English

عبدالحمید حمزه پور؛

۳۰درصد شبکه‌های آبرسانی هرمزگان نیازمند بازسازی است/آبرسانی به ۴۰درصد هرمزگان با آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل آبفا هرمزگان گفت: 30 درصد شبکه‌های آبرسانی استان هرمزگان نیازمند اصلاح و بازسازی است.

30درصد شبکه‌های آبرسانی هرمزگان نیازمند بازسازی است/آبرسانی به 40درصد هرمزگان با آب‌شیرین‌کن‌ها

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان به مناسبت هفته صرفه‌جویی در نشست با خبرنگاران خاطرنشان کرد: استان هرمزگان دو میلیون جمعیت و تعداد حدود هزار و 709 روستا و 49 شهر دارد که بر این اساس یکی از استان‌های با جمعیت بالای روستایی است که قریب به 45 درصد جمعیتش را روستانشینان تشکیل می‌دهند.

وی بیان داشت: درحال حاضر 100 درصد جمعیت شهری و 90 درصد جمعیت روستایی از نعمت آب آشامیدنی برخوردارند و گلایه از کمبود آب به زیرساخت‌های شبکه آبرسانی و فرسودگی لوله‌ها باز می‌گردد.

حمزه پور ضمن اشاره به این مسئله که میانگین بارش‌های استان هرمزگان 180 میلیمتر است، اذعان داشت: این بدین معنا است که ما میانگین بارشی کمتر از سایر استان‌ها داریم به‌علاوه در هرمزگان سرعت تبخیر به میزان قابل‌توجهی بالاست و هرچقدر بارش‌ها زیاد باشد و آب سدها لبریز شود بازهم به علت گرمای شدید حدود 70 درصد آب سد تبخیر می‌شود. 

وی بیان داشت: زمانی که از بندرعباس به سمت غرب استان و شهرهای رویدر، بندرخمیر، پارسیان، بندر لنگه، بستک و کهورستان حرکت می‌کنیم در قسمتی از این محدوده‌ها منابع آبی غیر قابل شرب است و باید در نظر داشت علی‌رغم اقدامات مؤثری که در حوزه آبرسانی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون صورت‌گرفته اما با یک سال باران باریدن مشکل آبی این استان حل نمی‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان این استان را همواره دست‌به‌گریبان با تنش‌های آبی مواجه توصیف کرد و گفت: با راه‌اندازی قرارگاه جهاد آبرسانی و با توجه به اعتبارات دولت سیزدهم، حدود 60 روستای محروم استان هرمزگان در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از نعمت آب شرب بهره‌مند می‌شوند. 

وی تصریح کرد: حدود 8 استان ساحلی در کشور وجود دارد که در حوزه شیرین‌سازی آب اقداماتی مؤثری را انجام دادند و روزانه بیش از 255 هزار مترمکعب آب در هرمزگان توسط آب‌شیرین‌کن‌ها تولید می‌شود و این آمار رو به افزایش است. 

حمزه پور بیان داشت: 40 درصد جمعیت هرمزگان از آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌کنند و همچنین حدود 45 سایت آب‌شیرین‌کن فعال در استان وجود دارد. 

وی با اشاره به بحث اعتبارات عمرانی در حوزه آب مطالبی را عنوان کرد و گفت: در این سه اخیر برای اولین بار حدود 70 درصد اعتبارات عمرانی به استان هرمزگان اختصاص داده شد و بیش از هزار و 200 میلیارد تومان اعتبارات ترکیبی نظیر پول نقد، اسناد خزانه و اوراق سویه و اوراق مشارکت به هرمزگان داده شد. 

مدیرعامل آبفا هرمزگان اظهار داشت: برای اولین بار، آب شهری میناب از سد سرنی تأمین و آب سد به شهر میناب متصل می‌شود و در تیرماه این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: سیریک یکی از شهرستان بحرانی به لحاظ منابع آبی است و به همین منظور ما دو پروژه بزرگ را برای تأمین آب شرب در این منطقه در دستور کار قرار دادیم و حدود 35 لیتر آب به این منطقه اضافه می‌شود و یک آب‌شیرین‌کن در منطقه زیارت با ظرفیت 3 هزار مترمکعب در دستور کار قرار دادیم.  

وی ابراز داشت: تأمین آب شرب برای روستاهای جاسک از طریق آبرسانی از سد جگین به روستاهای جاسک در دستور کار قرار دادیم و همچنین در روستای رضوان هم آب‌شیرین‌کن راه‌اندازی کردیم.  

وی عنوان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای جلوگیری از بحران است. 

مدیرعامل آبفا هرمزگان با اشاره به فرسودگی شبکه و تأسیسات آبی در استان گفت: 30 درصد شبکه‌های آبرسانی استان هرمزگان نیازمند اصلاح و بازسازی است و با دلیل تورم سالیانه قیمت ها تغییر می‌کنند و به اعتبارات هنگفتی در این راستا نیاز است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه