English

مرز خسروی گذرگاه امن زوار اربعین در سال جاری می‌شود

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات بوده و امسال با حضور وزیر کشور در این منطقه بصورت رسمی برای تردد زوار اربعین حسینی بازگشایی شده است.

مرز خسروی گذرگاه امن زوار اربعین در سال جاری می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه،  قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

در واقع مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

به عبارتی مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

قصرشیرین مهمترین دروازه ایران به عراق است

وزیر کشور در بازدید از مرز خسروی با بیان اینکه امروز کشور عراق دروازه جمهوری اسلامی ایران به به جهان عرب است، گفت قصرشیرین مهمترین دروازه ایران به عراق است.

احمد وحیدی در جلسه ستاد مرکزی اربعین در پایانه بین المللی مرز و رسمی خسروی افزود: قصرشیرین یک جایگاه صرفاً مرزی و نقطه استراتژیک نیست بلکه یک یک نقطه تمدنی است و این نکته بسیار مهمی است که تاکنون به هر دلیلی اجازه داده نشده از ظرفیت‌های آن استفاده شود ولی باید به هر ترتیبی این کار را انجام دهیم.

وی گفت: چه در بحث زوار و چه دیگر مسائل امید است که تلاش های تمامی دست اندرکاران ستاد اربعین برای این برای زیارت زوار به ثمر بنشیند.

وزیر کشور در ادامه اظهار داشت: هر چه زحمات دست اندرکاران زیارت با کیفیت تر و هر چه بیشتر با زحمات دوستان زیارت با کیفیت تری برای زائران صورت گیرد.

وحیدی افزود: ما فاصله کمی تا ایام اربعین داریم و مسائلی که در این نشست بیان شد مسئولان باید کنترل کنند و آمادگی لازم را داشته باشند.

وزیر کشور در ادامه گفت: تمام مسائل حضور زوار در مرز و شهرستان باید لحاظ شود و سناریوهای لازم در این راستا اندیشیده شود تا با نیازسنجی و آمادگی کامل به استقبال این برنامه بزرگ برویم.

وی افزود: تعداد زیادی از زائران به مرز خسروی خواهند آمد و این که در استان کرمانشاه همه مذاهب مختلف پذیرای زوار هستند معنادار است و مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وحیدی در ادامه گفت: رئیس جمهور روی مسئله زیارت اربعین بسیار حساس هستند و برنامه اربعین به خوبی و به صورت ایمن تر برگزار شود.

وزیر کشور در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما هر چقدر می توانیم باید برنامه را ساده تر و ارزان تر برگزار کنیم.

وحیدی افزود: استاندار کرمانشاه فعالان ستاد اربعین را در مرز خسروی دنبال می‌کنند و امیدواریم در اربعین امسال نشان دهیم که ایرانیان مردمی عاشق و دلداده اباعبدالله الحسین علیه السلام هستند.

مرز رسمی خسروی زیرساخت های خوبی برای پذیرایی از زوار اربعین دارد

استاندار کرمانشاه گفت: مرز رسمی خسروی یک مرز بسیار خوب با زیرساخت های مناسب برای پذیرای از زائران امام حسین (ع) و عتبات عالیات است و آمادگی لازم برای استقبال از زائران در اربعین حسینی را دارد.

بهمن امیری مقدم با حضور سردار احمد وحیدی وزیر کشور در پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی، افزود: در این جلسه تصمیمات خوبی توسط وزارت نیرو، راه و شهرسازی و خود وزارت نفت گرفته شد و وزیر کشور نیز در این جلسه تماس تلفنی با وزیر نفت داشتند و مشکل اساسی گازرسانی قصرشیرین به خسروی حل و تامین اعتبار شد و از فردا کار گاز رسانی به این مسیر شروع می شود.

وی اظهار داشت : قرار است محلی برای تامین آب مورد نیاز زائران در مرز خسروی داشته باشیم که وزارت نیرو پیش بینی لازم را کرده اند، بحث نور و برق، سیستم فاضلاب منطقه که باید پوشش لازم را داشته باشد و بهداشت و درمان و اورژانس در این جلسه نیز مورد بحث قرار گرفته و تصمیم های خوبی گرفته شد.

استاندار کرمانشاه گفت: ما مطمئن هستیم این نشست ها به طور قطع کمک می کند که مرز رسمی خسروی یک مرز پویا و باز برای زائران باشد.

او ادامه داد:در راستای دستورات ستاد مرکزی قرارگاه اربعین آنچه که وظیفه ی ما در دستگاه های اجرایی استان کرمانشاه بوده انجام داده ایم و اقداماتی در این مرز هم از گذشته انجام شده و یکسری اقدامات نیز در حال اجرا است.

امیری مقدم ادامه داد: ما مکان های اقامتی بسیار خوبی در قصرشیرین داریم ضمن اینکه می خواهیم فرهنگ هر خانه یک زائرسرا را در استان کرمانشاه با عشق و ارادت خالصانه ای که مردم به ساحت اباعبدالله الحسین (ع) و خدمت رسانی به زائران دارند اجرا کنیم.

خسروی بهترین و آماده ترین مرز برای تردد زائران به عراق است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز رسمی خسروی بهترین و آماده ترین مرز کشورمان برای تردد زائران به عراق با یک نگاه کارشناسی است.

شهریارحیدری در جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور در پایانه بین المنللی مرز رسمی خسروی، افزود: اربعین بزرگترین راه پیمایی تاریخ بشریت است و این رویداد بزرگ تمامی معاهدات دشمن را بر علیه اسلام و دنیای اسلام به هم ریخته است.

 وی اظهار داشت: ۱۰۰ سال است تمام نهادهای دانشگاهی و علمی و سرویس های مختلف دشمن تلاش کرده اند که بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و آخرین توطئه ی آن ها داعش بوده تا به وحدت ضربه بزنند و وحدت جهان اسلام را تحت شعاع قرار دهند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت کردن ۲۰ میلیون نفر زائر عنایت امام حسین (ع) و یک کار بزرگی است، گفت: تلاش های وزیر کشور جهادی و انقلابی که از صبح امروز تا کنون مرزهای تردد زوار را از جنوب و غرب بازدید کرده اند قدردانی می کنم.

حیدری ادامه داد: از منذریه تا شط الحدید و بغداد را در آنسوی مرز خسروی طی سه روز پایش کردیم و امنیت خوبی در مسیر برقرار است که مرهون پیگیری های صورت گرفته توسط نیروهای نظامی و امنیتی با طرف عراقی است.

وی گفت: نباید تحت هیچ شرایطی مرز خسروی تعطیل شود و باید با یک نگاه استراتژیک به این مرز قدیمی نگاه کنیم.

وی میزبانی مردم مذاهب مختلف شیعه، سنی و اهل حق را برای پذیرایی از زائران اربعین و خدمات رسانی در قالب برپایی موکب را مصداق بارز وحدت برشمرد و اضافه کرد: از روحیه جهادی وزیر کشور و دبیر ستاد مرکزی اربعین و استاندار کرمانشاه و فرماندار پای کار قصرشیرین و نگاهی که به قصرشیرین و کرمانشاه دارید قدردانی می کنم.

او گفت: از همکاری نیروهای اطلاعاتی و نظامی و همه ی دستگاه های عضو ستاد اربعین که مخلصانه پای کار هستند سپاسگزارم و امید است که کار در اربعین الگویی برای تمام ابعاد مدیریتی کشور قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه