English

پس از سه سال وقفه؛

برگزاری دهمین سوگواره نوحه های نشسته در روستای حاجی خادمی میناب

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب از برگزاری دهمین سوگواره نوحه های نشسته پس از سه سال وقفه در روستای حاجی خادمی از توابع بخش مرکزی میناب خبرداد.

برگزاری دهمین سوگواره نوحه های نشسته در روستای حاجی خادمی میناب

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مصطفی کریمی زاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب در نشست هم اندیشی برگزاری سوگواره ی محلی نوحه های نشسته با بیان اینکه نوحه های نشسته یک سنت و آئین قدیمی است که باعث شده پیام عاشورا در هسته جامعه شیعی میناب تداوم پیدا کند گفت: برگزاری سوگواره در راستای حفظ، تقویت و توسعه این آئین است.

وی عنوان کرد: متاسفانه طی سال های اخیر در برخی نقاط در عزاداری ها بدعت هایی وارد شد که برگزاری برنامه هایی نظیر سوگواره نوحه های نشسته می تواند این بدعت ها را کنار بگذارد.

کریمی زاده با اشاره به اینکه حب و دلدادگی مردم میناب به اهل بیت(ع) باعث رونق این برنامه شده است تصریح کرد: مردمی برگزار شدن این سوگواره سبب ماندگاری آن است و آئین و رسوم کهن هر ملت به عنوان عناصر سازنده فرهنگی آن ملت به شمار می آیند برای حفظ آن‌ها مردم نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه نوحه های نشسته از جمله آئین های رایج در منطقه است که ریشه در تمدن مردم این خطه دارد گفت: پس از سه سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال دهمین سوگواره نوحه های نشسته(پامنبری) به همت انجمن نوحه های نشسته میناب، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دهیاری و شورای اسلامی روستای حاج خادمی و با حضور نوحه خوانان از سراسر میناب در روستای حاج خادمی میناب برگزار خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب در ادامه گفت: این سوگواره از ۲۷مردادماه به مدت دو روز در حسینیه روستای حاج خادمی از توابع بخش مرکزی میناب برگزار خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: حفظ آئین و سنت های محلی به ویژه آداب عزاداری محلی و انتقال آن به نسل های آینده از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برگزاری این سوگواره ها زمینه حفظ و ترویج فرهنگ عزاداری بومی و سنتی را فراهم می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه