English

نگاهی به ظرفیت‌های پیاده روی اربعین؛

پیاده روی اربعین مسیری برای رسیدن به انسانیت/ پویایی و اتحاد ملل در سایه اربعین محقق می‌شود

مکتب عاشورا و اربعین فرصتی است که بدون در نظر داشتن زمان و مکان و هر ویژگی دیگر انسان‌ها را برای رسیدن به هدف والای انسانیت دور هم جمع می‌کند و این پیام را می‌رساند که حماسه حسینی جریانی پویا و زنده است که در هر شرایطی افراد را در رسیدن به انسانیت راهنمایی و هدایت می‌کند.

پیاده روی اربعین مسیری برای رسیدن به انسانیت/ پویایی و اتحاد ملل در سایه اربعین محقق می‌شود

 روح الله غیاثی_خبرگزاری موج قم،"حب الحسین یجمعنا" این عبارت، چند سالی است به طور واضح و ملموس در اتفاق عظیم پیاده روی اربعین معنا پیدا کرده و دیده می‌شود.

واقعه عاشورا صرفا یک حادثه تاریخی نبود که در یک برهه از زمان رخ داده و یادآوری آن در دنیای امروز در کتاب‌های تاریخی محدود باشد، واقعه عاشورا مکتبی است که در طول زمان زنده است و در دوره‌های مختلف می‌توان آن را در ابعاد گوناگون زندگی فردی، اجتماعی و مناسبات سیاسی و برنامه ریزی‌های خرد و کلان به کار گرفت.

مکتب عاشورا به اندازه‌ای گسترده است که می‌توان از آن متناسب با موقعیت‌های مختلف و برای هر فرد برنامه داشت و از آن به عنوان یک امکان برای حل مشکلات و چالش‌های مختلف بهره برد.

از ابتدای واقعه عاشورا تا کنون در طول زمان اقدامات مختلفی صورت گرفته تا این مکتب به فراموشی سپرده و یا به انزوا کشیده شود، واضح‌ترین اقداماتی که در این باره می‌توان از تاریخ شفاهی سراغ داشت، تلاش‌های صورت گرفته در دوران پهلوی است که به طور علنی دسته‌های عزاداری و هر مراسم هم ممنوع شده و افرادی که اقدام به برپایی مراسم داشتند مجازات می‌شدند، این روزها هم فرقه‌ها و گروه‌های مختلف در جای جای دنیا سعی دارند این مکتب را به انزوا ببرند که آخرین نمونه آن اتفاقات چند روز پیش در کشور عراق بود که در نتیجه آن مرزهای ایران به این کشور برای مدت کوتاهی بسته شد.

اما همانطور که این اقدام اخیر برای به حاشیه بردن حماسه بزرگ اربعین شکست خورد، تمام اقدامات در طول تاریخ هم محکوم به شکست شده و در نهایت این مکتب هر روز با شکوه بیشتری نمایان می‌شود و علاقمندان بیشتری را از ادیان و مذاهب و کشورهای مختلف جذب کرده است.

جریان تحریف محکوم به شکست است

اگر دقیق نگاه کنیم تلاش برای به حاشیه بردن مکتب عاشورا و پیاده روی اربعین صرف برخورد با یک اتفاق نیست؛ بلکه به خاطر نتایجی است که این حرکت به دنبال دارد و اهداف و منافع آن‌ها را با خطر مواجه می‌کند.

یکی از موارد و نتایج اصلی و اساسی که در پیاده روی اربعین با آن مواجه هستیم اتحاد است، در این حماسه بزرگ ‌گروه‌های مختلف شیعه و سنی و حتی غیر مسلمان‌ها از شهرها و کشورهای مختلف با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف اما با هدف مشترک دور هم جمع می‌شوند و همین اتحاد منافع عده‌ای را با خطر مواجه می‌کند و از این رو سعی در تحریف آن دارند و از فرصت‌های مختلف از جمله فضای مجازی برای این تحریف استفاده می‌کنند.

شاید سال‌های اول که پیاده روی اربعین شکل گرفت تعداد شرکت کنندگان در آن کم بود اما رفته رفته این اتفاق به یک فرهنگ تبدیل شد و ستادهای مردمی اربعین برای ساماندهی شکل گرفت و در نتیجه شاهد حضور میلیونی افراد در این امر هستیم.

در پیاده روی اربعین که بدون اغراق می‌توان از آن به عنوان یک حماسه بزرگ یاد کرد، همدلی و مشارکت به وضوح قابل مشاهده است و افراد با دیدگاه‌های مختلف سیاسی، دینی و فرهنگی گرد هم می‌آیند و کمک می‌کنند تا این حماسه به بهترین شکل اجرا شود، در واقع شاید نگاه‌ها متفاوت باشد اما در هر صورت همراهی و اتحاد وجود دارد.

اربعین فرصتی برای شناخت فرهنگ‌های مختلف

مسلمانان اعم از شیعه و سنی و حتی مسیحیان و سایر ادیان با در کنار هم قرار گرفتن به ظرفیت بزرگی تبدیل می‌شوند که می‌توانند پیام‌های مختلف را به سراسر جهان رسانده و در راستای اهداف حکومت دینی قدم بردارند و سالانه تعداد زیادی خبرنگار و عکاس این اتحاد را به نقاط مختلف جهان مخابره می‌کنند.

این اتحاد و همبستگی به صرف حضور در مراسم پیاده روی اربعین محدود نمی‌شود و این حماسه ظرفیتی است که فرصت ارتباطات بیشتر در طول سال را بین فرهنگ‌ها و ملل مختلف فراهم می‌کند و می‌توان به آن به چشم یک اتفاق ویژه و منحصر به فرد برای تبادل فرهنگی و دینی نگاه کرد که در دراز مدت و میان مدت از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

علاوه بر این ارتباطات که بین حلقه‌های مختلف مردم شکل گرفته، موکب‌هایی که برای پیاده روی اربعین فعال هستند هم در طول سال با کشور مقصد هماهنگ می‌شوند تا در ارائه خدمات به بهترین شکل و بدون چالش حضور پیدا کنند.

در کشور عراق هم در شهرهای مختلف که در مسیر پیاده روی قرار دارند، مردم فارغ از نگاه دینی و سیاسی و مرزهای جغرافیایی امکانات مختلف را برای زائران اربعین فراهم می‌کنند و حتی خانه‌های خود را برای پذیرایی از زائران اختصاص می‌دهند که این امر هم نکته‌ای مثبت در افزایش ارتباطات فرهنگی و دینی است.

در مجموع می‌توان گفت مکتب عاشورا و اربعین فرصتی است که بدون در نظر داشتن زمان، مکان و هر ویژگی دیگر، انسان‌ها را برای رسیدن به هدف والای انسانیت دور هم جمع می‌کند و این پیام را می‌رساند که حماسه حسینی جریانی پویا و زنده است که در هر شرایط و زمان و مکانی متناسب با آن ظهور و بروز پیدا کرده و افراد را در رسیدن به انسانیت راهنمایی و هدایت می‌کند و تلاش‌هایی که برای تحریف این جریان صورت می‌گیرد نمی‌تواند این هدف را از بین ببرد.

البته در شرایطی که در مواجهه و محاصره انواع رسانه‌ها قرار داریم باید جریان تحریف جدی گرفته شود و از جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب هم به آن تاکید دارد استفاده کنیم، می‌توان از ظرفیت اربعین برای شبکه سازی استفاده کرد و با فعالیت هماهنگ در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی در کشورها و به زبان‌های مختلف واقعه عاشورا و اصل پیاده روی اربعین و اهداف و ابعاد مختلف آن را به درستی تبیین کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه