English

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور:

تامین منابع مالی مهمترین مشکل راه‌اندازی مناطق آزاد جدید کشور است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور گفت: کار راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری هفتگانه مصوب سال1400 در دولت به پایان رسیده است اما مهمترین چالش آن تامین منابع مالی است.

تامین منابع مالی مهمترین مشکل راه‌اندازی مناطق آزاد جدید کشور است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، سعید محمد ظهر امروز جمعه در حاشیه سفر رییس جمهور و جمعی از معاونین و وزرای دولت سیزدهم به کردستان در گفت و گو با رسانه های استان اظهار داشت:  برای راه اندازی مناطق آزاد هفتگانه جدید نیاز به تامین منابع مالی داریم که  تکمیل زیرساخت های آب، برق، گاز و دیگر ملزومات به منابع مالی زیادی احتیاج دارد تا همه این زیرساخت ها مهیا شود.

وی با بیان اینکه از محل تهاتر نفت، رقمی برای این منظور در بودجه 1401 دیده شده بود، افزود: این عدد در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رد شد و به دنبال راه های دیگری برای تامین این منابع مالی هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور اضافه کرد: در قدم بعدی منابعی را از محل مناطق آزاد موجود تخصیص دادیم تا مناطق موجود به عنوان مناطق معین بتوانند به راه اندازی مناطق جدید کمک کند که این درخواست در هیات دولت مصوب شد ولی باز هم مجلس شورای اسلامی در 6 تیر اجرای آن را ممنوع اعلام کرد.

محمد با بیان اینکه هر دو مسیر موجود در مجلس شورای اسلامی مسدود شد، تاکید کرد: این در حالی است که از طرفی هم در مردم انتظار زیادی ایجاد شده است و به دنبال تحقق این مناطق هستند.

وی ظرفیت منطقه آزاد تجاری  بانه و مریوان  را بسیار بالا اعلام کرد و گفت: برای راه اندازی این منطقه نیز نیاز به تامین منابع مالی داریم  که در  سفر استانی اینها را به رییس جمهور ابلاغ می کنیم تا تدبیری برای آن اندیشیده شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور با اشاره به پیشتازی کردستان در تدوین اساسنامه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در کشور، اضافه کرد: اساسنامه مناطق آزاد در شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت تصویب شده و باید به شورای نگهبان ارسال شود  و در صورت تصویب  اعضای هیات مدیره و مدیرعامل رسما فعالیت خود را شروع کنند چرا که کار این مناطق در دولت تمام شده است.

محمد با تاکید بر اینکه نگاه ما به کردستان ویژه است، یادآور شد: قبل از تدوین اساسنامه جلسات خوبی با شرکای خارجی این منطقه داشتیم و برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: تفاهم نامه‌ها هم آماده است و مشکل ما فقط این است که چون اساسنامه تصویب نشده و رییس منطقه حق امضا ندارد، نمی توانیم از ظرفیت کشورهای خارجی استفاده کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه