English

مجتبی قهرمانی:

تشکل های مردم نهاد جز پتانسیل هاو ابزار پیشرفت هستند

رئیس کل دادگستری هرمزگان بیان داشت: تشکل های مردم نهاد جز پتانسیل هاو ابزار پیشرفت هستند.

تشکل های مردم نهاد جز پتانسیل هاو ابزار پیشرفت هستند

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان با اعضای شورای مرکزی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت استان دیدار و گفتگو کرد.
قهرمانی در نشست با اعضای شورای مرکزی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت استان هرمزگان اظهار داشت: این نهاد، یک نهاد غیر دولتی و مردمی است، در همین راستا من به ظرفیت های مردمی و رسانه ها اعتقاد دارم زیرا تشکل های مردم نهاد جز پتانسیل ها و ابزار پیشرفت هستند.
وی تاکید کرد: نهاد دیده بان در زمینه هایی که ورود می کند باید آبروی افراد را مدنظر داشته باشد و با مصداق تحقیق، بررسی و مستند فسادی را گزارش کنند تا جایی ادامه دهید که آسیب و خسارتی برای شما در پی نداشته باشد.
وی بیان داشت: در حدود رسالت و اساسنامه نهاد دیده بان خروجی داشته باشید که بنده به عنوان رابط شما هستم و حتی می توانید مصادیق فساد را به صورت مکتوب نیز به من یا دادستان و معاون جرم ارسال کنید.
وی تصریح کرد: نهاد دیده بان بخشی از کار نظارت و پیشگیری را بر عهده دارد که مورد قبول دستگاه قضا است.
پرویز سالاری مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت استان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: همانطور که حضرت امام (ره) همیشه می فرمودند: هر کجا با مشکل مواجه شدید، کار را به مردم بسپارید لذا نهاد دیده بان نیز به عنوان سرباز نظام و بدون چشم داشت با استفاده از ظرفیت های مردمی نخبگان سعی در پیشگیری و مبارزه با رانت خواری و فساد دارد.
سالاری با اشاره به اینکه نیاز به یک انسجام رسانه ای و تشکیلاتی با تاسی از مقام عظمای ولایت داریم افزود: یکی از چالش های اصلی ما مدیران هستند که به عنوان سرمایه های انقلاب و نظام باید از آنها صیانت نماییم تا دچار لغزش نشوند.
وی عنوان کرد: یکی از مبادی فساد انحراف بین وظیفه و عملکرد است که باید با استفاده از نهاد های نظارتی این شکاف به حداقل میزان ممکن برسد و برطرف شود.
مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به تخلفات صورت گرفته در زمینه تغییر کاربری زمین های کشاورزی اشاره کرد و گفت: :در بسیاری از مناطق استان هرمزگان زمین های کشاورزی تغییر کاربری داده شده، در زمینه برگزاری مناقصات و واگذاری ها نیز تخلفات زیادی صورت گرفته که انتظار است سازمانهای بازرسی و نهاد های نظارتی در این زمینه ورود کنند.
سالاری کارشناسان دادگستری را یکی از مراکز و کانون های فساد اعلام کرد و گفت : چرا باید اعضای هیات مدیره این کانون به مدت 20 سال ثابت بمانند.
وی همچنین از ارجاع و توزیع کار کارشناسی به کارشناسان خاص و پر شائبه خبر داد.
مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان با بیان اینکه مناطق آزاد بویژه مناطق حساس پارسیان و قشم تبدیل به حیاط خلوت جناح های سیاسی و دولت ها شده گفت: ترکیب هماهنگ مدیر عامل مناطق آزاد و اعضای هیات مدیره و مدیران موجود باعث ایجاد محیطی امن برای سوء استفاده و فساد در دولتهای مختلف شده که همچنان این روند نیز ادامه دارد که به عنوان مثال فردی بنام اصغر محمد زاده از نزدیکان یک متهم امنیتی بازداشت شده اخیرا سرپرست اداره بازرسی شرکت عمران آب و خدمات کیش را عهده دار شده است.
فریدون بهشتیان مسئول کارگروه حقوقی و اراضی نهاد دیده بان هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه دستگاه قضای استان تعامل بسیار خوب و سازنده ای با نهاد دیده بان شفافیت دارد به واگذاری زمین های  روستاهای استان خصوصا در بخش مرکزی اشاره کرد و گفت: برخی افراد با همکاری دهیاری ها به دنبال دریافت سند و تغییر کاربری اراضی روستایی هستند که در این رابطه پرونده های مختلفی در نهاد دیده بان استان تشکیل شده است.
وی همچنین از صرف اموال بیت المال با فاکتور سازی و سند سازی در برخی از پروژه ها خبر دادو افزود : دستگاه قضایی آخرین پناهگاه و ملجا مردم است اما صدور آرا از طرف کارشناسان دادگستری تبدیل به یک معضل شده است.
بهشتیان بیان کرد: کارشناسان دادگستری نظری می دهند که هیچ سندیتی برای طرف مقابل ندارد و مخالف با موازین شرعی و قانونی است و همچنین آرایی که در دادگاه تجدید نظر صادر می شوند نیز سبب بروز بدبینی می شوند.
عباس حسین پور، مسئول کارگروه امنیت نهاد دیده بان شفافیت و عدالت استان نیز در این نشست با بیان اینکه نمی توان با دستمال کثیف شیشه را تمیز کرد در ادامه گفت: دولت در زمینه مبارزه با قاچاق  سوخت باید عاقلانه ورود کنند.
وی همچنین خواستار کنترل بیشتر خودروهای فاقد پلاک و مشکوک به مبادی ورودی و خروجی استان شد.
موسی محتشمی راد دبیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در استان نیز با اشاره به ارتباط و همگرایی بین نهاد دیده بان و سایر دستگاههای نظارتی استان جهت جلوگیری از موازی کاری گفت: به دلیل اینکه ثمن ها و تشکل های مردمی با اقشار مختلف مردم و مشکلات جامعه از نزدیک برخورد دارند به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل در شناسایی فساد و رانت و همچنین شناسایی این گلوگاه ها بسیار موثر هستند.
وی اذعان داشت: بخشی از توان نهاد دیده بان شفافیت در زمینه جریان سازی است که می توان در مباحث مختلف از این ظرفیت کمک گرفت.
محتشمی راد در بخش دیگری از سخنان خود به واگذاری غیر اصولی زمین های شرق شهر بندرعباس به مزارع پرورش میگو اشاره کرد و گفت: این مزارع به عنوان بن بستی برای بزرگراه شرقی استان محسوب می شود و اینکه برای ادامه این بزرگراه با وجود برخورد به بن بست مزارع میگو هنوز بودجه تعیین می شود یکی از مصادیق بارز رانت خواری است.
خاوندی نماینده نهاد دیده بان در غرب استان نیز به واگذاری های غیر قانونی بدون سند، تصرفات غیر قانونی اراضی در غرب استان اشاره کرد و گفت: وقتی به معضلات و رانت ها نگاه ریشه ای می شود، رد پای کسانی که زمانی در آن حوزه متصدی بوده اند دیده می شود.
رنجبری نماینده نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در شرق استان نیز از تخلفات مالی در برخی از پروژه های ملی در حال اجرا در شرق استان با سند سازی خبر داد و گفت: در حال حاضر قاچاق سوخت یکی از معضلات در شرق استان است.
وی همچنین از اجرای مصوبات خود ساخته برای واگذاری زمین های کشاورزی برای تغییر کاربری به افراد خاص خبر داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه