English

برگزاری آیین سوگواری شهادت امام علی(ع) در قم

مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت علی(ع) نخستین اختر تابناک ولایت و امامت عصر روز شنبه با حضور آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در شهر قم برگزار شد.

برگزاری آیین سوگواری شهادت امام علی(ع) در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، این آیین سوگواری با حضور عاشقان خاندان عصمت و طهارت در خیابان شهدا (صفاییه) شهر قم، مقابل کوچه دفتر آیت‌الله وحید خراسانی برپا شد.

آیت‌الله وحید خراسانی نیز در خیابان شهدا در جمع عزاداران حضور یافت و همراه با عاشقان خاندان عصمت و طهارت به عزاداری پرداخت و دسته عزاداری به همراه این مرجع تقلید، برای عرض تسلیت به حضرت فاطمه معصومه(س) به سمت بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) حرکت کرد و در طول مسیر سوگواران همراه با نوای مداحان به عزاداری پرداختند.

این مراسم با تلاوتی چند از آیات قرآن کریم و مداحی یک از ذاکران اهل بیت شروع شد و در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد از خطیبان درباره فضایل امیرالمومنان حضرت علی(ع) مطالبی را بیان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید امام علی(ع) را در کتاب شریف «نهج البلاغه» شناخت، بر ترویج و تبیین فرهنگ و سیره علوی در جامعه تاکید کرد و گفت: ضروری است که شخصیت عظیم مولای متقیان علی(ع) شناسانده شود.  

وی با تاکید بر پیروی بر راه ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: شخصیت حضرت علی(ع) شخصیتی بی‌نظیر و بی‌بدیل است.

فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه و قشرهای گوناگون مردم در این مراسم حضور داشتند.  

 بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا، شهر مقدس قم همزمان با ۲۱ ماه مبارک رمضان، سالروز شهادت پیشوای نخست شیعیان جهان یکپارچه سیاهپوش و غرق در سوگ و ماتم شده است.

به همین مناسبت آیین‌های سوگواری در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقعه‌های متبرک امامزادگان(ع)، مسجدها، تکیه‌ها و حسینیه‌ها و بیوت مراجع و علما برگزار شده است.

«امام علی(ع)» در ۱۳ رجب سال ۳۰ عام الفیل در درون کعبه (مکه) چشم بر جهان گشود؛ پدر آن حضرت، ابوطالب فرزند عبدالمطلب ابن هاشم ابن عبدمناف و مادرش فاطمه دختر اسد ابن هاشم است.

نام ایشان علی، کنیه ابوتراب، ابوالائمه، ابوالحسن و لقب امیرالمومنین، یعسوب‌ الدین، یعسوب ‌المومنین، امام ‌المتقین، سید الاوصیاء، اسدالله، مرتضی، حیدر، أَنزع، قضم، وصی و ولی است.

حضرت علی(ع) نخستین کسی بود که به نبوت حضرت محمد مصطفی(ص) ایمان آورد؛ ایشان همیشه همراه پیامبر اسلام(ص) بود و آن بزرگوار در تمام جنگ‌های زمان حضرت رسول اکرم(ص) غیر از جنگ تبوک، مشارکت داشت و بیش‌ترین پیروزی‌ها به دست برومند و توانای آن حضرت(ع) نصیب مسلمانان شد.

امام علی(ع) در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان سال ۴۰ هجری قمری در حالیکه در مسجد کوفه و اقامه نماز صبح در سجده بود، ضربتی از سوی ابن ملجم مرادی بر فرق مبارکش وارد آمد که در این حال آن حضرت فرمود: «فزت و رب الکعبه؛ به خدای کعبه سوگند که رستگار شدم.»

سرانجام حضرت علی(ع) در ۲۱ ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری قمری به شهادت رسید و امروز بارگاه ملکوتی آن امام همام(ع) در شهر نجف اشرف (عراق) میعادگاه عاشقان حق و حقیقت است.   

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه