English

اجرای طرح توسعه سلول‌های بنیادی توسط دانشگاه علوم پزشکی قم

رئیس علوم پزشکی قم از اجرای طرح توسعه سلول‌های بنیادی توسط دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد.

اجرای طرح توسعه سلول‌های بنیادی توسط دانشگاه علوم پزشکی قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، مهدی مصری روز شنبه در جلسه هم‌اندیشی استاندار قم با روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی این استان در تالار امام جواد (ع) استانداری افزود: با معاونت علمی رئیس جمهوری در خصوص زیست فن‌آوری تقسیم کار داریم، و این آمادگی وجود دارد با تمام دانشگاه‌هایی که رشته‌های علوم پایه دارند، نیز مسائل زیست‌فن‌آوری، سلامت و پزشکی را انجام دهیم. 

وی در ادامه با اشاره مرکز تجاری سلفچگان وجود این مرکز را برای شرکت‌های دانش بنیان و پردیس‌های فن‌آوری یک مزیت دانست و گفت: زیرساخت‌های لازم برای ورود علوم پزشکی استان به حوزه فن‌آوری و کالاهای سلامت محور در کنار خدماتی که در نظام سلامت انجام می‌دهد ایجاد شده است. 

مصری با بیان اینکه در پردیس علوم پزشکی استان ۲۰ هکتار را برای فن‌آوری پیش‌بینی کردیم گفت: پس از سفر معاون فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان، مباحث در قالب ۲۰ نامه طرح‌ریزی شد.

وی اضافه کرد: امکانات بالقوه خوبی مانند آزمایشگاه سلولی مولکولی و برخی مواد اولیه آماده است که در حال توسعه آنها نیز هستیم.
 
رئیس علوم پزشکی قم ترویج فرهنگ سلامت و تولید نرم افزارهایی در این خصوص را از اقدام‌های این دانشگاه برشمرد و بیان داشت: ما باید بتوانیم سبک زندگی سالم و نرم افزارهایی که مرتبط با فرهنگ سلامت است را ارتقا دهیم.

مصری ادامه داد: با بنیاد برکت روی مکمل‌های غدایی و ریز مغذی‌ها که برای سوء تغذیه است، طرح‌هایی را اجرا می‌کنیم، این مساله نقش مهمی در برنامه‌ریزی بر روی برنامه غذایی و ریز مغذی‌ها دارد، تا در مراکز بهداشتی این مسائل را در قالب یک طرح پژوهشی ریشه‌کن کنیم.

رئیس علوم پزشکی قم با اشاره به انجام مدیریت سموم مواد غذایی کشاورزی با کمک دانشگاه‌های مرتبط به‌خصوص دانشکده کشاورزی خاطرنشان کرد: هر چند موضوع خاک و آب به صورت مستقیم ارتباطی به علوم پزشکی ندارد، ولی محصول‌هایی که تولید می‌شوند باید سالم باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در کنار پارک علم و فن‌آوری عمومی باید ایجاد پارک‌ تخصصی به خصوص در حوزه دارو و غذا و مدیریت پسماندهای شیمیایی را نیز در برنامه داشته باشیم.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز گفت: بیش از هزار موضوع پژوهش محور را در استان شناسایی کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام حسن خیری با بیان اینکه یکی از کارهایی که انجام می‌شود و باید توسعه دهیم دبیرخانه پایش است گفت: در این دبیرخانه باید مسائل اساسی استان که روی زمین مانده و در مسائل دانشگاهی وارد نشده بررسی شود.

وی ادامه داد: در قم مباحثی مانند فرش، زیارت و دریاچه نمک را داریم، و در این خصوص بیش از هزار موضوع پژوهشی شناسایی شده که دانشجویان باید برای تولید رساله به این موضوع‌ها مراجعه کنند.

خیری با اشاره به کسب مجوز سه مرکز تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی، انرژی و سلامت افزود: شرکت‌های دانش بنیان جهت کار در این حوزه‌ها در دانشگاه آزاد قم مستقر می‌شوند.

رئیس پارک علم و فن‌آوری قم نیز با اشاره به فعالیت‌های موجود برای توسعه زیست بوم فن‌آوری استان گفت: برای توسعه زیست بوم دو نوع فعالیت داریم، که در سطح استان و همچنین سطح پارک علم و فن‌آوری صورت می‌گیرد.

سید حسین اخوان علوی افزود: در سطح پارک فن‌آوری استان امسال با توجه به شعار سال دنبال توسعه واحدهای فن‌آور پذیرفته شده در پارک، تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد رشد یافتگی را نسبت به سال گذشته دنبال می‌کنیم گفت: برای افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین صنایع خلاق تحت پوشش پارک نیز تا تا ۵۰ درصد هدف‌گذاری شده است. 

اخوان توسعه فعالیت‌های پارک‌های علم و فن‌آوری شهرستان‌های استان را نیز از اهداف و برنامه‌های پارک قم برشمرد و گفت: نخستین مرکز فن‌آوری را در شهرستان کهک افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: کمک به توسعه فن‌آوری و تجاری سازی شرکت‌های تحت پوشش و افزایش اشتغال این شرکت‌ها نیز از دیگر برنامه‌ها می‌باشد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم نیز در این جلسه با اشاره به مهارت‌آموزی سه هزار و ۲۰۰ دانشجو در این دانشگاه گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در حال حاضر دارای ۲۰ رشته است.

محمد حسن اسلامی با بیان اینکه قم، ظرفیت پذیرش دانشجو تا ۶ هزار تَن را نیز دارد گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد دانشجویان باید به ۶ هزار و ۸۰۰ تَن افزایش پیدا می‌کرد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم گفت: وجود برخی رشته‌ها مانند چوب و مبلمان در این دانشگاه ضروری است چرا که ۲۰ هزار خانوار توسط این صنعت در استان کسب درآمد می‌کنند.

رئیس دانشگاه قم نیز طی سخنانی گفت: دستگاه‌ها اداری و اجرایی استان، باید مشکل‌های خود را با دانشگاه‌ها در میان بگذارند تا پایان‌نامه‌های دانشجویی در راستای حل این مشکلات تولید شود.

حجت‌الاسلام عسکر دیرباز افزود: در صورتی که این مشکلات به تناسب رشته‌های دانشگاهی اعلام شود، دانشگاه‌ها نیز استادان را ملزم خواهند کرد تا با پایان‌نامه‌هایی که تاثیری در حل مسائل ندارند به هیچ وجه موافقت نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه