English

با حضور مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان اصفهان انجام شد؛

ثبت ملی آئین و رونمایی از لوح عید غدیر خم در مجموعه جهانی باغ فین

ثبت ملی آئین عیدغدیرخم در کاشان به عنوان میراث ناملموس کشور طی مراسمی با حضور علیرضا ایزدی مشاور وزیر و مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان، جمعی دیگر از مسئولین در مجموعه جهانی باغ فین رونمایی شد.

ثبت ملی آئین و رونمایی از لوح عید غدیر خم در مجموعه جهانی باغ فین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این مراسم ،ضمن تبریک عید ولایت گفت: امروز وارث فرهنگ ایرانی و اسلامی برای خلق تمدنی نوین در دنیا با نام علی بن ابیطالب (ع) هستیم.

علیرضا ایزدی افزود: اگر به دنبال آثار ملموس و ناملموس‌مان در کشور هستیم به واسطه این است که با صدق دل ایمان داریم که آنچه مانع عدم سرافرازی ما می‌شود فراموشی فرهنگ ناب محمدی است.

وی گفت: از همه کسانی که برای اعتلای فرهنگ مقدس اسلام تلاش کردند و بیش از هزار سال نام علی (ع) را سرودند و اذان و اقامه در گوش ما خواندند تا بدانیم پرورده کدام فرهنگ هستیم و مکتب سرخ سیدالشهدا (ع) ماندگار شده است، قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه حمام باغ فین کاشان آغشته به خون پاک‌ترین انسان‌های تاریخ است، افزود: امروز راز ماندگاری باغ فین به واسطه آب و درخت و آجر نیست، بلکه به واسطه فرهنگ ماندگاری است که از پیشینیان بر جا مانده است و هیچ چیزی زیباتر و ماندگار‌تر از رسیدن پرچم اسلام به دست صاحب اصلی آن نیست.

در بخشی دیگر از این مراسم فرماندار ویژه شهرستان کاشان نیز،ضمن تقدیر از تلاش‌ سرپرست و کارکنان اداره میراث فرهنگی کاشان، گفت: ثبت آئین روز عید غدیر به عنوان میراث ناملموس کشور، حقیقت یک رویداد مهم برای کاشان و یک اتفاق مبارک برای شهروندان و همه کسانی است که دل در گرو حضرت امیر المؤمنین (ع) دارند که باید این اقدام شایسته را غنمیت بشماریم.

محمدشریف زارعی در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن عید ولایت و امامت حضرت علی(ع) روز عید غدیر یک عید بزرگ برای مسلمانان جهان است که در این واقعه مبارک دو دست رو به آسمان می رود، یکی به منزله اتمام نبوت و دیگری به منزله شروع امامت است.

فرماندار ویژه کاشان در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های سرپرست و کارکنان اداره میراث فرهنگی کاشان، تصریح کرد: ثبت آئین روز عید غدیر به عنوان میراث ناملموس کشور، حقیقتا یک رویداد مهم برای کاشان و یک اتفاق مبارک برای شهروندان و تمام کسانی است که دل در گرو حضرت امیر المومنین (ع) دارند که باید این اقدام شایسته را غنمیت بشماریم.

گفتنی است آداب و رسوم عید غدیر شهرستان کاشان در تاریخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۸ به شماره ۲۰۶۹ به عنوان میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده که در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ لوح ثبت ملی این آیین طی مراسمی در هفته امامت و ولایت رونمایی گردید.

احمد دانائی نیا در مراسم رونمایی " آداب و رسوم عید غدیر در کاشان " اظهار کرد: شهر کاشان از دیرباز یکی از مهمترین شهرهای شیعی بوده که وجود بقاع متبرکه و امامزاده ها مدعی گسترش فرهنگ تشیع در این شهر است.

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان کاشان تصریح کرد: جشن عید غدیر که یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی شیعی در منطقه فرهنگی کاشان است از گذشته‌های دور، سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و به عنوان یکی از اصیل‌ترین  رویدادهای فرهنگی شهرستان کاشان در  اسفندماه سال 1398 در فهرست میراث  فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

دانائی نیا افزود:  مردم کاشان به واسطه علاقه‌ای که به فرهنگ تشیع و شخص حضرت علی(ع) دارند جشن غدیر را با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند. سادات این شهر، خانه را آب و جارو می کنند. لباس نو می پوشند و با شیرینی و شربت به استقبال عید غدیر و  مهمان می‌روند و به آنها به رسم تبرک و میزبانی عیدی می دهند. تمام این تشریفات برای برگزاری هرچه باشکوه برگزار شدن عید غدیر، آداب و روسومی هستند که به عنوان" آداب و رسوم عید غدیر در کاشان "  به ثبت ملی رسیده است.

وی با تاکید بر این که کاشان مملو از فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی است که ریشه در آداب و رسوم این شهرستان دارد، اذعان داشت:  معرفی، اشاعه و  حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یکی از جنبه‌های  گفتمان فرهنگی است که اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان 40 اثر را در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی و 2 اثر را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی برساند.

وی  ادامه داد: در حال حاضر 10پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان کاشان که شامل: سحرخوانی ماه رمضان روستای پنداس، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه‌کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح‌گردانی و مهارت سفره‌بافی شهر کامو و چوگان،گویش تعزیه خوان‌های روستای نشلج ، آیین اسفندی و مهارت پخت غذای دونجه روستای آزران، مطالعات و مستندنگاری شده که در آینده نزدیک برای ثبت ارسال خواهد شد.

گفتنی است؛ در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی استان،  نماینده ویژه رییس مجلس، فرماندار، رییس شوارای شهر و نمایندگانی از شهرداری کاشان حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه