English

کاهش متوفیان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در چهار ماهه سال جاری در کرمانشاه

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از فوت 15 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان در چهار ماهه سال جاری خبر داد.

کاهش متوفیان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در چهار ماهه سال جاری در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، سلیم خانی با اشاره به اینکه متاسفانه 15 نفر در چهار ماهه سال جاری بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند گفت: از این تعداد سه نفر زن و 12 نفر مرد بوده اند . همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل(چهار ماهه سال1400) که این تعداد مسموم شوندگان با قرص برنج 17 نفر (شش زن و 11 مرد) بوده کاهش داشته است.

خانی گفت: آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضد عفونی و جلوگیری کننده از آفت زدگی غلات و خصوصا برنج استفاده می‌شود، به نام‌های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos)  در بازار موجود و در ایران به نام قرص برنج مشهور است. مصرف قرص برنج، در مدت 3 تا 4 ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند و فرد مرگی دردناک و سخت را تجربه خواهد کرد. مسمومیت با قرص برنج براثر خوردن و استشمام بوی آن ممکن است ایجاد شود و اگر سم از بدن فرد مسموم خارج نشود، مرگ فرجام کار خواهد بود. فسفید آلومینیوم یک گروه از عوامل کنترل آفات است که با دارا بودن اثربخشی زیاد و قیمت ارزان برای از بین بردن آفات انباری (نظیر برنج و سایر غلات) در انبارها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد که متاسفانه به دلیل افزایش استفاده از آن منجر به افزایش حوادث منتهی به مسمومیت و مرگ -مرگی طولانی، دردناک و غیرقابل اجتناب- شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: قرص برنج حاوی ماده موثر فسفید آلومینیوم و سایر ترکیبات شامل اوره و کاربامات آمونیوم بوده  و در اثر تماس با رطوبت یا اسید معده، تولید گاز خطرناک فسفین، آمونیاک و دیاکسید کربن آزاد می‌نماید و علت اصلی سمی بودن، گاز فسفین است؛ فسفین گازی بسیار سمی است که حتی در غلظت های پایین هم کشنده است. حال هر چه این ترکیبات تازه تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند. نکات مهم در استفاده از این قرص عایق بندی محیط و در نظر گرفتن زمان کافی برای حذف گاز فسفین از محیط است که سهل انگاری در این دو مرحله می‌تواند باعث بروز مسمومیت‌های تصادفی شدید و حتی به مرگ منتهی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه