English

مهدی دوستی؛

هرمزگان آماده همکاری با شرکت توسعه کاربرد پرتوها و اجرای طرح‌های پایلوت در حوزه افزایش راندمان و بهره‌وری

استاندار هرمزگان گفت: از آنجایی که توسعه علم و پیشرفت کشور یکی از دغدغه‌های اساسی است در هرمزگان آمادگی داریم هر امکاناتی نیاز باشد در اختیار قرار دهیم.

هرمزگان آماده همکاری با شرکت توسعه کاربرد پرتوها و اجرای طرح‌های پایلوت در حوزه افزایش راندمان و بهره‌وری

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان ظهر امروز در دیدار با پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها اظهار داشت: هرمزگان مسائل و چالش‌های متنوعی دارد، مسئله راندمان تولید و افزایش بهره‌وری چه در استان و چه در کشور مبحثی جدی است.

وی افزود: در بحث افزایش راندمان تولید و بهره‌وری با کمک فناوری می‌توان اثرگذار بود و شرکت کاربرد پرتوها و سازمان انرژی اتمی می‌تواند در این زمینه کمک کند.

استاندار هرمزگان گفت: از آنجایی که توسعه علم و پیشرفت کشور یکی از دغدغه‌های اساسی است در هرمزگان آمادگی داریم هر امکاناتی نیاز باشد در اختیار قرار دهیم و در مدل‌های افزایش بهره‌وری هم در کنار شرکت توسعه کاربرد پرتوها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: حوزه گمرکات و تجهیزات ایکس‌ری، پزشکی، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و کاهش قاچاق سوخت، کشاورزی و مزارع پرورش میگو این استان دارای ظرفیت است و شرکت توسعه کاربرد پرتوها اگر در این زمینه‌ها مدل خاصی برای بهبود راندمان داشته باشد حمایت خواهیم کرد.

دوستی گفت: در حوزه کشاورزی و ایجاد سیستم‌های نوین از جمله کشت گلخانه‌ای و ایجاد گلخانه‌‌های هیدروپونیک اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده و 700 هکتار از این نوع گلخانه‌ها احداث شده و اگر مدلی در این خصوص برای افزایش بهره‌وری باشد استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در استان هرمزگان در راستای افزایش بهره‌وری انجام شده تخصیص هزار میلیارد برای برق رسانی به مزارع پرورش میگوی استان بود که با این تخصیص میزان تولید و درآمدها افزایش چشمگیری خواهد داشت. 

استاندار هرمزگان گفت: هرمزگان 14 جزیره دارد که پتانسیل خوبی برای اجرای طرح‌های پایلوت در اختیار قرار داده‌اند و اگر در این زمینه نیز سازمان و شرکت توسعه کاربرد پرتوها بخواهد مدلی تعریف کند آماده همکاری و حمایت هستیم. 

در این جلسه شیرمردی نیز با اشاره به جایگاه ویژه هرمزگان و اهمیت این استان، گزارشی از برنامه‌های شرکت توسعه کاربرد پرتوها به استاندار هرمزگان ارائه کرد. 

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به جایگاه مناسب از نقطه نظر تجاری سازی محصولات و استفاده مردم از این فناوری اظهار داشت: حدود 500 میلیارد دلار گردش مالی این حوزه در دنیاست اما سهم جمهوری اسلامی ایران کمتر از میزان یک دهم درصد جهانی است.

وی افزود: اگر در این حوزه کار، تلاش و هدف گذاری کنیم نهایتا بتوانیم یک درصد سهم نسبت جمعیتی را به دست بیاوریم اما نباید ما را راضی کند.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: باید سهم هسته‌ای را نسبت به دنیا افزایش دهیم چرا که با توجه به پیشرو بودن از نقطه نظر علمی و فناوری، نسبت کنونی قابل قبول نیست. 

شیرمردی با اشاره به سند آمایش سرزمینی احداث سامانه پرتودهی در کشور بیان کرد: این سند را ذیل سند راهبردی سازمان انرژی اتمی تدوین و کشور را به 12 منطقه تقسیم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این نقاط براساس شاخص‌هایی نظیر میزان تولید محصولات کشاورزی، میزان تولیدات استان‌های همجوار، تولید محصولات استراتژیک، لجستیک بودن منطقه و... ظرفیت داشتن سامانه های پرتودهی را دارند. 

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید ٢.٩میلیون تن محصولات کشاورزی هرمزگان در سال ٩٨ تصریح کرد: دومین کشور تولید کننده محصول استراتژیکی خرما هستیم اما متأسفانه با وجود قیمت مناسب در جهان، در خصوص نگه داشت این محصول اقدامات مناسبی انجام نشده است.

شیرمردی با بیان اینکه چهار شهر لجستیکی بندرامام خمینی، بندرعباس، چابهار و امیرآباد در کشور وجود دارد، گفت: خروجی بررسی‌های انجام شده منجر به شناسایی 12 مرکزی شد که می‌توانند سامانه پرتو دهی را در فاز اول داشته باشند.

وی تاکید کرد: افزایش انبار محصولات کشاورزی از اهداف ایجاد سامانه پرتودهی در این حوزه است چرا که امروزه ٢٠ الی ٢۵ درصد محصولات معادل 10 میلیارد دلار از سرمایه کشور به ضایعات تبدیل می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه سازمان فائو حدود 2 سال ایران را در صدر تولید ضایعات کشاورزی قرار داده بود، اظهار داشت: پرتو دهی محصولات کشاورزی یک راه حل برای کم کردن ضایعات این حوزه است که هنگام استفاده از تابش با دُز مشخص می‌توان ضمن کاهش میزان بار میکروبی آفات، کیفیت غذایی را حفظ کرد. 

شیرمردی با اشاره به تجاری سازی تکنولوژی عقیم سازی(SIT) یادآور شد: به جای استفاده از مواد شیمیایی در راستای از بین بردن آفات از این تکنولوژی برای عقیم سازی آفت‌هایی نظیر کرم گلوگاه انار و مگس میوه مدیترانه‌ای استفاده کرده‌ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه