English

لزوم استقرار صنایع پاک و کم‌آبر برای حفظ محیط زیست استان قم

با توجه به برنامه‌های کلان اقتصادی قم مبتنی بر گسترش سطح تولید و اشتغال، مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل محیط زیست قم بر لزوم استقرار صنایع پاک و کم‌آبر در این استان تاکید کردند تا پیشرفت‌های اقتصادی همراه با نگاه به استانداردهای محیط زیستی، محقق شود.

لزوم استقرار صنایع پاک و کم‌آبر برای حفظ محیط زیست استان قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در همین رابطه با تاکید به محدویت منابع انرژی و خاک و فرصت و تهدید همزمان قرارگیری قم در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، گفت: شعاع ۱۲۰ متری تهران نباید به بهانه‌ای برای سرریز صنایع آلاینده تهران به شهرک‌های صنعتی این استان تبدیل شود.

اکبر ابدالی با اشاره به برخی موضوعات تخصصی صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: تحلیل آماری و کمی یکی از ابزارهای موجود در نگاه به موضوع‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن است و در کنار آن باید نگاه کیفی و عمق دادن به مسائل و محتواها همچون رعایت استانداردهای محیط زیستی نیز جدی گرفته شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته استان قم از نظر صنعتی توسعه مطلوبی پیدا کرده‌است و امروز لازم است تا تعمیق صنعت در این استان مورد توجه قرار بگیرد که از جمله مهمترین مولفه‌های استقرار صنایع پاک،‌ پیشرفته و کم‌آب‌بر در قم است.

ابدالی با اشاره به سایر موارد مورد نظر در موضوع تعمیق بخش صنعت قم، بیان داشت: دانش بنیان شدن صنایع، توسعه واحدهای موجود و افزایش خطوط تولید با نگاه به استانداردهای محیط زیستی تعیین شده و ساخت داخل و نهضت تعمیق بوم سازی صنایع در این رابطه در دستور سازمان صمت قم خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت بوم سازی و تعمیق نهضت ساخت داخل ابراز کرد: واحدهای مونتاژی برای شروع فعالیت اقتصادی و افزایش ظرفیت اشتغال نقش قابل قبولی دارند اما این واحدها باید با استفاده از فناوری روز که سازگاری بیشتری با محیط زست دارد، به دنبال بوم سازی و نهضت ساخت داخل حرکت کنند و منابع محدود مالی و اعتباری را به سمت تولید محصولات مونتاژی سوق ندهند.

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم پیرامون این موضوع گفت: توسعه فعالیت‌های صنعتی در قم مطابق سند آمایش سرزمین استان و همچنین اسناد ملی بالا دستی با اولویت ایجاد واحدهای پاک پیگری می‌شود.

جواد ناطق بیان کرد: در همین رابطه به دنبال استقرار صنایع پاک، کم‌آب‌بر و با فناوری پیشرفه و برتر در شهرک‌های صنعتی قم هستیم تا علاوه بر دستاوردهای اقتصادی همچون افزایش سطح تولید محصولات و اشتغالزایی برای استان، ملاحظه‌های محیط زیستی نیز در این خصوص رعایت شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی استان درحوزه‌ صنعت، افزود: راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عمق بخشیدن به فعالیت‌های صنعتی در استان است و در این ارتباط افزایش سطح کیفیت تولید محصولات با نگاه به شرایط زیست محیطی خاص قم در اولویت قرار دارد.

وی با بیان این که سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم در کنار محیط زیست است، ادامه داد: پروانه بهره‌برداری برای انجام فعالیت‌های صنعتی در قم با اجازه محیط زیست استان صادر خواهد شد و حتی برای صدور جواز صنعتی نیز با نظر محیط زیست اقدام می‌شود.

ناطق گفت: حساسیت بالایی نسبت به استقرار صنایع پاک در شهرک‌های صنعتی استان قم داریم و در جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در حوزه تولید محصولات صنعتی و حمایت از آنان ، این نکته را ملاک عمل قرار دادیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دقیق برای توسعه فعالیت‌های صنعتی دانش‌بنیان در استان قم، افزود: برای حمایت مادی و معنوی از صنعتگران و استقرار صنایع پیشرفته در قم از همه ظرفیت‌های استان استفاده خواهیم کرد.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست قم بیان کرد: در صورت کم توجهی واحدهای آلاینده صنعتی به تذکرها و توصیه‌های این اداره کل، از ادامه فعالیت آن واحدها ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

سید رضا موسوی مشکینی خاطرنشان کرد: فعالان صنعتی و اقتصادی باید در برابر امنیت و سلامت عمومی جامعه، متعهد و مسوولیت پذیر بوده و خودشان نسبت به رفع آلودگی‌های زیست محیطی اقدام کنند. 

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم امکان برخورد سخت و چکشی با واحدهای آلاینده صنعتی را دارد، اما بنا را بر تعامل و همکاری برای رفع آلودگی ها قرار داده است، اظهار داشت: بدون تردید در صورت کم توجهی واحدهای آلاینده به تذکرها و توصیه‌های این اداره کل، از ادامه فعالیت آن واحد ممانعت به‌عمل خواهد آمد. 

موسوی با بیان اینکه ادامه روند کنونی برخی از واحدهای آلاینده صنعتی امکان پذیر نبوده و باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند، گفت: در حال حاضر تمامی مسؤولان استان در رابطه با لزوم بهبود وضعیت زیست محیطی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اتفاق نظر داشته و کسی نمی‌تواند به بهانه اشتغال، از رعایت ضوابط زیست محیطی شانه خالی کند.

در بخش صنعت قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه