English

علوی:

سرعت واکسیناسیون کرونا در خوزستان بسیار کند است

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: سرعت واکسیناسیون کرونا در استان بسیار کند و لاک پشتی است که این موضوع نگران کننده است.

سرعت واکسیناسیون کرونا در خوزستان بسیار کند است

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان روز سه‌شنبه در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا خوزستان در محل استانداری، بیان کرد: روز گذشته حدود ۳۰۰ دُز واکسن نوبت اول، ۲۸۰ دُز نوبت دوم، حدود ۸۰۰ دُز نوبت سوم و سه هزار دُز نوبت چهارم در خوزستان تزریق شد که مجموع آن به پنج هزار دُز نمی‌رسد در حالی که در گذشته تا ۷۵ هزار دُز واکسن در روز تزریق می‌شد.

وی افزود: موج جدید بیماری در دنیا از کشورهایی شروع شده که با وجود تکنولوژی بالا، نظم و انضباطی ندارند و به همین دلیل روزانه حدود ۳۰۰ فوتی دارند. اگرچه پوشش واکسیناسیون در کشورهای امارات، کوبا و چین بالای ۹۰ درصد بوده اما موارد بیماری در این کشورها بالاست.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در کشور ما برخی متولیان امر، اعتقادی به ماسک زدن ندارند در حالی که باید به این باور برسیم که زدن ماسک مهمتر از واکسن است.

وی سرعت انتقال سوش جدید بیماری کرونا را بی سابقه و در حد بیماری سرخک دانست و افزود: این بیماری به گونه‌ای است که یک نفر می‌تواند تا ۱۸ نفر را مبتلا کند در حالی که سوش قبلی ۱۲ نفر را درگیر می‌کرد ؛همچنین علایم بالینی آن متفاوت و بیشتر با سردرد، درد عظلانی، تب و کمردرد همراه است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا خوزستان با اشاره به بیماری جدید Long Covid یعنی کووید طولانی مدت ادامه داد:بعضی افراد پس از بهبودی از کرونا، ممکن است تا ماه‌ها و حتی سال‌ها به عوارضی مانند سردرد، درد عضلانی، استخوان درد، دردهای روماتیسمی، بی‌خوابی و حتی در خانم‌ها اختلالات قاعدگی دچار شوند؛ این افراد بیشتر واکسن نزده یا زنجیره واکسیناسیون را تکمیل نکرده‌اند.

وی به شدت آلودگی در کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و آذربایجان اشاره کرد و افزود: در افغانستان و پاکستان بیماری هایی همچون سرخک وجود دارد در حالی که ما حدود ۱۲ سال پیش این بیماری را مهار کردیم. همچنین بیماری التور در این کشورها شایع است لذا امکان انتقال بیماری از طریق مرزها به درون کشور وجود دارد.

علوی با بیان اینکه کشور عراق از نظر ابتلا و فراوانی بیماری سوش جدید کرونا پس از انگلیس در رتبه دوم قرار دارد گفت: در طول هفته گذشته چرخش ویروس در عراق ۱۰ برابر ایران بود بنابراین احتمال انتقال ویروس از طریق زایران وجود دارد.

وی بر لزوم کنترل مرزها برای جلوگیری از انتقال بیماری تاکید کرد و ادامه داد: انتظار داریم زیرساخت‌های لازم در مرزهای شلمچه و چذابه هرچه سریعتر دایر شود تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در تمامی مراکز بهداشت انواع واکسن‌ها وجود دارد لذا انتظار داریم جامعه هدف هر چه سریعتر واکسن خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مجالس عروسی یکی از علل انتقال کرونا در خوزستان است ادامه داد: در یک آیین عروسی در استان، ۱۰۰ درصد افرادی که شرکت کرده بودند به کرونا مبتلا شدند بنابراین باید در مورد فعالیت سالن های عروسی تصمیمی گرفته شود.

علوی گفت: اکنون برگزاری تجمع‌ها، نقطه آغازینی برای انتشار عفونت است که باید خیلی مراقب باشیم. با توجه به تجارب گذشته، این توانایی در استان وجود دارد که بیماری مهار شود.

هم اکنون یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی، ۱۶ شهرستان زرد و بقیه نقاط استان آبی کرونایی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه