English

در افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی شهرهای اصفهان و بندرعباس تأکید شد:

تلاش مدیریت شهری برای ترویج و تقویت صنایع دستی اصفهان

آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی شهرهای اصفهان و بندرعباس شنبه در باغ‌موزه چهلستون برگزار شد.

تلاش مدیریت شهری برای ترویج و تقویت صنایع دستی اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در این مراسم، هنرهای سنتی ایران زمین را استخراج گوهرهایی ارزشمند از عناصری بی‌هویت چون ورق و فولاد توصیف کرد و بر جایگاه رفیع هنرمندانی که در پیشبرد این هنرها نقش اصلی را ایفا کرده اند، تأکید کرد.

علیرضا ایزدی، یکی از مشکلات هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران امروز را گم کردن سلیقه جامعه هدف دانست و با اشاره به ظهور این مشکل در عرصه هنر فرش ایران افزود: کشورهایی چون چین، سلیقه‌سنجی کردند و مطابق با سلیقه امروز جهانیان از جمله اروپایی‌ها نقشه فرش کشیدند و بازارهای هدف جهانی را تصرف کردند.

میراث کهن اصفهان را زنده کنیم

نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز از اهمیت اقتصاد فرهنگی سخن گفت و تأکید کرد: اقتصاد فرهنگی، اقتصادی غیرآلاینده و بی نیاز به آب است که پتانسیل ایجاد ارزش افزوده نیز دارد و می‌توان از طریق آن زیست شهروندان را با شرایط حاضر استان و کشور منطبق کرد.

مهدی طغیانی افزود: امروزه اقتصاد، صنعتی مبتنی بر صنایع پایه است و سهم درآمدی استان، ابتدا بر محور صنعت و سپس بر بخش خدمات متکی است که اصفهان نیز پتانسیل برداشتن گام‌های مؤثر در حوزه اقتصاد فرهنگی را دارد.

تلاش شهرداری برای ترویج و تقویت صنایع دستی

دبیر هنرواره صنایع دستی شهر اصفهان هم توسعه ارتباطات شبکه‌ای را لازمه توسعه صنایع دستی دانست و برگزاری نمایشگاه‌ مشترک بین اصفهان و بندرعباس را یکی از گام‌های موثر در این زمینه ارزیابی کرد.

مرتضی نصوحی با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان در راستای تقویت فعالیت هنرمندان صنایع دستی در اصفهان گفت: قریب به ۱۷ برنامه به مناسبت هفته صنایع دستی طراحی شده که از پنج شنبه گذشته با عنوان نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای مردمی در باغ غدیر آغاز شده و تا ۲۷ خرداد ادامه خواهد داشت.

تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی، برپایی کارگاه‌های آموزشی با موضوعات صادرات و ارزآوری و مباحث اقتصادی با مشارکت اتاق بازرگانی، برگزاری کارگاه زنده با حضور هنرمندان و برگزاری برنامه‌های زنده اینترنتی با حضور پیشکسوتان هنرمند از دیگر برنامه‌های هفته صنایع دستی است که نصوحی به آنها اشاره کرد.

افتتاح نمایشگاه چهلستون

مزیت‌های رقابتی صنایع دستی را تقویت کنیم

عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این مراسم هفته صنایع دستی را فرصت خوبی دانست تا با استفاده از همه ابزارها، مزیت رقابتی این عرصه تقویت شود.

علی صالحی افزود: در روزگاری که مزیت رقابتی در اقتصاد حرف اول را می‌زند و جهانی‌سازی درصدد است نفت را به عنوان مزیت اقتصادی کشورهای جهان سومی معرفی کند، باید در مقابل الگویی که سازه‌های بتنی را جایگزین هویت‌های محلی ما، موسیقی‌های وارداتی را به جای موسیقی سنتی و کالاهای جعلی را جایگزین صنایع دستی اصیل ما کرده است، هوشیار باشیم.

وی ادامه داد: باید در درجه اول مزیت رقابتی خود را در فرهنگ و هنر و اقتصاد به درستی تشخیص دهیم و سپس از این میراث و مزیت رقابتی خود که مبتنی بر هنر است، پاسداری کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: باید به این نکته بیاندیشیم که چرا ۵۲درصد از صادرات این شهر از جنس فولاد و چدن است و اسمی از صنایع‌دستی در گروه بندی‌های صادراتی شهر نیست تا به نقطه‌ای برسیم که فرهنگ و هنر خود را صادر و از آن ارزش آفرینی اقتصادی کنیم.‌

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه