه کوثر فقط ۲۵ درصد از منابع مالی انتقال آب یزد را تامین می کند

مدیرعامل موسسه کوثر یزد با بیان اینکه موسسه کوثر فقط ۲۵ درصد از منابع مالی انتقال آب به یزد را تامین می‌کند، گفت: انتظار غیر واقعی از موسسه کوثر وجود نداشته باشد چرا که برای تامین اعتبار خط انتقال آب باید منابعی به موسسه واگذار شود ضمن اینکه زمین های کاریزبوم انفال هستند.

لزوم ایجاد گشت شبانه در کاریزبوم برای افزایش امنیت/ موسسه کوثر فقط ۲۵ درصد از منابع مالی انتقال آب یزد را تامین می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، غلامرضا منتظری مدیرعامل موسسه کوثر یزد و رئیس هیئت مدیره بیان کرد: با توجه به اینکه استان یزد یک استان کم آب است و حتی یک رودخانه دائمی هم در استان نداریم دولت ها همیشه برای انتقال آب به استان یزد پیگیری می‌کردند و در این راستا موسسه کوثر یزد   مجتمع ۲۰۰۰ هکتاری کاریزبوم در ۵ کیلومتری شهر یزد برای تامین منابع انتقال آب به یزد شکل گرفت و دو پروژه انتقال آب خرسان از شهرکرد به یزد و انتقال آب از دریای عمان را در حال پیگیری هستیم.

وی با بیان اینکه موسسه کوثر در بهترین حالت قادر به پرداخت فقط ۲۵ درصد از منابع مالی انتقال آب به یزد می باشد، افزود: موضوع انتقال آب از خرسان به استان یزد از ۱۰ سال گذشته تاکنون فقط ۶۳ کیلومتر پیشرفت داشته در حالی و ۳۶۰ کیلومتر آن باقی مانده است و ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده برای انجام این پروژه می باشد.

منتظری در ادامه تصریح کرد: موسسه کوثر از طریق کاریزبوم و یا اراضی دیگری که در اختیار دارد نمی‌تواند با اقداماتی که انجام شده است منابع مالی انتقال آب را به طور کامل تامین کند لذا گرفتن معادن برای تامین منابع مالی پروژه های انتقال آب یکی از اقدامات بود که از طرف استانداری یزد با جدیت در حال پیگیری است.

وی در خصوص انتقال آب به استان های همجوار گفت: مسیر مشترکی به استان اصفهان و از برای انتقال آب وجود دارد و در نهایت به دوشاخه اصفهان و یزد تقسیم می‌شود که با ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال ۵۰ درصد هزینه را استان اصفهان و ۵۰ درصد را استان یزد تقبل کردند.

منتظری افزود: قبل از مدیریت اینجانب کل قطعات به تعداد ۱۲۰۰ قطعه در فاز یک و فاز دو کاریزبوم به متقاضیان واگذار شده بود و در اراضی ذخیره فاز یک و دو نیز تعداد ۶۰ زمین ذخیره فروخته شده بودند بخشی از فازهای تجاری هم واگذار شده بود و ما هم اکنون در حال پیگیری برای ایجاد فاز ۳ کاریزبوم هستیم.

منتظری با اعلام برخی تخلفات در کاریزبوم یزد و واگذاری زمین ها گفت: برخی از زمین ها به صورت مسکونی قطعه بندی و به فروش می‌رسید که جلوی این کار غیرقانونی گرفته شد همچنین ۸ سارق در منطقه کاریزبوم که اقدام به سرقت شیرآلات و برخی تجهیزات نموده بودند دستگیر شدند همچنین با نیروی انتظامی تفاهم شد تا گشت شبانه برای افزایش امنیت این منطقه پیگیری شود.

ایجاد زیرگذر برای کاریزبوم اضطراری است

منتظری در ادامه به تردد ۳۰۰۰ خودرو در روزهای تعطیل در مسیر کاریز بود اشاره کرد و گفت: این موضوع ایجاد زیرگذر را به یک مورد اضطراری در این منطقه تبدیل کرده است است و با توجه به حجم عبور و مرور برای کاهش حوادث این اقدام باید انجام بشود.

مدیرعامل موسسه کوثر یزد در ادامه به انجام عملیات گازرسانی در منطقه کاریزبوم برای ساختمان های ساخته شده، بیان کرد: گازرسانی را به تازگی آغاز کردیم که هزینه آن از خود متقاضیانی که ساختمان در اینجا ساخته بودند تامین شده است در حالی‌که کاریزبوم هیچ مسئولیتی در زمینه تامین گاز و موارد دیگر ندارد.

وی در ادامه به پیگیری اراضی ۲۰۰۰ هکتاری میبد اشاره کرد و گفت: ۱۰ سال گذشته این اراضی به موسسه کوثر واگذار شده بود که منطقه ویژه اقتصادی برای اهالی صنعت میبد ایجاد بشود که در حال حاضر در حال پیگیری آن هستیم ولی با توجه به تغییر زبان بابت باید طرح زیست محیطی به آن طرح قبل اضافه شود منطقه‌ای برای اهالی صنعت میبد ایجاد شود تا از منابع مالی خوبی که از این جهت به دست می آید در مجموعه کوثر به اعتبارات انتقال آب اضافه شود.

منتظری گفت: تعهد ما برای ساخت مخزن آب شحنه ۳۰ میلیارد تومان بود که تاکنون ۱۰ میلیارد آن پرداخت شده و ۲۰ میلیارد در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد.

تعهد موسسه کوثر به استان در سال جدید ۳۰۰میلیارد تومان است

مدیرعامل موسسه کوثر در ادامه گفت: استاندار یزد ۳۰۰ میلیارد تومان برای سال جدید از این موسسه مطالبه کردند که با سرمایه گذاری کوتاه مدت و فروش زمین ها برای اولین بار این حجم از پول از طریق این موسسه به موضوع انتقال آب اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به انفال بودن زمین های کاریزبوم گفت: هرچند به دلیل اینکه این زمین‌ها انفال هستند علاقه مند به فروش آنها نیستیم و باید از آن ها حفاظت کنیم ولی برای تامین منابع انتقال آب یکی از راه ها فروش زمینهای کاریزبوم است.

منتظری به پروژه های در دست اقدام موسسه کوثر برای تامین منابع انتقال آب به یزد اشاره کرد و گفت: در بندرعباس یا قشم کارخانه آب شیرین کن را خواهیم ساخت و از منابع ارزی برای این موضوع اقدام خواهیم کرد همچنین تولید خط لوله اسپیرال را خواهیم داشت و از منابع مالی صندوق توسعه ملی استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: منطقه کاریز بوم به هیچ عنوان مرتبط با شهرداری نیست و ما فقط در قالب اساسنامه و اجازه ای که به ما داده شده از طریق اساسنامه می توانیم وارد فعالیت‌های اقتصادی بشویم که بر همین اساس تاکنون ۷۰ درصد سهام شرکت ریلی را خریداری کردیم همچنین در برخی اقدامات اقتصادی دیگر به شراکت پرداخته ایم.

امکان اجرای ورزش های همگانی و دوچرخه سواری در کاریزبوم

منتظری در خصوص اینکه مردم استان یزد چه استفاده ای از منطقه کاریز موم می‌برند گفت: این منطقه هم اکنون میزبان دوچرخه سواران و ورزشهای همگانی است ولی در آینده می تواند با توجه به طرح هایی که از سوی سرمایه گذاران پیشنهاد شده، ساخت پارک، فضای تفریحی، هتل و بیمارستان در دست بررسی است.

وی همچنین به منطقه کوه کاسه در جوار کاریزبوم اشاره کرد و گفت: این منطقه هنوز به موسسه کوثر واگذار نشده است و تصمیم گیری آن با استانداری می باشد.

مدیرعامل موسسه کوثر یزد در خصوص برخی فسادهای مالی و تبدیل کاریزبوم به حیاط خلوت برخی از مسئولان استان بیان کرد: ما تمام اطلاعات را در اختیار بازرس کل استان و اطلاعات سپاه قرار دادیم و آنها بررسی های لازم را در این زمینه انجام دادند و اقدامات مورد نیاز انجام شده است.

وی درباره شبهه مقصر بودن موسسه کوثر در سیل یزد گفت: به طور مهندسی شده جریان سیل را به آبخان های طبیعی هدایت کردیم و باعث هیچگونه مشکلی نشد علاوه بر آن سیل تفت به هیچ عنوان وارد یزد نمی شود و به سمت چرخاب حرکت می کند لذا سیل اخیر یزد به علت بارندگی زیاد در شهر یزد بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه