English

رونمایی از لوح ثبتی مصلی رشت

مدیر کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: آیین رونمایی از لوح ثبتی مسجد اعظم امام خمینی «مصلی » رشت برگزار شد.

رونمایی از لوح ثبتی مصلی رشت

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: این لوح با حضور«حجت‌الاسلام علی سعیدی شاهرودی» رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا و اسدالله عباسی استاندار گیلان، آیت الله فلاحتی نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و سردار عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی در مصلی رشت رونمایی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: این بنا در زمینی به مساحت اولیه 33 هزار مترمربع و با مساحت زیربنای 10 هزار مترمربع در نبش میدان مصلی از تاریخ 1363 ساخت آن آغاز شد و تاکنون حدود 90 درصد آن تکمیل شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: مطالعه و طراحی این بنا از سال 1361 به دستور شهید آیت‌الله صادق احسان‌بخش نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و امام‌جمعه رشت و طراحی و نظارت عالیه آن توسط محمدمهدی رئیس سمیعی انجام شده است.

 وی با اشاره به اینکه طراحی آن بر اساس مطالعه و بررسی میدانی بالغ بر یک‌سال طول کشید، افزود: مطالعه بر روی معماری بناهای مذهبی سواحل جنوبی و جنوب‌غربی دریای کاسپین که شامل مناطق گیلان «بیه‌پیش و بیه‌پس» مازندران و بخش‌های از معماری مذهبی جمهوری آذربایجان (باکو، لنکران و شیروان) که دارای تاثیر متقابل با معماری مذهبی رشت می‌باشند انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با بیان اینکه طراحی این بنا از طرف دیگر معماری مذهبی فلات ایران مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است، تصریح کرد: بررسی و تأثیر معماری بومی مذهبی منطقه، بررسی و تأثیر معماری مساجد جامع شاخص فلات ایران «مانند مسجد جامع یزد و مسجدجامع اصفهان» بررسی نیازهای روز و خواست‌های کارفرما در طراحی فضاها و ظرفیتهای بنا، استفاده از مصالح سازهای روز مانند بتن و همچنین هماهنگی آن با مصالح و معماری سنتی از جمله مواردی است که میتوان گفت این بنا بطور کلی از تلفیق و هماهنگی محورهای فوق طراحی و اجرا شده است.

جهانی با اشاره به جزییات ساخت این بنا گفت: این بنا دارای شبستان غربی مردانه، شبستان‌شرقی در دو طبقه زنانه، وضوخانه و سرویس‌های پهداشتی مردانه و زنانه، ورودی شرقی زنانه و ورودی غربی مردانه، صحن مرکزی و حوض در وسط آن، کتابخانه، سالن اجتماعات، دفتر امام جمعه، قسمت اداری و خدماتی، تاسیسات و آشپزخانه و آبدار خانه، حیاط، پارکینگ است که در سال‌های اخیر دخل و تصرف‌هایی در داخل و پیرامون این بنا صورت گرفته است.

وی با اشاره به دلیل ثبت این بنا بیان کرد: با ثبت ملی این اثر با شاخص‌های بومی بناهای مذهبی گیلان توسط میراث فرهنگی گیلان قصد داریم دخل و تصرفها را کاهش داده و این بنا را به وضعیت سابق و اصلی خود بازگردانیم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه