English

پرچم عزای امام حسین (ع) در شوشتر به اهتزاز در آمد

شب گذشته همزمان با شب اول محرم ۱۴۴۴، پرچم عزای امام حسین (ع) با حضور پر شور عزاداران حسینی در آستان امام زاده عبدالله شهرستان شوشتر به اهتزاز در آمد.

پرچم عزای امام حسین (ع) در شوشتر به اهتزاز در آمد

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، همه ساله در آستانه ی ماه محرم و شروع عزاداری ها در سراسر کشور، آیین نصب پرچم عزای امام حسین علیه السلام و یاران شهیدشان، در شهرستان شوشتر و با حضور پرشکوه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از شوشتر و شهر های دیگر خوزستان، استان های همجوار، مسئولان شهری، و استانی اجرا می شود.

این رسم که به گفته ی مسئولان هیئت ها و پیرغلامان در شهرستان شوشتر قدمتی دیرینه دارد، به زمان رضا خان و طرح ممنوعیت روضه خوانی بر می گردد. 

مردم در آن زمان روضه خوانی و عزاداری را به صورت پنهانی و مخفیانه انجام می دادند بدین صورت که شبانه از پشت بام خانه ها_که به هم مرتبط بود_ خود را به روضه ها می رساندند.

بنا به قول راویان، در آن زمان مردم شوشتر در شب اول محرم به صورت مخفیانه پرچم را آماده کرده و در خارج از شهر در روستاهای اطراف به اهتزاز در می آوردند و پس از عزاداری به شهر باز می گشتند.

محسن محمدی زاده مسئول هیئت طفلان مسلم شهرستان شوشتر در گفتگو با خبرنگار موج گفت: پس از انقلاب و لغو طرح ممنوعیت عزاداری و روضه خوانی این مراسم در شوشتر به صورت محله ای ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۸۵ به همت هیئت طفلان مسلم مسجد ابریشمکاران شهرستان شوشتر و همکاری دیگر هیئات مذهبی به صورت متمرکز برگزار شد. 

وی افزود: این پرچم که در سال ۱۳۸۵ با ابعاد کم و جمعیتی حدود ۴۰ نفر به اهتزاز درآمد، به دلیل استقبال مردم هم اکنون با ابعاد ۸*۱۰ به ارتفاع ۳۰ متر و با حضور چند ده هزار نفری عزاداران نصب می گردد.

محمدی زاده در رابطه با آماده سازی پرچم گفت: روند دوخت و آماده سازی پرچم در نیمه ی رمضان به اتمام می رسد سپس به عتبات عالیات رفته و متبرک می شود.

این خادم اهل بیت ادامه داد: پرچم در شب اول محرم بر دوش مردم، از درب مسجد ابریشمکاران به همراه هیئت های مذهبی، مارش، سنج و دمام، سینه زنی و عزاداران به سمت استان مقدس امام زاده عبدالله شوشتر و محل نصب پرچم حرکت می‌کند. 

وی اظهار کرد: پرچم متبرک به عتبات عالیات پس از نصب تا پایان ماه صفر بر افراشته می ماند سپس در شب آخر ماه صفر با پرچم سبز علوی تعویض می شود ( در مراسم هایی چون شهادت حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) هم سیاه پوش می شود) اما پس از ماه صفر در تمام سال پرچم سبز است تا عید غدیرخم، و از عید غدیر تا شب اول محرم و نصب پرچم عزا به انتظار می ماند.

گفتنی است آیین نصب پرچم عزای حسینی در شهرستان شوشتر، در سال ۱۳۹۸ با شماره ی ۱۹۹۵ در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید.

حضور مریدانه و پر شکوه مردم شهرستان دارالمومنین شوشتر و دیگر شهر ها در این مراسم نشان از وجود ارادت خالصانه و عشق به اباعبدالله الحسین(ع) در قلبشان دارد و به یقین این راه و سیره ی حاج شیخ شوشتری (ره) و بزرگان و نیاکان است که این‌چنین عاشقانه ادامه می یابد.

 

آیین نصب پرچم شوشتر آیین نصب پرچم شوشتر آیین نصب پرچم شوشتر آیین نصب پرچم شوشتر آیین نصب پرچم شوشتر آیین نصب پرچم شوشتر آیین نصب پرچم شوشتر آیین نصب پرچم شوشتر آیین نصب پرچم شوشتر

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه