English

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

اعتبار ۴۶ میلیاردی آبخیزداری همدان تاکنون تخصیص نیافته است

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اعتبارات آبخیزداری همدان، گفت: ۴۶ میلیارد تومان اعتبار امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری استان همدان در سطحی به وسعت هشت هزار و ۵۲۲ هکتار پیش بینی شده اما تاکنون تخصیص نیافته است

اعتبار ۴۶ میلیاردی آبخیزداری همدان تاکنون تخصیص نیافته است

به گزارش خبرگزاری موج همدان، محمد مهدی آرتیمانی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۴۶ میلیارد تومان اعتبار امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری استان همدان در سطحی به وسعت هشت هزار و ۵۲۲ هکتار پیش بینی شده اما تاکنون تخصیص نیافته است.

وی افزود: پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری در سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان (۶ مرداد) مصوب شده است.

محمد مهدی آرتیمانی افزود: رییس جمهور در نامه ای به رییس برنامه و بودجه از او خواسته است اعتبارات حوزه آبخیزداری را به جای اسناد، نقدی پرداخت کند که این امر نشان از توجه دولت به بخش آبخیزداری است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۳۰۰ هزار متر مکعب روان آب امسال در این استان کنترل و از این میزان ۸۰ هزار متر مکعب آب استحصال و پشت سازه های آبخیزداری جمع و ذخیره شده است.

آرتیمانی اظهار داشت: ۲۴ هزار بند و سازه با یک تا ۱۵ متر ارتفاع برای کنترل سیل رسوب ایجاد شده است که بیشتر آنها بین ۲ تا پنج متر ارتفاع دارند.

وی با بیان اینکه روان آب ها پس از جاری شدن از ارتفاعات و مناطق بالا دست در پشت این سازه ها جمع و به مرور به داخل خاک نفوذ می کند ادامه داد: هدف منابع طبیعی از ایجاد این سازه ها ذخیره آب نیست بلکه جلوگیری از خسارت های ناشی از بروز سیلاب با کنترل حجم زیادی از روان آب است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: با وجود اینکه منابع طبیعی تکلیفی در ذخیره آب ندارد اما جمع شدن این مایع حیاتی پشت سازها در کنار شیب زمین، موجب نفوذ آب به داخل خاک و تزریق آن به قنات ها و چشمه ها می شود.

آرتیمانی تصریح کرد: وجود این سازه ها، سد کردن مسیر سیلاب و کُند کردن سرعت آن سبب جلوگیری از بروز خسارت به باغ های پایین دست و افزایش نفوذ آب به زمین می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته اجرای عملیات آبخیزداری موجب کنترل ۲۷۰ متر رواناب در استان همدان به ازای هر هکتار شده است.

آرتیمانی گفت: هنگام بارش موثر یعنی ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر، شاهد جریان یافتن روان آب در آبراهه و جذب اتوماتیک آن در دل خاک و گیاه می شود.

وی اظهار داشت: استان همدان دارای ۲۴ هزار سازه کوچک و بزرگ است که از این تعداد ۱۵ هزار سازه "خشک چین" بوده و آبی پشت آن باقی نمی ماند و مابقی سازه ها "گابیونی" و "سنگ ملاتی" هستند.

آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران (پنج‌شنبه ۶ مرداد۱۴۰۱) در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد، آیین استقبال رسمی از رییس جمهور با حضور آیت‌الله «حبیب الله شعبانی موثقی» نماینده ولی فقیه در استان و «علیرضا قاسمی فرزاد» استاندار همدان، فرماندهان نظامی و انتظامی، اعضای شورای تامین و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان در فرودگاه همدان برگزار شد.

سفر رئیس جمهور به همدان در مجموع ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای ۱۷۹ طرح عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه