English

موسیقی دان کرمانشاهی:

موسیقی مسیر سخت رسیدن به آرامش در زندگی است

ارسطو جعفری موسیقی دان کرمانشاهی گفت: دنیای موسیقی یک دنیای پر تلاطم است؛ یک دنیایی که در کنار وجود سختی‌ ها و مشکلات یک راه رهایی برای تو ساخته و تورا از شرایط موجود جدا می سازد؛ به گونه‌ای که از آن بعنوان یک راه آرامش آفرین یاد می‌شود.

موسیقی مسیر سخت رسیدن به آرامش در زندگی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، موسیقی، واژه ای که مطمئنا به گوش هیچ فردی در این کره خاکی نا آشنا نیست؛ هر فرد با هر زبان و هر لهجه و هر گویش و هر علاقه‌ای موسیقی‌ای بر همان مبنا و شکل و رنگ را انتخاب کرده و با پیشرفت تکنولوژی ضمیمه گذران زندگی خود می‌کند؛ چراکه موسیقی به مرده ترین بخش طبیعت نیز روح می‌بخشد و آن را از نو با خونی تازه و تماما سرخ سرپا می‌سازد؛ گاهی نیز یک موسیقی تماما روح تورا بر تکه بی جانی از یک چوب نقاشی می‌کند و نقاش آن طرح نیز حتما همان نوازنده ای خواهد بود که نه ساعت ها و ماه ها بلکه سال ها برای جوانه زدن ریشه موسیقی به طرز صحیح کوشیده است.

آری موسیقی روح است بر جان های خسته، و یک هنر کهن به قدمت یک تاریخ به‌شمار می‌رود به منظور آشنایی بیشتر با دنیای ساز و آواز علل خصوص ساز پر طرفدار پیانو به سراغ یک نوازنده و هنرمند کرمانشاهی رفتیم کسی که بیش از یک دهه عمر خود را برای رشد ریشه‌های هنر نوازندگی صرف نموده است و با عشق، حال به تربیت شاگردانش مشغول است.

در ابتدا بر اساس یافته‌های گزارشگر و پرسش از شاگردان او می توان وی را اینگونه معرفی کرد: ارسطو جعفری، ۳۷ ساله، نوازنده و مدرس ساز پیانو و کیبورد که آموختن موسیقی را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرده است؛ علی‌رغم شرایط موجود و شروع یادگیری در سنی که از آن بعنوان یک دهه پر مشغله در زندگی یاد می‌شود؛ وی با وقت گذاری بالا و به علت علاقه فراوان به فراگیری دانش موسیقی خود را به مراحل حرفه‌ای اموزشی رسانید و حال پس از گذشت یازده سال از او بعنوان جمله نوازندگان بسیار خوب پیانو یاد می‌شود.

ارسطو جعفری، مدرس ساز پیانو در همین راستا می‌گوید: دنیای موسیقی یک دنیای پر تلاطم است؛ یک دنیایی که در کنار وجود سختی‌ ها و مشکلات یک راه رهایی برای تو ساخته و تورا از شرایط موجود جدا می سازد؛ به گونه‌ای که از آن بعنوان یک راه آرامش آفرین یاد می‌شود؛ راهی که از دل سختی ها در قلب مشکل بودن ها به تو راهکار زندگی کردن می‌دهد.

وی در ادامه می‌گوید: من ساز پیانو را برگزیدم چراکه این ساز در کنار ملایم بودن و روح بخشی به وجود انسان صدایی رسا داشته که نام آن نیز برخواسته از همین محتواست؛ نام پیانو در ابتدایی ترین بخش ساخت آن گراوی چمبالو کل پیانو ا فورته بوده که از دو بخش پیانو و فورته؛ پیانو به معنای ملایم و فورته به معنای رسا است.

وی ادامه داد: نحوه صدا دهی این ساز بسیار جالب و زیبا و در همین حال خلاقانه است؛ بدین شکل که چکش‌های پیانو به واسطهٔ مجموعه‌ای از اهرم‌های ظریف به کلیدهای پیانو متصل که به مجموعهٔ این اهرم‌ها و چکش‌ها عملگر یا پیانو گفته می‌شود؛ وظیفهٔ این مجموعه افزایش شتاب چکش‌ها در برخورد به سیم‌ها، و کنترل عکس‌العمل بازگشتی آن‌ها پس از برخورد به سیم است.

وی در راستای توضیحات بیشتر گفت: البته معمولاً سرِ چکش‌ها توسط لایه‌ای از نمد یا الیاف مشابه طبیعی یا مصنوعی پوشانده می‌شود تا کیفیت صدای پیانو را بهبود بخشیده و کیفیت صدای پیانو متأثر از عوامل دیگری نظیر کیفیت صفحهٔ صدا و غیره نیز هست.

جعفری در ادامه با اشاره به انواع پیانو موجود گفت: یک نوع پیانو که اصطلاحا به آن پیانوی گرند یا گرند پیانو گفته می‌شود؛ غالباً بیش از دو متر طول دارد و دارای درِ بزرگی‌ست که برای هرچه بهتر شدنِ صدای پیانو، معمولاً در هنگام نواختن ساز، این در را در وضعیت نیمه‌باز توسط پایهٔ کوچکی ثابت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: انواع اصلیِ دیگرِ پیانو با نام‌های پیانوی دیواری، پیانو الکتریک، پیانو چهار گوش و پیانو اسپینت است که دو مورد آخر امروزه عضو ساز های منسوخ شده هستند.

او در انتها با بیان دید خود از دنیای موسیقی به جملات خود افزود: دید من یک نگاه عاشقانه است؛ هنر یک فرد خواهد بلعید و از شخصیت قبلی او یک فرد جدید با تفکراتی جدید خواهد ساخت و دیگر تمام زندگی اورا محصور خود خواهد ساخت؛ هنرمند یک فرد عاشق است که تمام زندگی و علاقه‌اش را در راه پیشرفت و پیشبرد هنرش می‌بیند و در معمولی ترین حالت خود را وارث آن دانسته و مسئولیت وجود این هنر در خودش را هرگز فراموش نخواهد کرد.

و به راستی دنیای هنر یک دنیای پر از ناجی‌ست؛ ناجی هایی برای تسلی روح های آزرده و عشق بخشیدن به هر آنکه در زندگی خود کمبود وجود یک دلیل برای شاد زیستن را حس می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه