English

مسئول ستاد اربعین شهرستان دزفول خبر داد؛

برگزاری مراسم ۱۰۰هزار نفری اربعین حسینی در دزفول

مسئول ستاد اربعین شهرستان دزفول گفت: مراسم باشکوه ۱۰۰ هزار نفری اربعین حسینی بعد از ۲ سال تعطیلی به خاطر کرونا امسال برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم ۱۰۰هزار نفری اربعین حسینی در دزفول

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، ناصر نوری مسئول ستاد اربعین شهرستان دزفول روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل ستاد اربعین دزفول افزود: رسانه‌ها، فعالیت‌های ستاد اربعین دزفول و پیاده روی باشکوه اربعین حسینی را انعکاس دهند تا این رویداد مردمی در تاریخ ثبت شود.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر در مراسم اربعین حسینی شهرستان دزفول شرکت کردند، ادامه داد: مراسم پیاده روی اربعین شهرستان دزفول در ۲ سال گذشته بدلیل شیوع کرونا برگزار نشد ولی پیش بینی می‌شود، امسال نیز بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کنند.

مسئول ستاد اربعین شهرستان دزفول زمان پیاده روی اربعین حسینی از آستان متبرک سبزقبا تا بقعه بن جعفر (ع) را نزدیک به ۳.۵ ساعت و مسافت آن را ۱۳ کیلومتر اعلام کرد و گفت: طبق برنامه ریزی های صوررت گرفته قرار است فقط یک هیات متحده در روز اربعین در مسیر پیاده روی حاضر شود.

وی خواستار تعامل، اطلاع رسانی و پوشش خبری مراسم باشکوه اربعین حسینی شهرستان دزفول از سوی رسانه‌ها شد و افزود: ستاد اربعین حسینی از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را با راه اندازی یک کاروان اسرا آغاز کرد و بعدها عزاداران زیادی به این کاروان پیوستند و در پیاده روی از سبزقبا تا بن جعفر شرکت کردند.

نوری پیش قدم شدن مردم برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم پیاده روی اربعین در دزفول را یادآور شد و گفت: ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح اربعین حسینی، کاروان اسرا، هیات عزاداری برادران و خواهران به ترتیب به حرکت در می‌آیند که طبق تجربه سال‌های گذشته جمعیت خواهران ۱.۵ برابر جمعیت برادران است.

وی با اشاره به توزیع سه هزار مقنعه در سال گذشته بین بانوان افزود: امسال در تلاشیم با توجه به افزایش قیمت‌ها حدود یکهزار پکیج فرهنگی شامل عهدنامه، مقنعه و پیشانی بند بین عزاداران اربعین در دزفول توزیع کنیم.

مسئول ستاد اربعین شهرستان دزفول با بیان اینکه خرابه شام در آستان متبرک سبزقبا ساخته می‌شود، اظهارداشت: تعزیه حضرت رقیه(س) نیز پنجم صفر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه موکب‌های دزفول در ماه صفر به مدت هشت شب برپا می‌شوند، افزود: پنج شب مانده به اربعین حسینی، مراسم سینه زنی و زنجیرزنی از میدان امام خمینی(ره) دزفول تا حرم سبزقبا(ع) برگزار می‌شود.

نوری بیان کرد: هشت شب تعزیه نیز شامل چهار تعزیه از دزفول، ۲ تعزیه از شهرک عدالت و ۲ تعزیه از شوش مقابل ستاد اربعین اجرا می‌شود.

وی برنامه ریزی برای پوشش تصویری مراسم اربعین حسینی دزفول در صداو سیما را یادآور شد و افزود: مکاتباتی به منظور پوشش پر رنگ تر این مراسم با شبکه‌های مختلف تلویزیونی انجام شده است.

مسئول ستاد اربعین حسینی دزفول شعار این ستاد را " اربعین روز همدلی و همبستگی" اعلام کرد و گفت: پلیس، مسیر تردد هیات متحده دزفول در مراسم پیاده روی اربعین حسینی شهرستان دزفول را به روی خودروها مسدود می‌کند.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف نظیر آبفا، شهرداری، هلال احمر و علوم پزشکی در طول مسیر حضور داشته باشند و به عزاداران خدمات رسانی کنند.

نوری تدارک ۶۰۰ قالب یخ برای توزیع آب خنک بین عزاداران را یادآور شد و اظهارداشت: اغلب مردم به صورت پیاده از بن جعفر بر می‌گردند لذا طبق برنامه ریزی انجام شده در تلاشیم تا در مسیر برگشت نیز به عزاداران خدمات رسانی کنیم.

وی افزود: طبق هماهنگی صورت گرفته با سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری دزفول، سرویس ایاب و ذهاب اتوبوس و تاکسی برای بازگرداندن عزاداران حسینی از بقعه بن جعفر(ع) تا دزفول تدارک دیده شده است البته با توجه به حجم بالای عزاداران انتظار می‌رود مردم نیز در این زمینه تعامل و همکاری داشته باشند.

رئیس ستاد اربعین حسینی دزفول بیان کرد: انتظار می‌رود هیات‌های متفرقه در مسیر عزاداری حاضر نشوند تا مراسم با نظم خوبی برگزار شود البته در این زمینه با هیات‌های مختلف صحبت شده است.

وی با بیان اینکه مکان‌هایی برای استراحت عزاداران حسینی در مسیر آستان متبرک سبزقبا تا بن جعفر در نظر گرفته شده است، افزود: روز قبل از اربعین، تعزیه در محل بقعه بن جعفر(ع) اجرا می‌شود.

نوری اظهارداشت: اعضای ستاد اربعین شهرستان دزفول بعد از برگزاری تعزیه حضرت رقیه(س) به صورت خانوادگی عازم کربلا می شوند و بعد از بازگشت از این سفر معنوی خود را مهیای برگزاری مراسم پیاده روی اربعین در دزفول می‌کنند.

وی با قدردانی از حمایت و پشتیبانی مردم بن جعفر، بندبال، شهر منتظران و عباس آباد در مراسم اربعین حسینی افزود: عرض ارادت به آقا اباعبدالله، همدلی و همبستگی هیات‌ها، شناسایی نیروهای بالقوه شهرستان و استفاده بهینه از آنها در یک برنامه واحد از اهداف برگزاری مراسم پیاده روی اربعین در دزفول است.

رئیس ستاد اربعین حسینی دزفول بیان کرد: عزاداران زیادی از شهرهای اطراف و استان‌های لرستان و ایلام برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی به دزفول سفر می‌کنند که حسینیه‌ها و مدارس را برای اسکان آنها در نظر گرفته‌ایم.

چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع) که با ۲۰ صفر مصادف است را اربعین می‌گویند؛ این روز به این دلیل مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ق در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفته اند.

در این روز همچنین جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین رفته است؛ از اعمال خاص این روز زیارت اربعین است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه